Festivalul de film de la Berlin incepe azi; Romania ataca din primele zile
Ca un facut, toate filmele romanesti din programul celei de-a 60-a editii a Festivalului de la Berlin (11-21 februarie) sunt programate sa aiba premiera in primele zile. In consecinta, petrecerea romaneasca a fost fixata si ea la inceput. Berlinala se deschide azi, iar inaintea ceremoniei va fi dezvelita prima stea de pe Walk of Fame-ul berlinez, Potsdamer Strasse, dedicata Marlenei Dietrich.
Berlinala incepe si se termina cu meniu asiatic, auster in vedete actoricesti. „Tuan Yuan”/”Apart Together” deschide in aceasta seara festivalul, inaintea ceremoniei avand loc dezvelirea primei stele de pe Potsdamer Strasse, dupa modelul Walk of Fame-ului hollywoodian. Filmul de deschidere e realizat de cineastul chinez Wang Quan’an, care a primit Ursul de Aur in 2007 pentru „Tuya de hun shi”/„Tuya’s Marriage”. Dupa povestea eco-intimista a femeii care isi cauta un al doilea sot pentru ca nu-si poate intretine familia intr-un spatiu geografic precar, cineastul revine cu o poveste mult mai ambitioasa ce plaseaza o poveste de dragoste pe fundalul istoric al Chinei ultimilor 50 de ani. Yoji Yamada, veteranul cineast japonez si vechi prieten al Berlinalei, inchide editia cu cel mai recent film al sau, „Otôto”/About Her Brother”.
Intre cele doua coperte ale editiei aniversare, echipa de selectioneri condusa de Dieter Kosslick a gasit loc pentru evenimente omagiale si reintalniri cu vechi prieteni ai festivalului, dar isi manifesta in acelasi timp intentia de a reveni la statutul care a consacrat-o, acela de portavoce a problemelor politico-sociale ale vremii. Nu intamplator, Competitia Oficiala (cu 26 de titluri) din acest an nu contine multe nume cunoscute de regizori, un avantaj pentru filmul romanesc “Eu cand vreau sa fluier, fluier”, de Florin Serban. Cineastul roman in varsta de 35 de ani, debutant in lungmetraj, concureaza, dintre regizorii cunoscuti, cu Roman Polanski, Zhang Yimou, Michael Winterbottom, Thomas Vinterberg si Gustave de Kervern& Benoit Delépine. In rest, competitia mai numara trei debutanti – pe Natalia Smirnoff, autoarea coproductiei argentiniano-franceze “Rompecabezas “/”Puzzle”, rusul Aleksei Popogrebski, care a realizat “How I Ended This Summer”, si pe Burhan Qurbani, autorul lui “Shahada”, prezentat sub drapel german.
Daca regizorii nu sunt, cu mici exceptii, foarte cunoscuti, rost de vedete se gaseste in cateva dintre filmele care lupta pentru Ursul de Aur, chiar daca nu toate pot veni la Berlin din pricina programului aglomerat de dinaintea Oscarurilor – Casey Affleck, Jessica Alba si Kate Hudson joaca in “The Killer Inside Me” de Michael Winterbottom (dar cu trei zile inaintea inceperii festivalului inca nu se stia daca Jessica Alba si Casey Affleck vor ajunge), Gérard Depardieu si Isabelle Adjani in “Mammouth” de Gustave de Kervern si Benoit Delépine, James Franco in “Howl” de Rob Epstein si Jeffrey Friedman, Ben Stiller si Jennifer Jason Leigh in “Greenberg” de Noah Baumbach, Ewan McGregor, Pierce Brosnan si Kim Catrall in “The Ghost Writer” de Roman Polanski (cineastul are interdictie de a-si parasi locuinta din Elvetia, dar femalefirst.uk scria zilele trecute ca a vazut varianta filmului la domiciliu si ca a fost multumit.).
Ratia de vedete sporeste cu cele care joaca in filmele din afara competitiei, dar incluse in Selectia Oficiala: “Please Give” de Nicole Holfcener, cu Catherine Keener si Amanda Peet, “The Kids Are All Right” de Lisa Cholodenko, cu Juliane Moore, Annette Bening si Mark Ruffalo, si, mai ales, “Shutter Island” de Martin Scorsese, cu Leonardo DiCaprio, Mark Ruffalo, Sir Ben Kingsley, Michelle Williams si Max Von Sydow.
Romanii
„Eu cand vreau sa fluier, fluier” nu e eligibil doar pentru palmaresul Competitiei Oficiale, care va fi decis de juriul format din Werner Herzog (presedinte), Francesca Comencini, Nuruddin Farah, Cornelia Froboess, José Maria Morales, Yu Nan si Renée Zellweger. Filmul lui Serban participa si in competitia destinata debuturilor, unde se bate cu „Portretul luptatorului la tinerete”, de Constantin Popescu, inclus in sectiunea Forum.
Premiul pentru debut, in valoare de 50.000 de euro, va fi acordat unui film din Competitia Oficiala, Panorama, Forum, Generation Kplus sau Generation 14plus, si va fi decis de juriul format din cineastul german Michael Verhoeven, actorul american Ben Foster si producatoarea malaeziana Lorna Tee.
