Sari direct la conținut

ACTUALIZAT Legile justitiei, ziua a 11a. Final in comisia speciale si pentru a treia lege din pachet – Legea 317 privind CSM/ PSD s-a razgandit –  Inspectia Judiciara ramane la CSM

HotNews.ro
Comisia pentru legile justitiei, Foto: Hotnews
Comisia pentru legile justitiei, Foto: Hotnews

​Comisia speciala parlamentara pentru legile justitiei a finalizat marti si cel de-al treilea proiect din pachetul pe care PSD si ALDE doresc sa il adopte pana la Craciun – modificarea Legii 317/2004 privind Constiliul Superior al Magistraturii. Sedinta a fost marcata de momentul in care a fost adoptat, fara dezbateri, un amendament al UNJR, AMR si CSM prin care se acorda imunitate sporita magistratilor – se prevedea ca nu pot fi urmariti penal fara avizul CSM. Dupa cateva ore insa, s-a revenit asupra acestuia si, cum nimeni nu l-a mai sustinut, s-a decis renuntarea la acesta cu totul. Marti s-a decis ca Inspectia Judiciara sa ramana totusi in cadrul CSM, dupa ce cei de la PSD s-au razgandit si au renuntat la ideea ca Inspectia Judiciara sa fie institutie autonoma condusa de un Consiliu de Integritate, pe care o promovasera intens. Astfel, in comisie au trecut amendamentele PSD si ALDE la propria initiativa legislativa. Fata de forma in vigoare, inspectorul-sef, care conduce Inspectia Judiciara, a primit atributii sporite, inclusiv faptul ca isi desemneaza personal adjunctul.

Ca si in cazul celorlalte doua legi, si aceasta va mai putea fi modificata in plenul de maine de la Camera Deputatilor si ulterior prin noi amendamente la Senat, unde comisia trebuie sa mai dea un raport si apoi votul final din plenul Senatului, camera decizionala.

Transmisiunea video (click aici pentru mobil):

Vezi aici tabelul de lucru pentru Legea 317 cu amendamente propuse

Desfasurarea LIVE TEXT:

19.30 Comisia nu si-a terminat lucrarile, maine se intruneste din nou dupa plenul de la Camera Deputatilor pentru a lucra pe o Directiva europeana privind prezumtia de nevinovatie. Comisia mai are de lucrat si pe punerea in acord a Codurilor penale cu deciziile CCR, una dintre acestea referindu-se la abuzul in serviciu.

19.28: S-a votat raportul pe lege, cu amendamentele admise si respinse – 13 voturi „pentru” si 2 colegi care nu si-au exprimat votul – PNL. Legea intra maine in plenul Camerei.

Potrivit proiectului, Legea intra in vigoare la 90 de zile dupa publicare in MO.

19.24: Peste tot sintagma „sistemul judiciar” va fi inlocuita cu „justitia” – propunerea a fost facuta de Eugen Nicolicea in urma cu cateva ore si a trecut ca amendament.

19.02 Doi deputati PNL s-au intors in sala. Cupsa: „V-ati mobilizat sa aveti cvorum, va felicit.” Predoiu: „Cand nu veti fi in cvorum, vom parasi sala, v-am spus ca vom utiliza toate mijloacele.”

18.58 Opozitia pleaca din sala – 2 membri USR si 5 membri PNL.

Stelian Ion i-a spus lui Iordache: ”Nu este normal ca dvs sa ne fugariti saptamani la rand, colegii dvs sa plece, si să imi spuneti mie sa va fac cvorum”

In acest moment sunt 12 membrii ai comisiei in sala, cvorumul legal pentru sedinta este de 12. Iordache catre presa care numara cvorumul: „Suntem in cvorum. Un pas gresit, nici opozitie nu stiu sa faca.”

18.49: Stelian Ion: „Am inteles ca vreti sa il bagat maine la plen, in conditiile in care raportul nu este finalizat si nu simt cand il vom primi la noapte.”

Iordache: „Pregatiti-va, il veti primi in aceasta seara.”

