Leonard Orban: Situatia de acasa, din tara, determina influenta pe care o are un comisar european in Colegiul Comisarilor
Orban, pe scurt:
- Influenta unui comisar in Colegiu creste daca lucrurile functioneaza bine in tara, daca statul respectiv este bine incadrat in procesul de consolidare a integrarii in UE.
- Au fost si cazuri in care a existat un sprijin (n.r. din tara) care a contat foarte mult, dar si situatii in care, din cauza unor probleme, mi-a fost mai dificil (in negocierile din Colegiu).
- Un consens al actorilor politici din Romania ar conduce inclusiv la o facilitare a audierii in PE a persoanei desemnate de Romania.
- Trebuie sa te bati in negociere, fara declaratii publice, pentru ce vrei sa obtii si trebuie sa ai in vedere o paleta mai larga, sa nu te orientezi doar pe o singura zona.
Reporter: Cum trebuie sa abordeze Romania numirea noului comisar?
Leonard Orban: Procesul este foarte complicat atat la nivel european, cat si la nivel national.
Parerea mea este ca in ideea de a obtine un portofoliu bun e important sa se mearga cu mai multe propuneri, cu un numar de propuneri, vizand acoperirea unei zone cat mai largi. In cazul in care nu se poate obtine un portofoliu, sa se poata obtine un altul, relativ important, pentru o alta persoana. Cand mergi cu o singura propunere, pe un singur candidat, pe o singura politica, riscul e ca in momentul in care nu obtii acel portofoliu, sansa de a obtine un altul bun scade in mod dramatic.
Parerea mea este ca, in ideea de a maximiza sansele, este important sa se puna pe masa mai multe propuneri. Spiritul Tratatului de la Lisabona da mai multa putere presedintelui Comisiei Europene in alegerea diferitilor candidati din statele membre.
Reporter: In urmatorul mandat al lui Barroso, daca va fi votat, va conta in alcatuirea echipei sale specializarea fiecarui membru sau algoritmul politic rezultat in urma alegerilor europene?
L.O.: Eu cred, ca un bun cunoscator al politicilor europene, ca intotdeauna conteaza mai multe aspecte. Pentru un candidat conteaza sa fie competent, sa cunoasca bine politicile europene si domeniul pe care il gestioneaza, sa fie un profund atasat al politicilor, ideilor europene, sa fie capabil sa lucreze in echipa, sa fie realmente un membru al echipei. Coerenta si colegialitatea in echipa sunt foarte importante. Nu in ultimul rand algoritmul politic e posibil sa joace un rol in constitutirea echipei, desi, am constatat ca este extrem de greu sa spui, cand vezi Comisia la lucru, carui curent politic ii apartine un anumit comisar.
Reporter: Barroso provine si el dintr-o familie politica, iar ea l-a sprijinit intens in obtinerea unui al doilea mandat. Va trebui sa aiba in vedere ca in Comisie PPE sa fie reprezentat mai bine decat PES?
L.O.: Acestea vor fi negocieri intense care s-au purtat si se vor purta in perioada viitoare si ramane de vazut. Acum nu pot anticipa care va fi rezultatul acestor negocieri. Conteaza si componenta politica, ea nu trebuie exclusa, dar nu trebuie nici absolutizata, pentru ca sunt multe alte criterii care joaca un rol important.
Situatia din Romania i-a ingreunat uneori negocierile in Comisie
Reporter: In ce masura conteaza sprijinul politic pe care il are un comisar? S-a spus ca influenta dvs. in Colegiu este redusa si pentru ca nu aveti sprijinul unei familii politice. Conteaza ca reprezentantul Romaniei sa apartina PDL, PSD sau chiar PNL pentru a avea un cuvant mai greu in Comisie?
L.O.: N-as pune chestiunea in termenii apartenentei la un partid politic. Ceea ce conteaza foarte mult este situatia de acasa. In ce masura lucrurile finctioneaza bine in tara, in ce masura statul respectiv este bine incadrat in procesul de consolidare a integrarii in UE. Conteaza, sigur, si din ce grup politic faci parte, insa intr-o mai mica masura. As pune pe primul loc situatia din tara din care faci parte. In plus, trebuie sa adaugam calitati personale si profesionale, care joaca un rol foarte, foarte important.
Reporter: Cand ati simtit ca sunteti ajuta si, dimpotriva, ca va este ingreunata situatia in Colegiu de ceea ce se intampla acasa?
