Sari direct la conținut

A patra „cârtiță” a început să foreze pe șantierul noii căi ferate Brașov – Sighișoara, unde sunt în construcție cele mai lungi tuneluri din țară

HotNews.ro
A patra „cârtiță” a început să foreze pe șantierul noii căi ferate Brașov – Sighișoara, unde sunt în construcție cele mai lungi tuneluri din țară
Cartita TBM Konstantina (sursa foto Aktor)

A fost pornită a patra mașină de foraj pe amplul șantier dintre Apața și Cața, pe tronsonul Brașov – Sighișoara, unde trenurile vor circula prin patru tuneluri noi. Constructorul Aktor a anunțat că mașina de foraj TBM (tunnel boring machine) denumită Konstantina a început lucrul.

În 2025, din cauza șantierelor și a restricțiilor de viteză, cele mai rapide trenuri vor face aproape 3 ore și jumătate pe cei 128 km dintre Brașov și Sighișoara și sunt lungi porțiunile unde trenurile rulează cu 20-25 km/h. Trenurile Regio care opresc în toate cele 19 stații fac peste patru ore. Între Apața și Cața, cei 46 km sunt parcurși între 76 și 92 de minute. Chiar și trenurile care nu opresc fac 68 de minute între cele două localități.

Când lucrările vor fi gata, peste minimum 3-4 ani, cele mai rapide trenuri ar trebui să facă sub o oră, iar traseul final va fi cu 11 km mai scurt decât cel din prezent, utilizat de peste 150 de ani.

Secțiunea Apața-Cața este cea mai spectaculoasă, dar și cea mai complicată și mai scumpă de pe linia Brașov – Sighișoara.

Al treilea TBM, denumit Alexandra, a început forajul în octombrie.

„Cu o lungime de 100 de metri, ”cârtița” de 1.500 de tone a început să sape în panta dealului situat la doar 4 km vest de Racoș, alăturându-se mașinii de foraj Alexandra, care a început lucrul la jumătatea lunii octombrie și acum este deja înăuntrul muntelui. Cele două mașini de foraj vor săpa o pereche de tuneluri lungi de câte 5,1 km în direcția Homorod. Este vorba despre perechea nordică de tuneluri forate de Aktor pe acest viitor segment de cale ferată, și care continuă perechea de tuneluri sudică, în lungime de 6,9 ​​km, unde TBM-urile Varvara și Eleni au început lucrările în primăvară și au ajuns deja în adâncul muntelui, în direcția Apața”, spune compania Aktor.

Despre tuneluri și „cârtițe” între Apața și Cața

Pe măsură ce avansează în interiorul muntelui, TBM-urile montează în jurul lor prefabricate de beton de 1,5 metri lățime fiecare, ca un inel, pentru a crea forma circulară a tunelului.

Tunelurile vor fi interconectate prin 13 galerii de legătură, cu o lungime totală de 601 metri liniari pentru tunelurile Ormeniș, respectiv 10 galerii de legătură, cu o lungime totală de 417 metri liniari pentru tunelurile Homorod.

Pasajele subterane Ormeniș/Homorod vor consta fiecare din două tuneluri feroviare cu câte o linie de cale ferată. Distanța dintre cele două tuneluri forate va fi variabilă și este planificată să fie între 30m în apropierea zonelor de intrare și 70m în apropierea zonei de suprasarcină înaltă.

Cele patru tuneluri vor avea un diametru interior de 8,6 metri (un diametru exterior de 9,4 metri, datorită căptușelii din beton). Cele patru TBM folosite de Aktor au fost construite de compania HERREKNECHT. Un TBM poate să foreze tuneluri cu o viteză medie de 10-15 metri pe zi, timp de șase zile pe săptămână, urmate de o zi de întreținere.

Tunelurile se află pe firul viitoarei linii de cale ferată Brașov-Simeria, parte din Coridorul Rin-Dunăre, tronsonul Brașov-Sighișoara, subsecțiunea 2: Apața-Cața.

INTERVIURILE HotNews.ro