17.45: Alte modificari – Atributiile inspectorului-sef sunt sporite:

Art. 69 alin 1

a) desemnează echipa de conducere (inspectorul-șef adjunct, directorii de direcții) în baza unei proceduri în care sunt evaluate proiectele de management specifice fiecărui post, astfel încât să asigure coeziune managerială, competență profesională, comunicare eficientă. Mandatul acestora încetează odată cu mandatul inspectorului-șef.

a1) exercită funcţia de conducere şi organizare a activităţii Inspecţiei Judiciare;

a2) ia măsuri pentru coordonarea activității personalului Inspecției Judiciare, altul decât inspectorii judiciari;

17.40 Inspectorul-sef poate fi revocat din functie de catre Plenul CSM:

Art. 67 (5) Inspectorul-şef poate fi revocat din funcţie de către Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, în cazul neîndeplinirii sau îndeplinirii necorespunzătoare a atribuţiilor manageriale. Revocarea se dispune pe baza raportului de audit prevăzut la art. 68, numai ca urmare a propunerii formulate, in acest sens, de către o Comisie alcătuită după conform art. 67 alin 3^1, insa fara participarea psihologului.

17.14 S-au eliminat proba scrisa si testul psihologic din concursul pentru a ocupa functia de Inspector-sef (amendament de asemenea PSD-ALDE, a trecut cu 5 voturi impotriva)

Art. 67

(1) Inspectorul-şef este numit de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii dintre judecătorii în funcție, inclusiv dintre inspectorii judiciari în funcţie, în urma unui concurs care constă în prezentarea unui proiect referitor la exercitarea atribuţiilor specifice funcţiei de conducere respective, urmărindu-se competențele manageriale, gestiunea eficientă a resurselor, capacitatea de a-și asuma decizii și responsabilități, competențele de comunicare și rezistența la stres.

(3) Organizarea concursurilor pentru ocuparea postului de inspector-şef se anunţă cu cel puţin 3 luni înaintea datei acestora.

16.54 S-a votat propunerile PSD-ALDE privind inspectia judiciara:

Articolul 65 se modifică și va avea următorul cuprins:

(1) Inspecția Judiciară este structură cu personalitate juridică în cadrul Consiliului Superior al Magistraturii, cu sediul în municipiul București.

(2) Inspecţia Judiciară este condusă de un inspector-şef – judecător, numit prin concurs organizat de Consiliul Superior al Magistraturii, ajutat de un inspector-şef adjunct – procuror, desemnat de inspectorul – șef.

(3) Inspecția Judiciară acționează potrivit principiului independenței operaționale în raport cu Consiliul Superior al Magistraturii, instanțele judecătorești, parchetele de pe lângă acestea și în relația cu celelalte autorități publice, exercitându-și atribuțiile de analiză, verificare și control în domeniile specifice de activitate în temeiul legii și pentru asigurarea respectării acesteia.

(4) – ramane ca in legea in vigoare: Normele pentru efectuarea lucrărilor de inspecţie se aprobă, la propunerea inspectorului-şef, prin regulament adoptat prin hotărâre a Plenului Consiliului Superior al Magistraturii*), care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I

la alin 5 s-a respins propunerea ca Inspectia Judiciara sa fie ordonator de credite

Art. 66:

(4) Inspecția Judiciară funcționează cu un număr de posturi necesar care să-i asigure îndeplinirea activității în condiții optime.

!!!16.20 Steluta Cataniciu a dorit sa se revina asupra amendamentului cu imunitatea magisratilor, intrucat nu il sustine ALDE asa cum apare in tabel. Stelian Ion propune la randul sau sa se revina pentru ca nici USR nu sustine, si reclama ca s-a mers prea repede cu votul pe amendamente.

Iordache afirma ca, daca nimeni nu sustine amendamentul (propus de UNJR, CSM si AMR), acesta practic dispare, nu este nici macar respins. Amendamentul a fost taiat in tabelul de lucru.

16.12 Iordache propune o pauza de 10 minute inainte de vot.

16.12 Cupsa ii spune lui Iordache ca ii multumeste ca a renuntat la propunerile initiale ale ministrului Justitiei. Iordache: „Inseamna ca le sustinteti.” Predoiu si Cupsa: „Nici chiar asa.”

15.45 Predoiu: „Initiatorii au renuntat la institutie autonoma cu Consiliul de integritate.”

Iordache: „Exact.”

Iordache vrea sa se voteze direct propunerea, Stelian Ion insista sa se faca dezbatere.

Stelian Ion: „In continutul propunerilor pe care le propuneti regasim prevederi cu continut foarte periculos. Ati spus ca in functiile importante magistratii trebuie sa acceada pe baza de concurs. Ati eliminat proba scrisa, criteriul obiectiv in care se poate numi inspectorul sef. Ati acordat puteri sporite inspectorului sef, – desemneaza toata echipa din plan secund.