L.O. Este foarte greu sa va raspund la aceasta intrebare. Stiti foarte bine ca avem niste reguli clare.
Reporter: Dar ati simtit ca va este ingreunata situatia in mai multe cazuri decat cele in care ati fi fost avantajat?
L.O.: Da, am simtit. Haideti sa va spun cat pot de deschis. Au fost si cazuri in care a existat un sprijin care a contat foarte mult, dar si situatii in care, din cauza unor probleme, mi-a fost mai dificil. Au fost si asa, si asa, dar nu vreau sa le calific.
E nevoie in Romania de constientizarea importantei afacerilor europene
Reporter: Cum ati colaborat cu autoritatile de la Bucuresti, incepand cu DAE, premier, ministru de externe?
L.O.: Pe anumite paliere am avut o cooperare extrem de stransa, am profitat de fiecare din vizitele mele – si am reusit sa merg cam o data pe luna in Romania – si m-am intalnit cu o serie de reprezentanti guvernamentali, fie presedintele Basescu, fie cu ministri, cu Parlamentul, am incercat sa utilizez cat mai mult aceste ocazii pentru a mentine un contact cat mai strans. Desigur, nu pot sa nu mentionez contactul permanent si constant cu Reprezentanta Romaniei la Bruxelles.
Reporter: Intern, afacerile europene par vitregite, li se acorda atentie doar in situatii de criza. Afacerile europene pareau colaterale in discutiile din guvern, spuneau membri ai administratiei care se ocupa de acest domeniu.
L.O.: E un lucru la care trebuie sa se lucreze in continuare. Nu numai la cresterea nivelului de constientizare a importantei afacerilor europene, ci si la cresterea nivelului de cunoastere a acestora. E greu de dat un procent, dar in momentul de fata ele acopera cam jumatate din legislatia Romaniei si, direct sau indirect, au legatura importanta cu deciziile care se iau pe anumite zone. E clar ca asta trebuie constientizat.
Am un permanent dialog cu cei care raspund de afacerile europene, competenta lor in domeniu este sigur foarte ridicata. In ce masura ei reusesc sau nu sa convinga colegii din tara de importanta unor chestiuni, asta nu stiu.
„Se uita faptul ca eu si doamna Kuneva am venit la mijlocul mandatului Comisiei Europene, nu atunci cand se impartea intreaga prajitura”
Reporter: Cum ar trebui autoritatile romane sa abordeze decizia privind persoana nominalizata pentru comisar. Cele doua partide din coalitia de guvernare s-au batut in declaratii si exista temerea ca va fi ratat momentul in care Barroso va cere numele, tocmai din cauza rivalitatii dintre ele si a dorintei de a nominaliza fiecare un candidat.
L.O.: Eu cred ca ar fi de dorit un consens al clasei politice asupra unei liste de nume, sa zicem trei nume, care sa fie prezentate presedintului Comisiei Europene si, in functie de portofoliile disponibile, sa se faca o algere dintre acestea. Un consens al actorilor politici din Romania ar conduce inclusiv la o facilitare a audierii in PE a persoanei desemnate de Romania. Romania are 33 de europarlamentari in principalele trei grupuri politice si unii dintre ei au functii importante in grup, asa ca, in masura in care ar exista consensul la nivelul clasei politice, inclusiv europarlamentarii s-ar transforma in sprijinitori la nivelul tuturor grupurilor pentru candidatul Romaniei.
Asta ar trebui sa fie solutia care sa permita o gestiune consistenta si cat mai putin lipsita de riscuri, care sa ofere sanse importante pentru obtinerea unui portofoliu bun. Insa, repet, exprim un punct de vedere personal.
Reporter: Cat de valida este impresia care exista in tara ca faptul ca ati fost a doua nominalizare a Romaniei si ca am ratat-o pe prima v-a ingreunat pozitia si subrezit influenta in Colegiu?
L.O.: Sigur ca eu voi putea spune partial istoria ceva mai tarziu, pentru ca au fost foarte multe lucruri interesante. De multe ori se uita faptul ca eu si doamna Kuneva am venit la mijlocul mandatului Comisiei Europene, nu atunci cand se impartea intreaga prajitura, in care se desemnau diferitele felii, pentru diferitele persoane. Comisia era deja formata, functiona de doi ani de zile, comisarii gestionau deja politici si in aceste conditii solutia gasita a fost ca de la comisarii care aveau un numar mai mare de politici sa fie retras cate un domeniu, astfel ca si celor doi comisari sa li se poata da un portofoliu.
