Guvernul pregateste desfiintarea Teatrului National de Opereta, Centrului National al Dansului, Centrului "Tinerimea Romana" si Teatrului "Oleg Danovski". Cele 4 institutii ar urma sa functioneze ca "subdomenii" in cadrul Operei Nationale
Guvernul pregateste reorganizarea Operei Nationale din Bucuresti, proces ce presupune „fuziunea prin absorbtie cu Teatrul National de Opereta „Ion Dacian”, cu Centrul National al Dansului Bucuresti, cu Centrul National de Arta „Tinerimea Romana” si cu Teatrul National de Opera si Balet „Oleg Danovski” din Constanta, institutii ce ar urma sa se desfiinteze”, potrivit unui proiect de Hotarare de Guvern postat pe site-ul Ministerului Culturii si Patrimoniului National. „Avand in vedere domeniile de activitate conexe ale acestor institutii de spectacole, necesitatea asigurarii functionarii coerente, concertat a acestor institutii, precum si necesitatea reducerii cheltuielilor bugetare, se impune infiintarea unei institutii publice care sa gestioneze in mod integrat si coerent aceste subdomenii prin reorganizarea acestora prin fuziunea prin absorbtie, cu reducere de personal”, se mai arata in documentul citat.
Ce prevede proiectul de Hotarare de Guvern ce vizeaza reorganizarea Operei Nationale:
- Managerul Operei are dreptul sa depuna un nou proiect de management adaptat noii forme organizatorice a institutiei, in termen de 45 de zile de la aprobarea regulamentului de organizare si functionare pentru punerea in aplicare a reorganizarii.
- Personalul institutiilor desfiintate se preia si va fi incadrat in limita numarului maxim de posturi aprobat pentru Opera, beneficiind de drepturile salariale acordate, potrivit legii, pentru categoriile de functii din cadrul institutiei publice.
- Incadrarea personalului in numarul de posturi aprobat si pe noile functii din institutia care il preia, precum si stabilirea drepturilor salariale aferente se realizeaza pe baza de concurs sau examen, in termen de maximum 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei, cu respectarea regimului juridic aplicabil fiecarei categorii de functii.
- Incetarea raporturilor de munca ale personalului, ca urmare a reorganizarii potrivit prezentei, se face cu respectarea procedurilor si termenelor legale aplicabile categoriei de personal din care face parte si a prevederilor legale privind protectia sociala, pe baza criteriilor stabilite intre conducerea institutiei publice si reprezentantii salariatilor sau, dupa caz, ai sindicatelor.
- Se autorizeaza Ministerul Finantelor Publice sa introduca modificarile in structura bugetului de stat si in bugetul Ministerului Culturii pe anul 2013 corespunzator prevederilor prezentei hotarari, la propunerea ordonatorului principal de credite, in baza protocoalelor de predare-preluare.
- Avand in vedere domeniile de activitate conexe ale acestor institutii de spectacole, necesitatea asigurarii functionarii coerente, concertat a acestor institutii, precum si necesitatea reducerii cheltuielilor bugetare, se impune infiintarea unei institutii publice care sa gestioneze in mod integrat si coerent aceste subdomenii prin reorganizarea acestora prin fuziunea prin absorbtie, cu reducere de personal.
- Realizarea acestei reorganizari prin fuziunea prin absorbtie este necesara si oportuna atat din punct de vedere artistic, din punct de vedere al managementului resurselor, cat si din punct de vedere al imaginii acestor institutii.
Care sunt „oportunitatile la nivel economic/managerial” prezentate in document:
Managementul comun aduce o serie de oportunitati din punct de vedere economic, al resurselor, precum si din punct de vedere strategic. Principalul avantaj este dat de viziunea centralizata atat asupra activitatii artistice, cat si asupra resurselor implicate. La nivel administrativ va avea loc o diminuare in necesarul de personal (departamentele TESA de tip contabilitate, resurse umane, juridic). Totodata, functiile de conducere vor fi comune tipurilor de activitati artistice. In prezent institutiile supuse reorganizarii cumuleaza un numar de 1023,5 posturi. In urma unirii celor doua institutii, conform cu analizele de la acest moment, estimam o scadere de cca. 45 posturi, din departamentele TESA si tehnic si la nivelul functiilor de conducere. Astfel, aspectele legate de redimensionarea aparatului administrativ si de conducere vor duce pe de-o parte la eficientizarea efortului legat de resursa umana, dar si la o viziune manageriala uniforma si echilibrata.
Din punct de vedere economic, centralizarea presupune optimizarea cheltuielilor prin evitarea dublajelor legate atat de activitate, cat si de resursele implicate, iar cresterile cu privire la volumul activitatii si monopolizarea activitatii muzicale, aduc posibilitatea optimizarii si renegocierii costurilor pentru servicii externalizate si colaboratori.
Totodata, managementul comun poate aduce coerenta in gandirea strategica a activitatii celor cinci institutii reflectata inclusiv in optimizarea eforturilor artistice si in valorificarea la maxim a potentialului existent. Printr-un management comun se va evita dublarea eforturilor legate de activitate sau resurse.
„Oportunitatile la nivel de imagine”:
Din punct de vedere al publicului, in prezent, cele cinci institutii isi impart spectatorii. Opera este frecventata de un public caracterizat de traditionalism, cu medii de varsta de peste 30 de ani, in timp ce Opereta atrage publicul tanar, dornic sa experimenteze. Prin urmare, realizarea unui proiect unic format din cele cinci institutii, in sensul nealterarii specificului fiecareia dintre acestea, va aduce un numar mai mare de spectatori. Acest fapt va fi reflectat ulterior intr-o imbunatatire a politicii de parteneriate si sponsorizari, atragand o implicare mai mare a acestora in activitatea institutiei.