Sustineti in prezent ca aceasta Inspectie Judiciara va promova o repartizare nu aleatorie, ci una echilibrata. Ce o fi insemnand, numai dvs puteti explica.

Chiar si normele de efectuare a lucrarilor sunt adoptate tot de inspectorul sef.

Se va finaliza cu un raport, raportul va fi trimis la un director, inspectorul sef va putea sa confirme sau sa infirme raportul si va putea sa propuna revocarea din functie inclusiv a procurorilor de rang inalt. Ce rol mai are CSM.”

Iordache: In prezent normele sunt adoptate tot de inspectorul sef. Va multumesc.

15.43: Incep dezbaterile pe Inspectia Judiciara – art. 65. PSD propune sa ramana la CSM, nu institutie autonoma cum spunea initial Iordache.

Ce propune PSD:

Articolul 65 se modifică și va avea următorul cuprins:

(1) Inspecția Judiciară este structură cu personalitate juridică în cadrul Consiliului Superior al Magistraturii, cu sediul în municipiul București.

Iordache: „Spaima ca votam la Minister aceasta inspectie dispare. Noi am lansat ideea in spatiul public, in dezbatere. ”

15.30 Dezbaterile nu mai inainteaza in acelasi ritm alert. Se discuta de zeci de minute pe articolele privind revocarea membrilor CSM.

14.35 Scandal in comisie – Iordache se cearta cu Steluta Cataniciu (ALDE), aceasta dorea ca staff-ul comisiei sa modifice un amendament unde ALDE aparea initiator, Iordache o repede pentru ca nu se intelege ce amendament este. Cataniciu se plange ca a trebuit sa intarzie 5 minute pentru ca „activitatea in aceasta comisie este inumana.”

„Spuneti daca nu mai aveti de nevoie de ALDE in comisie! Sunteti nedrept, domnule Iordache.”

Stelian Ion completeaza: „Noi am tot zis acest lucru.”

12.15 S-a luat pauza pana la ora 14.00.

!!! 11.30 S-a introdus o imunitate sporita pentru magistrati – efectuarea urmaririi penale nu se poate face „in continuare” decat cu avizul sectiei corespunzatoare din CSM:

La art. 42 s-a adaugat alin 5:

„(5) Efectuarea în continuare a urmăririi penale fată de un judecător sau procuror pentru infractiuni săvârşite în exercitarea atributiilor de serviciu sau în legătură cu acestea se poate dispune numai după încuviintarea Sectiei pentru judecători sau procurori, după caz. Dispozitiile alin. (4) se aplica in mod corespunzator.”

ART. 42

(1) Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii încuviinţează percheziţia, reţinerea, arestarea preventivă sau arestul la domiciliu cu privire la judecători şi magistraţi-asistenţi.

(2) Secţia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii încuviinţează percheziţia, reţinerea, arestarea preventivă sau arestul la domiciliu cu privire la procurori.

(3) Dispoziţiile prevăzute la alin. (1) şi (2) privind percheziţia şi reţinerea nu se aplică în caz de infracţiune flagrantă.

(4) Secţiile Consiliului Superior al Magistraturii se pronunţă de îndată după primirea sesizării.

In prezent, CSM isi da avizul pentru perchezitie, retinere si arestare preventiva.

11.20 Modificare in cazul actiunii disciplinare in cazul abaterilor savarsite de judecatori – aceasta nu se va mai face si de ministrul Justitiei si de procurorul general, a ramas in lege doar Inspectia judiciara, la propunerea CSM. Pentru procurori si magistrati asistenti a ramas forma in vigoare.

Astfel:

Art. 44 alin 3:

(3) Acţiunea disciplinară în cazul abaterilor săvârşite de judecători, procurori și magistrați-asistenți se exercită de Inspecţia Judiciară, prin inspectorul judiciar.

In forma actuala:

(3) Acţiunea disciplinară în cazul abaterilor săvârşite de un judecător se exercită de Inspecţia Judiciară, prin inspectorul judiciar, de ministrul justiţiei sau de preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.

Art. 4 si 5, forma legii in vigoare:

(4) Acţiunea disciplinară în cazul abaterilor săvârşite de procurori se exercită de Inspecţia Judiciară, prin inspectorul judiciar, de ministrul justiţiei sau de procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.

(5) Acţiunea disciplinară în cazul abaterilor săvârşite de un magistrat-asistent se exercită de preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie sau de Inspecţia Judiciară, prin inspectorul judiciar.

