Revolta lumii împotriva „turiștilor răi”/ Tot mai multe state își apără patrimoniul cultural împotriva turiștilor prost-crescuți
Pe măsură ce Ibiza și Mallorca spun „Nu!” turiștilor care vin să petreacă, devine din ce în ce mai clar că așteptările localnicilor de la călătorii veniți în cele mai populare destinații ale lumii se schimbă.
Mesajul de pe bannere în timpul protestelor anti-turistice din Insulele Canare din aprilie nu ar fi putut fi mai clar: „ Turistule: respectă-mi pământul !” Pe măsură ce sezonul de vârf al călătoriilor în emisfera nordică se apropie, crește și valul sentimentelor anti-turistice în rândul localnicilor din destinațiile populare de vară. Proteste similare au fost observate și în Barcelona, Atena, Malaga și alte orașe turistice din Europa, scrie BBC.
Mulți rezidenți din destinațiile turistice își doresc din ce în ce mai mult un alt tip de turist: unul care respectă cultura și natura locală, nu unul care bea bere ieftină pe plajă și își lasă sticla goală în urmă și un muc de țigară înfipt în nisip.
Acum, multe destinații de pe tot globul devin din ce în ce mai vocale despre tipul de turiști pe care îi doresc pe străzile lor – și despre cei pe care nu îi doresc. Pe lista da: turiștii care cheltuiesc bani în magazinele locale, stimulează economia locală și se comportă respectuos. Pe lista fără: turiști băuți – adesea britanici – care se comportă prost, nu respectă tradițiile locale și afectează negativ viața și stilul de viață local.
Potrivit cercetătorului în turism și profesor de la Universitatea Aalborg Carina Ren, au existat întotdeauna turiştii prost crescuți; doar că acum sunt mai mulți ca niciodată.
Anul acesta deja la Barcelona, autoritățile locale au eliminat o rută de autobuz de pe Google Maps pentru a opri turiștii să urce la bord. În Insulele Baleare ale Spaniei, renumite pentru destinațiile vieții de noapte, cum ar fi Ibiza și Magaluf, restricții de alcool au intrat deja în vigoare. În Veneția, taxele turistice au intrat în vigoare pentru călătorii de o zi pentru a stopa fluxul uriaș de vizitatori. Și Bali a anunțat recent o nouă taxă pe turism după o serie de incidente în care vizitatorii profanaseră locuri sfinte și se comportau nerespectuos.
Consiliul Mondial pentru Călătorii și Turism prezice un an record pentru turism în 2024; numai în Spania, care anul trecut a primit un record de 85,1 milioane de vizitatori internaționali, anul acesta și mai mulți vizitatori sunt așteptați.
Autoritățile din turism se bucură de boom-ul călătoriilor, dar un boom turistic nu aduce beneficii tuturor. „Discuția nu este despre tipul potrivit de turist, ci despre a ne asigura că localnicii beneficiază de turism”, spune Sebastian Zenker, expert în supraturism și director la Copenhaga Business School. „Dacă te uiți la Insulele Canare, am citit că o treime din populație trăiește la limita sărăciei. Turismul oferă un venit mare acestor insule – dar pentru cine? Momentan, o mare parte a populației nu beneficiază de pe urma turiștilor.
Pentru Antje Martins, trainer pentru Consiliul Global pentru Turism Durabil și doctorand în disciplina turism la University of Queensland Business School, este o chestiune de management mai bun, nu de un tip mai bun de turist.
„Când localnicii dau vina pe turiști pentru comportamentul rău, nu este vorba despre turiști”, a spus ea. „Este un semn că managementul turismului a eșuat”.
Liniile sunt trasate pe furiș în industrie pentru a modela un tip mai bun de comportament. Idei cum ar fi introducerea unui angajament turistic care evidențiază tipul de comportament acceptabil există de ceva vreme.
Islanda, de exemplu, are un angajament prin care solicita turiștilor să evite, printre altele, să conducă off-road sau să meargă la toaletă în natură.
Intervențiile mai dure includ taxe de turism, ca în Veneția. În timp ce o taxă zilnică de 5 EUR nu este descurajatoare, alte țări folosesc această tehnică cu mai multă îndrăzneală. Bhutanul a avut o taxa turistică de 100 USD pe zi, ceea ce limitează drastic volumul de turiști care vizitează și durata vizitei lor, dar îi exclude și pe cei cu un buget redus. Anul acesta Amsterdam a anunțat că dorește să controleze numărul de paturi turistice disponibile în oraș prin interdicția de a mai construi hoteluri.
Zenker crede că mai există un tip de intervenție pe care o vom vedea tot mai des: destinațiile care spun anumitor tipuri de oameni că nu sunt bineveniți.
„Cred că vom vedea mult mai des acest tip de marketing în anii următori”, a spus el, citând Campania publicitară „Stay Away” din Amsterdam 2023 menită să descurajeze tinerii britanici, și în special petrecerile de burlaci, să trateze orașul ca pe o zonă în care orice e permis.