Nu putea un comisar sa obtina o politica importanta, pentru ca asta ar fi inseamnat sa se ia din portofoliul unui alt comisar o politica pe care o gestiona deja de doi ani. Lucru asta nu l-am vazut niciodata spus.
Reporter: Daca ajungeati inaintea dnei Kuneva exista posibilitatea sa luati dvs. protectia consumatorului iar ea, ca ultima venita temporal, sa obtina multilingvismul?
L.O.: Nu stiu, dar e posibil. Nu vreau sa speculez in niciun fel, a fost decizia presedintelui Comisiei. Nu regret in niciun moment faptul ca am avut portofoliul multilingvismului. A fost, din punct de vedere a ofertei care ne-a fost facuta de a dezvolta o politica europeana, dar si din punct de vedere intelectual, a cunoasterii in amanuntime a situatiei dintr-un domeniu din toate statele membre, o experienta fantastica. Si eu zic ca rezultatele sunt – si nu o spun doar eu – bune. Nu regret sub nicio forma. A fost si este o experienta extraordinara.
Trebuie sa te bati in negocieri, nu in declaratii de presa
Reporter: In Romania, portofoliul agriculturii ar parea deja asigurat, daca e sa ne luam dupa declaratii. Ce sanse avem sa obtinem acest portofoliu si in ce masura faptul ca facem publice aceste preferinte ingreuneaza sau, dimpotriva, reprezinta un avantaj in negocierile la nivel european care au loc?
L.O.: La prima intrebare nu stiu sa va raspund. Nu stiu ce sanse avem, pentru ca depinde de decizia viitorului presedinte al Comisiei Europene. Vreau insa sa va spun ca asa cum Romania isi doreste un portofoliu important, toate statele membre vor asta. E o competitie si vor fi niste decizii pe care le va lua viitorul presedinte al CE.
A doua chestiune, exprim din nou o parere personala: trebuie sa negociezi, nu sa declari. Trebuie sa te bati in negociere, fara declaratii publice, pentru ce vrei sa obtii si trebuie sa ai in vedere o paleta mai larga, sa nu te orientezi doar pe o singura zona. Trebuie sa iei intotdeauna in calcul ca s-ar putea sa nu obtii prima optiune si atunci e necesar sa ai altele, o serie intreaga de preferinte si sa negociezi pentru ele, fara a face declaratii publice.
Declaratiile publice nu stiu in ce masura ajuta, dar pot aduce dificultati suplimentare in negociere. Acesta este si motivul pentru care foarte multe state membre prefera sa nu faca declaratii publice pe aceasta tema si sa negocieze.
In momentul de fata nimeni nu poate fi sigur ca va obtine un portofoliu sau altul
Reporter: Insist pentru opinia dvs. personala. Autoritatile de la Bucuresti sunt sigure ca vom obtine portofoliul agriculturii.
L.O.: In momentul de fata nimeni nu poate fi sigur ca va obtine un portofoliu sau altul. Pentru ca nu s-a clarificat inca nici chestiunea numirii presedintelui Comisiei. S-au purtat toata aceasta vara si se vor purta la inceputul lunii septembrie negocieri intense pe acest subiect. Si in aceste negocieri intervin fel de fel de variabile, cereri si solicitari si nu poti stii niciodata ce se va intampla. Nimeni nu poate spune cu certitudine ca s-a obtinut ceva. Tocmai de aceea ma intorc la ceea ce spuneam: trebuie sa mergi pe mai multe variante, trebuie sa te gandesti si la variante de rezerva, nu numai in ceea ce priveste portofoliile, ci si numele.
Reporter: Monitorizarea pe justitie va continua pana in vara lui 2010 cel putin. Acesta monitorizare impiedica Romania sa negocieze pentru un portofoliu cu greutate? Au existat declaratii ale politicienilor europeni care spuneau ca Romania nu ar trebui sa aiba pe mana un portofoliu care administreaza multi bani, avand in vedere ca suntem suspectati de coruptie.
L.O: E greu de spus in ce masura acest lucru conteaza. Haideti sa spunem ca ar putea complica negocierile, dar nu vreau sa spun mai mult de atat.
Gestiunea intregului proces este foarte importanta, atat in obtinerea unui portofoliu, cat si in audierile din Parlamentul European, care, repet, sunt extrem de importante.