S-a modificat si alin. 6:

(6) În vederea exercitării acțiunii disciplinare este obligatorie efectuarea cercetării disciplinare de către Inspecția Judiciară.

Catalin Predoiu a criticat scoaterea PICCJ si a ministrului Justitiei din procedura de actiunea disciplinara in cazul judecatorilor: „Principala cauza este tocmai pasivitatea sistemului de a isi curata proprii magistrati cu probleme.”

Replica judecatoarei Andreea Ciuca, Asociatia Magistratilor din Romania: „Nu am lasat-o la CSM, am lasat-o la inspectia judiciara, daca tot este autonoma.”

10.45 S-au votat modificari la atributiile CSM, separandu-se cele doua sectii, privind cariera judecatorului, respectiv procurorului. Formularile sunt cele din initiativa legislativa a PSD-ALDE, din care s-au eliminat prevederile care aveau legatura cu Directia speciala pentru investigarea magistratilor, la care s-a renuntat.

Astfel:

Art. 40 – (1) Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii are următoarele atribuţii referitoare la cariera judecătorilor:

a) dispune delegarea judecatorilor in conditiile legii

b) propune Preşedintelui României numirea în funcţie şi revocarea din funcţie a preşedintelui și vicepreşedinților Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie;

c) numește și revocă președinții de secții ai Înaltei Curți de Casație și Justiție;

d) propune Preşedintelui României numirea în funcţie şi eliberarea din funcţie a judecătorilor;

e) numeşte judecătorii stagiari pe baza rezultatelor obţinute la examenul de absolvire a Institutului Naţional al Magistraturii;

f) eliberează din funcţie judecătorii stagiari;

g) analizează îndeplinirea condiţiilor legale de către judecătorii stagiari care au promovat examenul de capacitate, de către alţi jurişti care au fost admişi la concursul de intrare în magistratură, de către judecătorii înscrişi la concursul de promovare şi de către judecătorii propuşi pentru numirea în funcţii de conducere;

h) soluţionează contestaţiile împotriva calificativelor acordate de comisiile de evaluare anuală a activităţii profesionale a judecătorilor, constituite în condiţiile legii;

i) dispune promovarea judecătorilor;

j) numește în funcţii de conducere judecătorii, în condiţiile legii şi ale regulamentului;

k) aprobă transferul judecătorilor;

l) dispune suspendarea din funcţie a judecătorilor;

m) convoacă adunările generale ale judecătorilor, în condiţiile legii;

n) aprobă măsurile pentru suplimentarea sau reducerea numărului de posturi pentru instanţe;

o) ia măsuri pentru soluţionarea sesizărilor primite de la justiţiabili sau de la alte persoane privind conduita necorespunzătoare a judecătorilor;

p) adoptă Codul deontologic al judecătorilor;

q) adoptă Regulamentul de ordine interioară al instanțelor judecătorești;

r) îndeplinește orice alte atribuţii stabilite prin lege sau regulament.

(2) Secţia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii are următoarele atribuţii referitoare la cariera procurorilor:

a)la propunerea ministrului justiției, înaintează Președintelui României, propunerea pentru numirea procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, prim-adjunctului şi adjunctului acestuia, procurorului șef al Direcției Naţionale Anticorupţie, adjuncţii acestuia, procurorului şef al Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism şi adjuncţii acestora;

b) avizează propunerea ministrului justiţiei de numire şi revocare a procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, a procurorului şef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie, a adjuncţilor acestora, a procurorului şef al Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism şi a adjuncților acestuia;

c) numește și revocă procurorii șefi de secții ai Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, Direcției Naționale Anticorupție Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism;

d) propune Preşedintelui României numirea în funcţie şi eliberarea din funcţie a procurorilor;

e) numeşte procurorii stagiari pe baza rezultatelor obţinute la examenul de absolvire a Institutului Naţional al Magistraturii;

f) eliberează din funcţie procurorii stagiari;

g) analizează îndeplinirea condiţiilor legale de către procurorii stagiari care au promovat examenul de capacitate, de către alţi jurişti care au fost admişi la concursul de intrare, de către procurorii înscrişi la concursul de promovare şi de către procurorii propuşi pentru numirea în funcţii de conducere;

h) soluţionează contestaţiile împotriva calificativelor acordate de comisiile de evaluare anuală a activităţii profesionale a procurorilor, constituite în condiţiile legii;

