Sari direct la conținut

„Cum explicăm asta lumii?”. Titan, singurul din cele zece submersibile din lume care nu era certificat / Întrebări fără răspuns

HotNews.ro
Micul submarin turistic Titan este unic în lume, Foto: ABACA / Abaca Press / Profimedia
Micul submarin turistic Titan este unic în lume, Foto: ABACA / Abaca Press / Profimedia

Primul accident mortal la bordul unui submersibil turistic de mare adâncime va stârni cu siguranţă apeluri pentru reglementări suplimentare în materie de siguranţă, însă experţii din industrie spun că orice noi măsuri ar putea fi imposibil de aplicat, având în vedere natura internaţională a acestei activităţi, scrie Reuters.

Tragedia submersibilului Titan, care a făcut implozie în timpul expediţiei sale către epava Titanicului, este un caz singular, experții atrăgând atenția că producătorul a optat să nu certifice nava, sfidând convenţia din industrie.

Toate cele cinci persoane aflate la bordul Titan, fabricat de OceanGate Inc din Everett, Washington, au murit, anunțul fiind făcut de autorități joi, la cinci zile de la dispariția submersibilului în Atlaltic și de la declanșarea unei curse contracronometru de căutare, care a captat atenţia lumii întregi.

Experţii din industrie spun că acestea sunt primele decese cunoscute în cei peste 60 de ani de scufundări civile în adâncuri.

În largul oceanului, unde opera Titan alături de alte submersibile, nu există reglementări şi nu există un guvern care să controleze apele internaţionale.

Regizorul de film James Cameron, devenit explorator de mare adâncime în anii 1990, în timp ce făcea cercetări şi realiza superproducţia „Titanic”, premiată cu Oscar, este coproprietar al companiei Triton Submarines. El spune că ar susţine o reglementare care să oblige certificarea navelor, dar că această legislaţie ar trebui să fie adoptată în fiecare ţară în care operează submersibile.

„Dacă transportă pasageri, fie că sunt observatori ştiinţifici sau cetăţeni exploratori, ar trebui să fie certificate”, a declarat Cameron, care face parte din comunitatea mică şi foarte unită a submersibilelor, cunoscută sub numele de „industria vehiculelor subacvatice cu echipaj” (MUV).

Proprietarul Titan fusese avertizat în legătură cu certificarea

OceanGate nu a răspuns întrebărilor privind decizia sa de a renunţa la certificarea de către terţe părţi din industrie, precum Biroul American de Navigaţie sau compania europeană DNV.

Dintre cele 10 submersibile care există în lume şi care sunt capabile să se scufunde până la adâncimea Titanicului – aproape 4.000 de metri de la suprafaţă – doar Titan de la OceanGate nu a fost certificat, a declarat Will Kohnen, preşedintele comitetului pentru submersibile cu echipaj uman al grupului de evaluare Marine Technology Society (MTS).

Majoritatea submersibilelor turistice explorează recifele de corali şi alte fenomene naturale la o adâncime de 500 de metri sau mai puţin.

În 2018, Kohnen a fost autorul unei scrisori prin care îl avertiza pe Stockton Rush, directorul executiv al OceanGate, că renunţarea la certificarea de către o terţă parte pentru Titan ar putea avea un rezultat „catastrofal”. Rush, pilotul Titan, este unul dintre cei care a murit în implozia submersibilului.

Contraamiralul Gărzii de Coastă a SUA, John Mauger, a declarat joi, într-o conferinţă de presă în care a anunţat că submersibilul Titan a făcut implozie, că „întrebările privind reglementările care se aplică şi standardele vor fi cu siguranţă un punct central al unei revizuiri viitoare”.

Fără reglementări de fabricație

Ofer Ketter, preşedintele SubMerge, o companie de consultanţă şi operaţiuni cu submersibile cu sediul în Costa Rica, spune că şi-a asigurat clienţii că este puţin probabil ca ceea ce s-a întâmplat cu Titan să se întâmple în adâncimile mai ospitaliere pe care le explorează majoritatea submersibilelor private.

El afirmă că autorităţile de reglementare se pot concentra acum asupra operaţiunilor – cum şi când se scufundă astfel de nave – dar niciun guvern nu reglementează în prezent fabricarea submersibilelor private.

„Faptele sunt fapte” atunci când este vorba despre calea experimentală pe care OceanGate a ales să o urmeze, spune el.

„Profesioniştii din această industrie stau acasă în acest moment şi se ţin de cap, spunându-şi: Ce mizerie, cum explicăm asta lumii, cum facem diferenţa între ceea ce fac majoritatea dintre noi şi ceea ce a făcut OceanGate?”, a arătat Ketter, scrie News.ro, citând Reuters.

Justin Manley, preşedintele Marine Technology Society, spune că incidentul OceanGate ar putea duce totuși la o supraveghere sporită.

„Nu că reglementările ar fi irelevante, dar probabil că nu ar avea cum să se impună în industrie”, a spus Manley.

Răspunsuri căutate pe fundul oceanului

Experții continuă să cerceteze fundul oceanului pentru a afla cum o „implozie catastrofală” i-a ucis pe toți cei cinci pasageri ai Titan. Vehiculele operate de la distanță (ROV) vor fi folosite pentru a cartografia câmpul de resturi al submersibilului.

Oficialii nu au stabilit clar dacă implozia devastatoare a avut loc în momentul în care submersibilul a încetat să mai comunice, la aproximativ o oră și 45 de minute de la scufundare.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro