„Aceasta este lecția cea mare”: Aproape toate mașinile vândute anul trecut în Norvegia au fost electrice
Nouă din zece mașini noi vândute anul trecut în Norvegia au fost alimentate exclusiv cu baterii, conform datelor de înmatriculare publicate joi, ceea ce aduce țara nordică aproape de obiectivul său de a adăuga doar mașini electrice pe drumurile până la sfârșitul lui 2025, relatează Reuters.
Vehiculele complet electrice au reprezentat 88,9% din mașinile noi vândute în 2024, în creștere față de 82,4% în 2023, potrivit datelor Federației Norvegiene a Drumurilor (OFV). Cele mai bine vândute mărci au fost Tesla, urmată de Volkswagen și Toyota.
„Norvegia va fi prima țară din lume care va elimina practic mașinile cu motoare pe benzină și motorină de pe piața mașinilor noi”, a declarat Christina Bu, șefa Asociației Norvegiene pentru Vehicule Electrice.
Norvegia, un producător important de petrol și cel mai mare furnizor de gaze naturale al Europei, penalizează mașinile pe benzină și motorină cu taxe mari, în timp ce scutește vehiculele electrice de taxe de import și TVA pentru a le face mai atractive, deși unele taxe au fost reintroduse în 2023.
Analiștii consideră că aceaste politici au funcționat pentru că au fost constante de-a lungul timpului, fiind menținute de guverne de diverse orientări politice.
„Adesea vedem în alte țări că cineva introduce stimulente sau scutiri fiscale, iar apoi le retrage din nou”, afirmă Christina Bu.
Un alt factor important este faptul că Norvegia nu are un lobby al producătorilor auto.
Peste 28% din mașinile ce circulă pe drumurile din Norvegia sunt electrice
„Nu suntem o țară producătoare de mașini (…) așa că taxarea ridicată a mașinilor în trecut a fost simplă”, a declarat Ulf Tore Hekneby, șeful celui mai mare importator de mașini din Norvegia..
Oferirea de stimulente, în loc de interzicerea mașinilor pe benzină și motorină, a fost de asemenea crucială, adaugă Christina Bu. „Asta i-ar fi enervat pe oameni. Oamenilor nu le place să li se spună ce să facă”, subliniază ea.
Uniunea Europeană a decis să interzică vânzările de mașini care emit dioxid de carbon până în 2035, dar ar putea permite vânzarea mașinilor care funcționează pe combustibili fabricați din dioxid de carbon captat.
Anul trecut, politicile Norvegiei au dus la depășirea numărului de mașini exclusiv pe benzină de către cele complet electrice pe drumurile țării. Autoturismele electrice au reprezentat în 2024 peste 28% din totalul mașinilor aflate în circulație în țara nordică, conform datelor Administrației Publice a Drumurilor din decembrie.
„Lecția cea mare”
„Aceasta este lecția cea mare: puneți laolaltă un pachet amplu (de stimulente) și faceți-l predictibil pe termen lung”, a spus Cecilie Knibe Kroglund, ministru adjunct al transporturilor.
Cu toate acestea, deși aproape toți cumpărătorii de mașini noi din Norvegia au optat pentru vehicule electrice, mai există câțiva „rezistenți”.
„Principalii cumpărători de mașini cu motoare cu combustie internă în Norvegia sunt companiile de închirieri auto, deoarece mulți turiști nu sunt familiarizați cu vehiculele electrice”, a spus Hekneby.
Totuși, creșterea ponderii vehiculelor electrice pe drumurile norvegiene înseamnă că și alte sectoare trebuie să se adapteze. La stațiile de alimentare, tot mai multe pompe de benzină sunt înlocuite cu încărcătoare rapide pentru vehicule electrice.
Țara nordică se așteaptă ca stațiile de încărcare să egaleze ca număr pompele benzinăriilor
„În următorii trei ani, vom avea cel puțin tot atâtea puncte de încărcare câte pompe de combustibil avem”, a declarat pentru Reuters Anders Kleve Svela, manager senior la Circle K, cel mai mare retailer de combustibil din Norvegia.
„În doar câțiva ani, mai mult de 50% din toate mașinile din Norvegia vor fi electrice (…) Trebuie să ne extindem rețeaua de încărcare în consecință”, subliniază acesta.
Pentru șoferi, trecerea la un vehicul electric înseamnă că încărcarea poate dura puțin mai mult iarna din cauza temperaturilor scăzute.
„Uneori îmi lipsește faptul că pot să alimentez în cinci minute și să plec”, le-a spus reporterilor de la Reuters Desire Andresen, 28 de ani, asistentă medicală la domiciliu, în timp ce își încărca mașina la o stație Circle K din afara Oslo.
„Dar mă simt mai bine cu o mașină electrică… Este mai bună pentru mediu, iar mașinile diesel produc un miros atât de puternic”, adaugă ea.