Toamna americana a filmului romanesc: Ujica, Puiu si Muntean merg la New York Film Festival
„Sunt in dialog cu Cristi Puiu din 2005 si, in sfarsit, a acceptat sa vina la New York”, a declarat victorioasa, pentru HotNews.ro, Corina Suteu, directoarea Institutului Cultural Roman New York, pentru care toamna aceasta e una cinematografica. Pentru prima oara, elitistul New York Film Festival, care de regula alege vreo 30 de filme din recolta mondiala a unui an, programeaza trei lungmetraje romanesti: „Autobiografia lui Nicolae Ceausescu”, „Aurora” si „Marti, dupa Craciun”.
Filmele vor avea premierele americane in zilele de 28 septembrie („Marti, dupa Craciun”), 3 octombrie („Aurora”) si 9 octombrie („Autobiografia lui Nicolae Ceausescu”). Pe langa regizorii celor trei filme – Andrei Ujica, Cristi Puiu si Radu Muntean, vor mai veni la New York producatoarea Velvet Moraru si monteuza Dana Bunescu („Autobiografia lui Nicolae Ceausescu”), ICR New York acoperind deplasarea actorilor Mimi Branescu si Mirela Oprisor („Marti, dupa Craciun”). Tudor Lucaciu, directorul de imagine al filmului lui Radu Muntean, va merge pe propria cheltuiala. La fel va veni, probabil, si Bobby Paunescu, unul dintre producatorii lui „Aurora”.
Cel mai bine pozitionat in selectia festivalului este „Autobiografia lui Nicolae Ceausescu”. Documentarul lui Andrei Ujica va fi prezentat intr-o companie selecta in categoria „Special Events„, alaturi de: „A Letter to Elia” (2010) de Martin Scorsese si Kent Jones, „America, America” (1963) de Elia Kazan, „Nuremberg” (1948) de Stuart Schulberg, „Cameraman: The Life and Work of Jack Cardiff” (2010) de Craig McCall, „A Matter of Life and Death” (1946) de Michael Powell & Emeric Pressburger, „The Hole” (2009) de Joe Dante, „Dracula” (1931) de George Melford, „Foreign Parts” (2010) de Verena Paravel & J.P. Sniadecki, precum si de o selectie de filme semnate de Segundo de Chomon, cunoscut ca „Melies-ul Spaniei”.
„Aurora” si „Marti, dupa Craciun” sunt incluse in selectia principala, din care mai fac parte, printre altele, „Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives” de Apichatpong Weerasethakul, „Black Venus” de Abdellatif Kechiche, „Film Socialisme” de Jean-Luc Godard, „LennonNYC” de Michael Epstein , „Mysteries of Lisbon” de Raul Ruiz, „Des hommes et des dieux” de Xavier Beauvois sau „My Joy” de Serghei Loznitsa, a carui imagine e semnata de Oleg Mutu si in care joaca si Vlad Ivanov. Festivalul de la New York se deschide in acest an cu cel mai recent film al lui David Fincher, „The Social Network”, incheindu-se cu „Hereafter”, in regia lui Clint Eastwood.
„Prezenta a trei filme din 30 selectionate este rezultatul, bineinteles, al talentului noului val, dar si al actiunii sustinute de promovare pe care a facut-o ICRNY aici, cu mijloace foarte reduse in comparatie cu ce investesc alte institute culturale, dar cu mare flexibilitate si eficienta„, spune Corina Suteu, care aminteste ca in acest an ICR New York a sustinut o delegatie americana la TIFF Cluj-Napoca, din care a facut parte si Scott Foundas (unul dintre programatorii NYFILM FEST), ca Festivalul de Film Romanesc organizat de ICRNY si Tribeca se consolideaza de la an la an sau ca in 2008 Lincoln Center a realizat cu sprijinul ICRNY o Retrospectiva a Filmului Romanesc.
„Sigur ca autogratulatiile acestea nu suna prea bine„, recunoaste Corina Suteu, care adauga insa ca a pus ca miez al strategiei de promovare a culturii romanesti in Statele Unite tocmai filmul. Prin urmare, New York Film Festival e doar un capitol al sezonului cinematografic romanesc de toamna de pe continentul nord-american. Festivalul organizat de Richard Pena, Scott Foundas si Film Society of Lincoln Center are loc intre 24 septembrie si 10 octombrie, iar inaintea lui se desfasoara, intre 3 si 6 septembrie, a 37 editie a Festivalului din Telluride, unde prezenta romaneasca exista, dar se afla deocamdata sub embargoul anuntului oficial.
Intre 9 si 19 septembrie are loc Festivalul de la Toronto, unde Romania participa deocamdata (selectia finala se anunta in 24 august) cu „Autobiografia lui Nicolae Ceausescu” de Andrei Ujica si „Periferic” de Bogdan George Apetri. La Toronto, ICR New York va duce revista-album „AperiTIFF”, scoasa in acest an de Festivalul Transilvania cu sprijinul ICR, si cuprinzand texte consistente (in engleza) despre noul cinematograf romanesc.
Din 7 pana in 21 octombrie se tine Festivalul de Film de la Chicago, ajuns la a 46-a editie, unde va fi proiectat din nou „Marti, dupa Craciun”. De asta data, Radu Muntean isi va prezenta singur filmul. La Chicago IFF a fost selectionat si „Eu cand vreau sa fluier, fluier”, de Florin Serban, dar regizorul nu va trece Oceanul.
Cum mai e vazut filmul romanesc in America?
„Ceea ce am putut constata din reactiile publicului american specializat (producatori de film, critici, distribuitori) este ca cinematografia romana e considerata in acest moment cea mai interesanta si mai vizibila din Europa si chiar din lume„, spune Corina Suteu, care de cativa ani incoace ia pulsul perceptiei americane asupra culturii romanesti si care isi aminteste ca, in ultimii doi ani, „in seara de deschidere a Festivalului Filmului Romanesc, organizat la Tribeca Cinemas in colaborare cu TIFF, am fost obligati sa refuzam spectatori. Doua dintre filmele prezentate anul trecut in festival, Nunta Muta si Cealalta Irina, au avut cronica in Variety fara sa aiba distribuitor american – ceea ce e rar -, iar un film cum e Calatoria lui Gruber a circulat ulterior, gratie prezentei la Festivalul Filmului Romanesc, in toate marile metropole americane.„
ICR New York aloca filmului circa 30% din bugetul sau anual, adica – spune directoarea sa – o suma „infima fata de milioanele investite de alte tari europene ca sa obtina rezultate mult mai modeste.” Parte din acesti bani merg spre organizarea Festivalului Filmului Romanesc la New York. Editia urmatoare a festivalului, a carui selectie e facuta de Mihai Chirilov si care are loc in decembrie, va prezenta cele mai noi productii plus cel putin un film clasic semnat de Liviu Ciulei, precum si mese rotunde cu cineastii invitati.