„Eu cand vreau sa fluier, fluier” are proiectia de presa in 13 februarie si proiectia de gala in aceeasi zi (inainte de „Shutter Island”-ul lui Martin Scorsese), urmand sa mai fie proiectat in zilele de 14 februarie (de doua ori) si 21 februarie. Din echipa filmului prezenta la Berlin fac parte: Florin Serban, interpretii George Pistereanu, Ada Condeescu si Clara Voda, co-producatorii Catalin Mitulescu, Daniel Mitulescu, dramaturgul Andreea Valean, producatorul executiv Florentina Onea, monteurii Catalin Cristutiu si Sorin Baican, Bianca Oana (Strada Film). In 18 februarie Florin Serban va lua parte la o dezbatere in cadrul sectiunii Talent Campus unde va vorbi despre ce inseamna sa fii regizor tanar in Europa de Est si despre cat de greu e sa strangi bani pentru cinema.
„Portretul luptatorului la tinerete” va avea si el mai multe proiectii, in zilele de 12, 13, 15, 16 si 21 februarie. Constantin Popescu va fi insotit la Berlin de protagonistul Constantin Dita, producatorul Titi Popescu, directorul de imagine Liviu Marghidan, editorul Corina Stavila si inginerul de sunet Mihai Bogos. “Bibliothèque Pascal”, productia maghiaro-germana semnata de Szabolcs Hajdu, in care joaca actorii romani Oana Pellea, Andi Vasluianu, Razvan Vasilescu, Ion Sapdaru si Florin Piersic Jr., mai echilibreaza avalansa romaneasca din primele zile, avand premiera pe 17 februarie. Scurtmetrajele romanesti care concureaza in sectiunea Berlinale Shorts la Ursul de Aur pentru scurtmetraj ies la rampa, insa, tot in primele zile ale festivalului. Paul Negoescu isi prezinta filmul, “Derby”, (www.derbythemovie.ro), in 12 februarie. El va fi insotit pe scena de actorii Bogdan Voda, Clara Voda, Maria Mitu, Nicolas Teodorescu, precum si de monteurul Alexandru Radu, scenografa Iulia Fulicea si co-producatorul David Lindner. Paul Negoescu va participa si la o dezbatere din cadrul sectiunii Talent Campus unde va discuta, in 15 februarie, impreuna cu regizorul Paul Wright si curatoarea Berlinale Shorts, Maike Mia Hoehne, despre soarta scurtmetrajului.
Celalalt scurtmetraj din competitie,”Colivia”, realizat de Adrian Sitaru, are premiera in dupa-amiaza zilei de 13 februarie. Regizorul-scenarist va insotit, la prima prezenta a sa la Berlinala, de actorii Clara Voda, Adrian Titieni si Vlad Voda, producatorul Monica Lazurean si directorul de imagine Adrian Silisteanu. Dragos Bucur se va afla si el, asa cum am mai anuntat, la Berlin, ca tanara speranta a filmului european, in programul Shooting Stars care isi va prezenta “recolta” in ziua de 14 februarie. Ca in fiecare an de la o vreme incoace, un numar de studenti sau tineri cineasti romani participa in programul “Talent Campus”. In acest an ei sunt: Erzsebet Plajas (critic), Gorgos Radu (operator), Mircea Nestor (regizor), Cristian Nicolescu (editor/inginer de sunet), Mihai Bauman (regizor) si Letitia Stefanescu (editor/producator).
A 60-a aniversare a Festivalului de la Berlin prilejuieste reintalnirea, in cadrul unor programe speciale, cu filme si cineasti care au fost premiati la editii trecute. O sectiune speciala cuprinde filme mai vechi ce vor fi proiectate in cinematografe de arta care timp de o seara vor fi patronate de cate o personalitate a filmului. Si sectiunea Forum, creata in 1969 ca alternativa a Competitiei Oficiale, sarbatoreste o cifra rotunda, 40 de ani, in vreme ce Dieter Kosslick e in al zecelea an de directorat.
Petrecerea si standul
Mihai Gligor, secretarul general al Asociatiei pentru Promovarea Filmului Romanesc (APFR), spune ca la petrecerea romaneasca din 14 februarie de la Roter Salon in der Volksbuhne sunt asteptate 500 de persoane. Petrecerea este, cum spune Gligor, “cel mai bun mediu de socializare intre romani si straini”. APFR organizeaza si in acest an standul romanesc. “Spatiul gol costa vreo 8.000 de euro, dar la costurile astea se adauga mobilier, internet, publicitate etc. Toate preturile se dubleaza sau se tripleaza in perioada festivalului. Platim o gramada de bani chiar si pe un cablu de internet”, spune Mihai Gligor, care apreciaza la 35.000 de euro costul total al standului. In schimb, standul romanesc e “un soi de ambasada la festival” sau de “punct de informare unde oricine interesat de ceva legat de cinematografia romana poate primi informatii”. Standul are brosuri si cataloage, caiete de presa, CD-uri. Anul trecut, cel putin, puteai vedea si la stand scurtmetrajele romanesti din competitie. Standul are un vad bun in Martin-Gropius-Bau, deasupra scarilor interioare, cu un banner mare care il face vizibil – amanunte importante pentru un market cu zeci de participanti care incearca sa iasa cat mai in fata.
Pana in 20 februarie, cand se vor anunta premiile (ziua de 21 februarie e destinata publicului cinefil), HotNews va va tine zilnic la curent, de la fata locului, cu cele mai importante momente ale Berlinalei.