Ambasadorul SUA la Bucuresti: Investitorii americani se plang ca in Romania deciziile mici se iau la nivel foarte inalt
Ambasadorul SUA la Bucuresti, Mark Gitenstein, a declarat, la RRA, ca investitorii americani sunt „foarte preocupati” de faptul ca in Romania „decizii mici se iau la nivel foarte inalt” si spune ca ar fi benefica marirea transparentei deciziilor pentru investitii mai eficiente.
Vorbind, intr-un interviu la Radio Romania, citat de NewsIn, despre masurile necesare pentru a face climatul de afaceri din Romania mai interesant pentru investitorii americani, Mark Gitenstein a insistat asupra reformei justitiei.
„Eu consider ca e bine daca ar fi un proces de luare de decizii la nivel mai scazut si transparenta deciziilor sa fie marita pentru a permite investitii mai eficiente. Ar trebui sa se stie ca, odata ce un contract este semnat si ceva se intampla, nu trebuie sa se ajunga la nivel ministerial sau de secretar de stat ca sa se lamureasca treburile. Este sistemul, in momentul acesta este foarte birocratic. Deciziile, decizii mici se iau la nivel foarte inalt, ceea ce blocheaza procesul, si astea, lucrurile astea trebuie lamurite. Deci, stiu ca firmele americane sunt foarte preocupate de aceasta problema si stiu ca Uniunea Europeana lucreaza la aceste aspecte”, a spus Mark Gitenstein.
Oficialul american a subliniat ca isi doreste sa sporeasca nivelul de investitii americane in tara noastra. „Noi sprijinim foarte mult proiectul FMI, prin Ministerul nostru de Finante, noi dam asistenta tehnica guvernului dumneavoastra. Eu lucrez indeaproape cu Banca dumneavoastra Nationala si cu presedintele roman si cu ministrii dumneavoastra. Este o zona interesanta in care, ma rog, poate nu are legatura directa cu economia, ci cu politica economica, insa am vrea sa vedem investitii mai puternice din partea firmelor americane aici”, a atras atentia diplomatul.
In acest context, ambasadorul a dat exemplul companiei Ford, care este afectata de lipsa infrastructurii din Romania. „S-a facut o investitie enorma de catre Ford, in Craiova, am vizitat-o exact dupa ce am venit aici, practic se fac 1.000 de masini pe zi. Problema este cu scoaterea masinilor din Craiova. Deci, ori trebuie sa reconstruiti calea ferata la Craiova, ori un sistem de autostrazi. Nu se pot scoate 1.000 de masini din Craiova, in conditiile prezente. Deci, acesta este un exemplu perfect de o zona in care poti sa fortezi acest gen de investitii si sunt o gramada de companii, si americane, si europene, care se pricep la acest gen de afacere”, a explicat oficialul.
„Acesta este un exemplu perfect, de o zona in care investitiile romanesti si UE in aceste zone atrag alte firme, mai ales americane, sa vina in Romania. Deci, in momentul acesta absorbiti cam 10% din banii UE care sunt disponibili. Aveti cam 5 miliarde de euro de la UE, din care cheltuiti cam 10%, asta este o problema. Ar trebui sa cheltuiti acesti bani pe infrastructura. Daca ati cheltui acesti bani pe infrastructura, ati avea mai multe investitii americane. Nu numai ca ati ajuta fabrica, dar ati ajuta alte firme sau alte zone din Craiova, ca de exemplu firme americane care sa construiasca piese de schimb sau piese pentru aceste masini. Asta s-a intamplat in SUA. Asta a fost secretul cresterii, asta a fost taina cresterii SUA”, a mai spus ambasadorul.
In ceea ce priveste autostrada Bechtel si problemele care au aparut pe parcursul dezvoltarii proiectului, Gitenstein atrage atentia ca „vina” ar trebui asumata in comun, de compania americana si de Guvernul roman. „Contractul spune ca trebuie terminata in 2012, insa problema – n-am studiat asa-zisa autostrada Bechtel – eu inteleg ca, vorbind cu oamenii mei, este ca sunt o gramada de probleme cu regulamentele de mediu si achizitionare de teren pentru construirea acestei autostrazi, dar asta nu este vina Bechtel. Sunt in cunostinta de cauza apropo de dificultatile existente. Constructia de autostrazi este complicata. A construi o autostrada nu este pur si simplu sa torni beton, este o chestiune legata de a achizitiona terenurile si a achizitiona legal terenurile, si pentru rampele de acces creeaza probleme de mediu enorme. Asta este o problema pe care Bechtel nu poate sa o rezolve singura, ca firma, deci trebuie sa se implice guvernele locale si de nivel national, si mai e o problema cu platile care trebuie facute catre Bechtel si alte firme”, a declarat ambasadorul.
„Nu as fi surprins daca si Bechtel a facut unele greseli. Nu ar fi prima oara cand o mare companie de constructii a facut greseli – in SUA sau in strainatate -, dar probabil ca aici este vorba de o vina impartasita”, a subliniat Mark Gitenstein.