VIDEO Ecouri in presa franceza pentru "Misiunea managerului de resurse umane": Impletire fericita intre autoderiziunea israeliana si ironia cinemaului romanesc
Filmul israelianului Eran Riklis, coproductie internationala in care e implicata si Romania, se bucura de cronici favorabile in Franta unde ruleaza din 15 decembrie. Dupa cele mai importante premii nationale israeliene, Ophir, filmul reprezinta Israelul in cursa pentru Oscarul acordat celui mai bun film strain. Criticii francezi il plaseaza intre Eugen Ionescu si Kusturica.
„Misiunea managerului de resurse umane”, care a facut 21.574 de spectatori in prima saptamana de rulare in Franta, este un roadmovie al carui erou, un manager de resurse umane din Israel (interpretat de actorul ucrainean stabilit in SUA, Mark Ivanir), soseste in Romania insotind cadavrul unei muncitoare la negru, ucise intr-un atentat.
Om insensibil la durerea celorlalti, managerul va descoperi in cadrul acestei calatorii tragicomice beneficiile umanitatii. Il va ajuta si mediul romanesc. Filmul constituie adaptarea bestsellerului cu acelasi titlu al lui Abraham B. Yehoshua, publicat in 2004.
Filmul a avut premiera mondiala in cadrul Festivalului de la Locarno, unde nu a participat in competitie, fiind prezentat in Piata Mare. Totusi, spectatorii i-au acordat Premiul Publicului, dovada ca are calitatile necesare unui film popular.
Pelicula a mai fost distinsa in septembrie cu premiile Ophir (Oscarurile israeliene) pentru Cel mai bun film, Cel mai bun regizor si Cel mai bun scenariu, si a fost trimisa sa reprezinte Israelul in cursa pentru nominalizarile la Oscarul acordat Celui mai bun film strain.
Din 15 decembrie, coproductia internationala implicand companiile 2TeamProductions (Israel), Pallas Film (Germania), EZ Films (Franta) si Hai-Hui Entertainment (Romania), a intrat pe ecranele din Franta. Cronicile sunt bune si foarte bune, criticii remarcand in general echilibrul dintre comedie si drama, precum si sensibilitatea povestii impletita cu ironia cinemaului romanesc si cu autoderiziunea israeliana.
Cotidianul „Liberation” isi incepe astfel cronica de intampinare: „Viata si moartea nu sunt chestii simple. Mai ales la Ierusalim – o demonstreaza noul film al lui Eran Riklis, care se ocupa de penitenta unui director de resurse umane obligat sa transporte cadavrul unei muncitoare de la brutaria pentru care lucreaza. Nefericita, moarta intr-un atentat, era tanara, frumoasa si atat de singura incat nimeni nu i-a cerut cadavrul de la morga.
Din pacate pentru erou, era si romanca, lucru care il arunca intr-o calatorie fabuloasa pana in miezul Carpatilor pentru a depune cadavrul in cosciugul indureratei familii. Pe drum, el cunoaste un adolescent rebel, un jurnalist idiot, o doamna consul israelian nebuna de legat, militari ospitalieri pana la osanza si ramasite mucegaite de birocratie stalinista puse pe castig. Dar va gasi si un inceput de sens pentru viata sa, de care ducea lipsa de multa vreme.”
„Liberation” spune ca filmul „nu e nici foarte amuzant, nici foarte emotionant”, dar ca are „un farmec melancolic legat mai ales de afectiunea cu care regizorul isi trateaza personajul principal.”
Daca „Le Nouvel Observateur” il considera „un film amuzant, uman si politic in acelasi timp”, „Positif” „un film popular”, iar „Cahiers du Cinema” il numeste pe Eran Riklis „profesionistul profesiunii din cinematograful israelian”, „Le Figaro” ii da filmului trei stele si il compara cu Eugen Ionesco:
„Aceasta calatorie ar fi putut fi imaginata de Eugen Ionesco, intr-atat se scalda in absurd, umor negru si tragicomic.(…) Roadmovie-ul e haotic, peripetiile numeroase, iar intalnirile suprarealiste. Drumul crucii acestui director de resurse umane e, pana la urma, cel al unei renasteri. Superb si emotionant.”
Publicatia de specialitate „Les Inrockuptibles” a fost, in schimb, placut impresionata de felul in care Eran Riklis s-a pliat pe mediul romanesc: „O interesanta simbioza se creeaza intre autoderiziunea israeliana si ironia muscatoare a cinemaului romanesc. Amestecul acestor moduri de expresie latino-mediteraneene e optim.
(…) Evident ca exista scurtaturi pitoresti, inevitabile la Riklis (muzica lui Kusturica sau drumul final al eroului intr-o masina militara blindata), dar contrastul romanesc permite ca filmul sa evite angelicul si sa conserve echilibrul perfect intre drama si comedie.”
Cotidianul „Le Monde” are si el cuvinte de lauda. El remarca faptul ca avem de-a face cu „povestea unei convertiri, calatoria initiatica in cursul careia inraitul manager de resurse umane se va inrola intr-o misiune de penitenta, va invata virtutile altruismului, isi va uita cinismul si indiferenta fata de ceilalti, si va descoperi bogatia resurselor umane.
Aprofundarea continua: „Este managerul de resurse umane o metafora a statului Israel? Acesta era un lucru subinteles in romanul lui A.B. Yehosua, care se interoga asupra capacitatii de adoptie unei tari considerate tara promisa si unde cei care visau sa-si gaseasca un loc isi gasesc moartea.”
Ideea e continuata de „Le Point”, care bifeaza cazul romancei moarte in tara promisa, precum si comparatia cu piesa lui Eugen Ionescu „Amedeu sau scapi de el cu greu”, pentru a observa ca „in spatele umorului absurd si adesea macabru se ascunde o fabula morala despre o societate care, prin intermediul unei straine moarte, isi regaseste sensul si gustul vietii.”
In caietele de productie, Eran Riklis (autorul popularelor filme „Lemon Tree” si „Syrian Bride”) isi aminteste legat de prima sa filmare in afara Israelului nu doar frigul, dar si emotia intalnirilor: „Aceasta experienta m-a umplut de energie pozitiva, gratie tuturor intalnirilor pe care le-am avut cu oamenii, peisajele si noua mea echipa.”
„Misiunea managerului de resurse umane” a fost turnat in perioada noiembrie – decembrie 2009, reprezentand trei saptamani in Israel si 20 de zile in Romania. Proiectul a primit un grant de productie de la Centrul National al Cinematografiei din Romania in 2009, fiind de asemenea sustinut de Mitteldeutsche Medienforderung.
Scenariul sau a fost scris de Eran Riklis si Noah Stollman, iar director de imagine a fost Rainer Klausmann, care a lucrat anterior cu Fatih Akin la „Gegen Die Wand” si „Taverna Soul Kitchen”. Coloana sonora poarta semnatura lui Emir Kusturica.
Alaturi de Mark Ivanir, din distributie mai fac parte popularul actor israelian Gury Alfie, precum si romanii Irina Petrescu, Papil Panduru si Bogdan Stanoevici. „Misiunea managerului de resurse umane” este asteptat pe ecranele romanesti in 2011.