i) dispune promovarea procurorilor;

j) numește în funcţii de conducere procurorii, în condiţiile legii şi ale regulamentului;

k) aprobă transferul procurorilor;

l) dispune suspendarea din funcţie a procurorilor;

m) dispune delegarea şi detaşarea procurorilor în condiţiile legii;

n) convoacă adunările generale ale procurorilor, în condiţiile legii;

o) aprobă măsurile pentru suplimentarea sau reducerea numărului de posturi pentru parchete;

p) ia măsuri pentru soluţionarea sesizărilor primite de la justiţiabili sau de la alte persoane privind conduita necorespunzătoare a procurorilor;

q) îndeplinește orice alte atribuţii stabilite prin lege sau regulament.”

10.20: S-a votat, la propunerea lui Eugen Nicolicea (PSD), ca plenul CSM solutioneaza cererile privind apararea „independentei justitiei” in loc de „indepdentei sistemului judiciar”.

Astfel, s-a modificat art. 30 alin (1):

„(1) Secţiile corespunzătoare ale Consiliului Superior al Magistraturii au dreptul şi obligatia de a se sesiza şi din oficiu pentru a apăra judecătorii şi procurorii impotriva oricărui act care le-ar putea afecta independenta sau imparţialitatea ori ar crea suspiciuni cu privire la acestea. De asemenea, secţiile corespunzătoare ale Consiliului Superior al Magistraturii apără reputatia profesională a judecătorilor şi procurorilor.

Cererile privind apărarea indepedenţei justitiei în ansamblul său se soluţionează de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, dupa ce fiecare sectie s-a pronuntat cu privire la cererea in cauza.”

Amendamentul este al UNJR si AMR, preluat de PSD.

In forma actuala, art. 30 alin 1 prevede:

(1) Consiliul Superior al Magistraturii are dreptul şi obligaţia de a se sesiza şi din oficiu pentru a apăra judecătorii şi procurorii împotriva oricărui act care le-ar putea afecta independenţa sau imparţialitatea ori ar crea suspiciuni cu privire la acestea. De asemenea, Consiliul Superior al Magistraturii apără reputaţia profesională a judecătorilor şi procurorilor.

09.50: Dezbaterile merg in viteza, ca si ieri. Amintim ca luni Catalin Predoiu l-a comparat pe Iordache cu pilotul de Formula 1 Niki Lauda.

09.27: S-a votat propunerea ca presedintele Sectiei de judecatori sa fie de drept presedintele CSM, iar presedintele CSM poate fi doar dintre judecatori. Stelian Ion (USR) ridica problema discriminarii fata de procurori si cere dezbateri, Iordache ii spune ca dezbateri au fost ieri.

Stelian Ion: „Dar in Constitutie scrie altceva”. Iordache: „In Constitutie nu scrie nimic. Nu e nicio discriminare.”

1. Președintele Secției pentru Judecători este de drept președintele Consiliului Superior al magistraturii și este ales dintre membrii prevăzuți la art. 4 pentru un mandat de un an, ce nu poate fi reînnoit, de adunarea electivă din care fac parte membrii prevăzuți la art. 3 lit. a)-c), după cum urmează:

a) judecătorii aleși în cadrul Consiliului Superior al Magistraturii, respectiv 2 judecători de la Înalta Curte de Casație și Justiție, 3 judecători de la curțile de apel, 2 judecători de la tribunal și 2 judecători de la judecătorii

b) membrii de drept, Președintele Înaltei Curți de Casație și Justiție și Ministrul Justiției

c) membrii desemnați, cei 2 reprezentanți ai societății civile

2. Președintele Secției pentru Procurori este de drept vicepreședintele Consiliului Superior al Magistraturii și este ales dintre membrii prevăzuți la art. 5 pentru un mandat de un an, ce nu poate fi reînnoit, de adunarea electivă din care fac parte membrii prevăzuți la art. 3 lit. a)-c), după cum urmează:

a) procurorii aleși în cadrul Consiliului Superior al Magistraturii, respectiv 1 procuror de la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, Direcția Națională Anticorupție sau de la Direcția de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism, 1 procuror de la parchetele de pe lângă curțile de apel, 2 procurori de la parchetele de pe lângă tribunale, 1 procuror de la parchetele de pe lângă judecătorii

b) membrii de drept, Procurorul general al parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție și Ministrul Justiției

c) membrii desemnați, cei 2 reprezentanți ai societății civil

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro