„Oprește-te sau te concediez”. Românul căruia Uber i-a cerut scuze după un avertisment total deplasat
Alexandru Iftimie, un român în vârstă de 39 de ani care s-a mutat în Marea Britanie în urmă cu șapte ani, a ajuns până la Curtea de Apel din Amsterdam pentru a-și face dreptate după ce era cât pe ce să fie concediat de HR-ul automat al Uberului pentru că a schimbat o rută din cauza unui pod închis temporar, relatează The Guardian.
În timpul pandemiei de coronavirus Iftimie lucra ca șofer de Uber în Londra când la un moment dat pe aplicație primește mesajul de avertisment: „Am detectat o activitate frauduloasă, prin urmare trebuie să te oprești, altfel trebuie să te concediez”, își amintește el.
„Mi-am spus că „trebuie să fie o greșeală, știu că nu am făcut nimic.” Dar două săptămâni mai târziu, am primit un alt mesaj: exact același mesaj, cu diferența că de data aceasta spuneau: „Este ultimul avertisment. Încă o dată și s-a terminat.”
Când a sunat la numărul de asistență pentru șoferii Uber pentru a înțelege de ce a fost avertizat, spune că s-a confruntat cu o experiență frustrantă. Problema părea să fie cauzată de modificarea neașteptată a unui traseu, deși el insistă că nu a taxat clientul suplimentar pentru acest lucru.
„Vă puteți imagina cât de greu a fost să explic unui operator Uber – nu știu unde era acesta – că tunelul Blackwall a fost închis în timpul unei călătorii și așa că a trebuit să fac un ocol lung?”, spune el.
Iftimie nu a reușit să obțină o explicație fără echivoc a motivului pentru care a fost avertizat pentru „activitate frauduloasă” de către sistemele Uber.
Românul povestește că principala lui îngrijorare în acel moment era că Uberul era singura sursă de venit și era pandemie, iar dacă pierdea asta, nu ar fi știut încotro să o apuce.
„Într-o companie normală, ai avea un departament de HR și acest tip de problemă poate fi rezolvată într-un fel sau altul – nu neapărat în favoarea ta, dar ai avea o echipă specializată”, adaugă el.
Cu ajutorul sindicatului său, App Drivers and Couriers Union, a continuat să solicite datele deținute de Uber despre el și mai ales care sunt nemulțumirile, dar tot nu a aflat cu ce a greșit.
Iftimie a dat în judecată Uber
Cu ajutorul Worker Info Exchange și al sindicatului său, Iftimie a dat în judecată Uber – și o altă aplicație de transport pentru care a lucrat, Ola – la curtea de apel din Amsterdam, unde se află sediul central european al Uber.
Instanța a constatat că el și alți șoferi implicați în caz aveau dreptul la mai multe informații despre modul în care au fost luate deciziile automatizate cu privire la aceștia.
Chiar înainte ca acest caz să ajungă în instanță, Uber și-a cerut scuze și a recunoscut că a făcut o greșeală.
Iftimie speră că hotărârea îi va ajuta pe alții să conteste deciziile de automate de management care le amenință mijloacele de trai.
„Este vorba de principii. Ar trebui să luptăm pentru principiile noastre”, spune Iftimie.
„În România comunistă descrisă de părinții mei, nu puteai să spui o vorbă: nu puteai să spui nimic. Ai fi putut fi arestat pentru că ai spus o glumă despre persoana greșită. Nu am făcut această mare schimbare pentru a încerca să aduc comunismul aici cu mine: vreau ca eu și copiii mei să fim britanici. Așa că atunci când există ceva ce cred că nu este în regulă, lupt pentru asta.”
Viața lui Iftimie s-a schimbat dramatic din momentul în care era șofer de Uber – va absolvi Dreptul și este pe cale să aibă un nou loc de muncă și are o fiică de nouă luni.
„Pentru mine, este o poveste cu un final fericit din orice perspectivă”, spune el.
„Suntem dezamăgiți de faptul că instanța nu a recunoscut procesele solide pe care le avem în vigoare, inclusiv o analiză umană semnificativă, atunci când luăm o decizie de dezactivare a contului unui șofer din cauza unei suspecte de fraudă”, a spus un purtător de cuvânt al Uber.
„Aceste hotărâri se referă doar la câțiva șoferi specifici din Marea Britanie cărora li s-a retras autorizația în perioada 2018-2020 în legătură cu circumstanțe foarte specifice.”