Transporturile de sare din Romania, impotmolite pe drum
Acum mai bine de o saptamana, primaria din Reutlingen comandase 300 de tone de sare pentru deszapezit, din Romania. 15 camioane cu sare „la pret rezonabil“ urmau sa ajunga joia trecuta, in orasul situat la 40 de km de Stuttgart. La 7-9 zile a fost corectat ulterior, termenul de livrare. Intre timp, si acesta e depasit. Doar 48 de tone si doua camioane au ajuns la destinatie. Nu se stie cand va urma restul, iar in oras ninge si ninge, nici strazile principale n-au mai gustat sare de multisor.
Primaria din Reutlingen a luat legatura cu intermediarul din Ulm, care deruleaza livrarile de sare din Romania. La inceput, s-a spus ca n-au fost destule mijloace de transport. Conditiile vitrege ale vremii au fost un alt motiv. Cea mai noua varianta este ca marfa s-ar afla deja pe drum.
Intre timp, Reutlingen sondeaza pe piata spaniola, pentru a gasi si alte surse de sare. Pentru o actiune completa de deszapezire in oras, de la ora 4.00 dimineata pana noaptea la ora 22.00, e nevoie de 100 de tone de sare. 30.000 de euro costa o astfel de actiune.
De saptamana trecuta, insa n-a mai putut fi vorba de asa ceva. Nici in Reutlingen, nici in Tübingen, nici in alte orase ale landului Baden-Württemberg. Stuttgartul se lauda ca sta mai bine, are inca sare in depozite si un contract flexibil cu salinele din Heilbronn, „obligate sa livreze suplimentar“, dupa cum scrie presa locala.
Pe alocuri in Germania, situatia e si mai catastrofala. Hamburgul a recurs la solutii de criza si vrea sa importe sare din Maroc, adusa cu vaporul. Daca in vremurile „normale“, sarea pentru deszapezire costa 60-80 euro/tona, acum pretul a sarit in tavan. 200 de euro/tona se platesc deja in mod curent, se vorbeste chiar de 300 euro/tona. „Insa nu platim decat la receptia marfii“ a precizat un reprezentant al primariei din Reutlingen.
Si comunele din zona s-au inghesuit sa comande sare, in Romania sau in Spania. Un oficial din Biberach spune insa ca „Nu stim, daca sarea va veni maine, sau doar de Pasti!“