Sari direct la conținut

Ambasadorul SUA, Mark Gitenstein: Romania se apropie de o serie de alegeri dificile care este posibil sa dezbine poporul. Sincer, sunt ingrijorat/ Pentru SUA, procesul de selectie a procurorului general si sefului DNA va fi un criteriu foarte important care va influenta perceptia asupra parteneriatului strategic cu Romania

HotNews.ro
Mark Gitenstein, Foto: Hotnews
Mark Gitenstein, Foto: Hotnews

„Urmeaza provocari extrem de mari. Romania se apropie de o serie de alegeri dificile care este posibil sa dezbine poporul. Sincer, sunt ingrijorat. Dupa incheierea razboaielor politice, vor reusi politicienii romani sa se intoarca la o forma de coabitare civilizata si stabila?”, a declarat marti ambasadorul SUA, Mark Gitenstein, la o intilnire cu studentii la drept. Oficialul american a mai aratat ca un astfel de provocare e reprezentata de numirea noului procuror general si a noului procuror-sef al DNA, precizand ca „pentru Statele Unite ale Americii, acest proces de selectie va fi un criteriu foarte important care va influenta perceptia asupra parteneriatului nostru strategic cu Romania.”

Alte fragmente din discursul Ambasadorului SUA:

Primul test in acest sens va fi numirea noului procuror general si a noului procuror-sef al DNA. Este vital ca cei numiti in aceste inalte functii sa fie sustinuti de toate marile partide politice, ca ei sa fie procurori independenti, apolitici si, mai presus de toate, sa fie la fel de competenti si curajosi precum predecesorii lor. Acest lucru nu se va intampla daca – cei mai buni si mai inteligenti – ezita sa se inscrie in competitie. Pentru Statele Unite ale Americii, acest proces de selectie va fi un criteriu foarte important care va influenta perceptia asupra parteneriatului nostru strategic cu Romania.

Sunt intrebat adesea de ce este acest lucru atat de important pentru noi. Este foarte simplu: Romania este aliatul nostru si ne-am angajat sa avem un viitor comun. In Irak si Afganistan ne-am sacrificat impreuna. Insa pana nu vom sti ca statul de drept este sigur si pana nu vom sti ca aceste institutii care asigura puterea cetatenilor sunt independente, nu putem fi increzatori ca Romania este un aliat stabil.

Acest lucru este la fel de important pentru companiile americane care isi desfasoara activitatea in Romania. Ne asteptam sa beneficiem de aceleasi conditii. Legislatia federala americana, Foreign Corrupt Practices Act, interzice companiilor americane sa dea mita. Eu si urmatorii ambasadori vom informa Departamentul Justitiei al SUA despre orice incalcare a acestei legi de catre companiile americane. In plus, simt ca am obligatia personala de a va ajuta sa atrageti mai multe investitii americane.

Tranzitia Romaniei de la comunism a fost dificila si va continua sa fie dificila. Asa cum ne spunea marele dizident si ulterior presedinte al Cehiei, Vaclav Havel: „O cultura politica democratica nu poate fi creata sau reinnoita peste noapte. Este nevoie de mult timp… Comunismul a condus doar o data in istoria moderna (si, speram, pentru ultima data), asadar si fenomenul post-comunismului a fost o noutate.”

Raman multe lucruri de facut in Romania si ati realizat progrese extraordinare in acea tranzitie, inclusiv vara aceasta.

Montagne russe-ul economiei, care urcase rapid – inregistrand o crestere de peste 7% in 2008 – s-a prabusit la fel de repede in 2009, odata cu inceperea recesiunii mondiale – scazand brusc cu aproape 7% si anuland cresterile anterioare. Din fericire, guvernarea din 2009 a fost suficient de inteleapta pentru a cere sprijin de la FMI, Banca Mondiala si UE. Insa imprumutul de douazeci de miliarde de euro a adus cu sine conditii si monitorizare de catre FMI; acestea au inclus reducerea aparatului administrativ si privatizarea companiilor de stat care irosesc capitalul energetic al tarii. Totodata, inovatorul program de monitorizare al UE, Mecanismul de Cooperare si Verificare sau MCV, care fusese una dintre conditiile pentru aderarea la UE, cerea Romaniei sa adopte reforme ale sistemului juridic, sa lupte impotriva coruptiei si sa imbunatateasca actul de justitie.

Acest plan general de reforma (conditiile FMI si MCV) a inceput sa genereze rezultate pozitive, grabind tranzitia de la comunism.

Guvernarea precedenta merita recunoastere pentru negocierea si acceptarea acestui plan. Guvernarea actuala merita recunoastere pentru adoptarea sa. In plus, guvernarea precedenta a adus un administrator financiar strain, Franklin Templeton, pentru a administra Fondul Proprietatea, in valoare de circa patru miliarde de euro, infiintat pentru despagubirea victimelor confiscarilor ilegale de proprietati din perioada comunista si cea a Holocaustului. La randul sau, Fondul Proprietatea este totodata cea mai mare listare individuala de pe piata romaneasca de capital SI actionar minoritar al multora dintre companiile de stat romanesti. In aceasta calitate a jucat un rol vital in consolidarea pietei de capital locale si in reforma companiilor de stat. Fondul a impus asigurarea transparentei registrelor acestor companii. A evidentiat asa-numitele „contracte cu baietii destepti” de la Hidroelectrica. L-a ajutat pe fostul ministru al Justitiei sa elaboreze un cod de guvernare corporatista progresist. Acum, actionarii romani au puterea de a-i determina pe conducatorii companiilor sa actioneze in mod profesionist si sa protejeze interesele actionarilor.

In ciuda progreselor semnificative, economia romaneasca este precum o piramida intoarsa: 1) din 21.000.000 de romani, doar trei milioane sunt inregistrati ca angajati in sectorul privat, platesc impozite si contribuie la sistemul de asigurari sociale destinat tuturor romanilor; 2) conform datelor oferite de Institutul National de Statistica un numar si mai mare de romani lucreaza la negru si nu platesc impozite; 3) Institutul estimeaza de asemenea ca valoarea totala a evaziunii fiscale in anul 2010 ar putea fi mai mare de 21% din PIB, depasind valoarea bugetului de stat; 4) conform Organizatiei Internationale a Muncii, 25% dintre angajatii romani continua sa lucreze in sectorul public; printre ei se numara, conform estimarilor, si 400.000 de angajati ai companiilor de stat.

Aceasta este mostenirea comunismului si este pur si simplu nesustenabila. Totusi, exista cel putin patru motive de a fi optimisti.

In primul rand, Romania incearca sa realizeze in 20 de ani ceea ce i-a luat Americii peste 100 de ani sa realizeze.

Al doilea motiv de a fi optimisti: planul expus de catre conditiile FMI, MCV si alte reforme adoptate in ultimii ani au inceput sa reorienteze varful piramidei economiei romanesti.

In al treilea rand, asa cum arata cel mai recent raport MCV, s-au inregistrat progrese reale, masurabile, in lupta impotriva coruptiei.

In al patrulea rand, dupa toata instabilitatea politica si economica din aceasta vara, care, trebuie sa recunosc, a scos la lumina emotii puternice de toate partile, in cele din urma statul de drept a triumfat. Referendumul s-a desfasurat in conformitate cu deciziile Curtii Constitutionale, iar cei de la putere au aceptat rezultatul, cu toate ca acesta era contrar obiectivelor sale politice. Adevaratul test pentru o republica este respectarea legii de catre cei aflati la putere si in momentele dificile, nu doar in cele usoare, si mai ales atunci cand nu corespunde cu interesele lor.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro