ACTUALIZAT Raluca Pruna, ministrul propus al Justitiei, aviz favorabil in Comisii: Pare ca agenda anticoruptie a monopolizat agenda pe justitie / Am participat la traducerea Tratatului UE, am lucrat trei luni ca asistent parlamentar al doamnei Monicai Macovei
Raluca Pruna, noua propunere pentru ministerul Justitiei in Guvernul Ciolos, a primit avizul favorabil din patea comisiilor reunite de specialitate al Parlamentului, unde a fost audiata circa o ora si un sfert. Raluca Pruna (expert la Comisia Europeana) i-a luat locul in aceasta dimineata Cristinei Guseth, pe care Ciolos a retras-o dupa o prestatie slaba la audierile de ieri.
Urmeaza plenul reunit in care se va vota investirea noului Guvern.
- Vezi desfasurarea LIVE VIDEO & TEXT a audierii Ralucai Pruna.
Ora 12.37: Vot: 48 voturi pentru, un vot impotriva, doua abtineri. Aviz favorabil pentru Raluca Pruna.
Ora 12.26: Ultimele intrebari:
Daniel Florea (PSD): Am inteles ca va veti suspenda functia pe care o detineti. Cum va va afecta munca de ministru?
Raspuns: Voi lua un concediu fara plata pe durata acestui mandat si apoi ma voi intoarce la Bruxelles, lucrez in domeniul pietei interne, nu vreau sa fac speculatii referitor la intoarcerea mea.
Intrebare: 1. Ce veti face cu acele decizii ale CEDO in care Romania este condamnata?
Raspuns: Romania trebuie sa tina cont de aceste decizii.
2. Ofiteri sub acoperire – cum veti proceda? Veti merge mai departe cu un sistem care se dovedeste a nu fi interesele oamenilor, exista aceasta informatie ca exista multi ofiteri sub acoperire in justitie?
Raspuns: Legea prevede ca magistratul trebuie sa faca declaratie pe proprie raspundere. Stiti f bine ca CSM se ocupa de resursele umane in ceea ce priveste instantele. CSM consulta CSAT. Sunt proceduri legale, daca se dovedeste este vorba de un fals in declaratii.
Raspuns la inca o precizare a lui Serban Nicolae, care a spus ca vrea ridicarea MCV: „Si eu ca cetatean roman imi doresc sa se ridice MCV, cred ca rolul meu est sa ma asigur ca toate acele elemente de parcurs care ni se cer sunt indeplinite. Daca sunt indeplinite, mecanismul poate fi ridicat. ”
Ora 12.11: Nou calup de intrebari:
Serban Nicolae (senator PSD): Nu sunteti doar un curier (pentru cererile justitiei trimise in parlament – n.r.), aveti o responsabilitate. Care este conceptia dvs, aveti in vedere o atitudine care sa tina cont de interesele Romaniei, de stat demn nu doar membru UE (se refera la MCV si conditionarea pentru aderarea la Schengen – n.r.)
Raspuns Pruna: Cred ca domnul ministru al justitiei…mecanismul in sine exista iar eu in situata in care ma aflu astazi ca si candidat nu pot decat sa constat ca exista acest mecanism si rolul meu este sa ma asigur (…) tinut seama de acele recomandari. Nu sunt eu in masura sa raspund cu privire la obseratiile critice dintr-un raport tehnic. Cred insa si aici ca paote ar fi bine ca anumite asertiuni care apote si din lipsa unei comunicari a expertilor cu parlamentul…poate o comunicare ar rezolva. Sunt aici si eu ca toti ceilalti pentru a apara interesele Romaniei.
Cupsa (PNL) revine cu o precizare la intrebarea precedenta: Vorbeam despre conformarea voluntara si despre posibilitatea ca cetateanul constient sa se supuna voluntar. Intrebam ce credeti ca ar trebui sa faca ministerul justitiei pe viitor astfel incat conformarea voluntara sa fie posibila.
Raspuns Pruna: Ministerul Justitiei paote sa se asigure ca exista legislatia, sa aiba un dialog permanent cu parlamentul astfel incat cetateanul sa aiba un text clar.
Florina Jipa (senator UNPR): As fi vrut sa vad un CV asa cum trebuie. Care este diferenta intre un magistrat procuror si un magistrat judecator? Eu nu am inteles nici cand v-ati nascut, nici cand ati absolvit facultatea de drept si de filosofie. Nu apare in CV.
Raspuns Pruna: Sunt nascuta in 69. Va asigur ca un CV al meu cu toate datele va va fi pus la dispozitie.
Intrebarea a doua: Sigur ca dezbaterea este una larga, Romania a facut o optiune prin norma Constitutionala pe care o are. Magistratul procuror este independent, dar in aceeasi masura este subordonat ierarhic. Dezbaterea este mult mai ampla.
Ora 11.26: Intrebari din partea parlamentarilor (calupuri de cate 3 intrebari):
Daniel Fenechiu (deputat PND): 1. Propunerea sefilor de institutii e sarcina dvs in primavara. Care sint criteriile pentru numirile la DNA si PG?. 2. Cum sint egali procurorul, care sta linga judecator. si avocatul? 3. Ati avut o discutie cu premierul Ciolos privind prioritatile legislative?
Luminita Adam (deputat UNPR): Cum intelegeti sa va exercitati autoritatea definita de Constitutie:
Deputat UDMR: Ce veti face cu primarii declarati incompatibili pentru ca au participat in Consiliile de Administratie la companii de interes local?
Raspunsuri Raluca Pruna:
Pentru Daniel Fenechiu:
1. Sint o persoana care a activat in domeniul anticoruptie din societatea civila. Am inregistrat in instanta Transparency in 1999, judecatorului ii era teama sa ne inregistreze. Am trecut dintr-o extrema la o situatie in care pare ca agenda anticoruptie a monopolizat agenda pe justitie.Cine conduce institutiile? Aici procedura e simpla, e prevazuta de lege. Criteriile pot fi elaborate si cu siguranta am sa ma asigur ca fac ce am facut intotdeauna, procedura transparenta, anuntata dinainte. Le dau cu titlu de exemplu: criterii de profesionalism, reputatie profesionala, onestitate, nici un fel de suspiciune care sa planeze asupra persoanelor respective. E importanta transparenta procesului. Romania, prin numirile facute, a aratat ca procedura functioneaza si tara a selectat persoane care stiu sa raspunda asteptarilor uriase.
2. Egalitatea de arme intre procuror si avocat. (…)
3. Evident ca am discutat cu premierul desemnat despre prioritatile din justitie.
Raspuns pentru Pachel:
Sigur, ce raspuns sa am, sunt perfect de acord.
Raspuns pentru deputatul UDMR:
Daca aceste lucruri exista nu putem decat sa initiem o ajustare a legii in acest sens.
––––––––
- Ioan Cupsa (deputat PNL, vicepresedinte comisia juridica): Toti ne dorim ca legea se aplice intotdeauna, nu sa fie un moft. Conformarea voluntara are un rol esential. Ce va face Ministerul de Justitie pentru ca ministerul sa functioneze deplin si, curatind dreptul pozitiv care se face vinovat de supranormare si normare confuza, sa transforme conformarea voluntara intr-o optiune reala pentru orice cetatean?
- Tudor Barbu (senator PNL): Cum va pozitionati fata de sistemul pe care il veti coordona de vreme ce exista legi neconstitutionale, care fac ca diverse bresle sa aiba imunitati pe care Constitutia nu le prevede?
- Vasile Varga (deputat PNL, Comisia Juridica): Va felicit pentru atmosfera pe care ati creat-o la aceste audieri. Cum veti colabora cu profesiunile conexe? E aceeasi intrebare pusa de colegul Cirpian Nica, nu ati raspuns.
Raspunsuri Raluca Pruna:
Pentru Ioan Cupsa: Conformarea voluntara tine mai putin de institutii, cit de noi ca indivizi. Cred ca primul palier nu e ca statul sa intervina in conformarea voluntara. Te conformezi daca stii ca exista sanctiunea legii. Sint de acord cu dl deputat Cupsa, legea nu trebuie tratata ca un moft, trebuie respectata. Nu vad cum altfel ar putea incepe acest lucru decit prin actiunea individuala.
In ce priveste interpretarea unitara a legii, stiu ca este o problema in Romania, dar nu numai in Romania. Cred ca Ministerul Justitiei nu poate avea competenta, care apartine cu precadere Inaltei Curti. MJ nu poate fi decit un catalizator care sa invite la masa dialogului actorii institutionali, pe cei care aplica legea. Se intimpla deseori ca aceeasi lege sa fie aplicata intr-un fel la o Curte de APel si altfel la alta Curte.
Pina la urma, justitia este un serviciu public. Beneficiarul este cetateanul.
Pentru Tudor Barbu: Singurul lucru adus cu mine azi e Constitutia Romaniei. Sint 2 articole, 72 si 109, care reglementeaza imunitatile. Cum ma pozitionez eu ca viitor ministru? Ca orice cetatean. In ce priveste legile care privesc alte imunitati, nu stiu care sint aceste legi (Tudor Barbu intervine si spune ca e vorba despre legile privind imunitatile magistratilor – n. red.). Multumesc pentru precizare, acum am inteles. Nu stiu cum as putea raspunde privind legi adoptate de Parlament. Se poate intimpla sa adopti o lege neconstitutionala, de aceea exista CCR. Daca acest regim de imunitate va fi constatat neconstitutional de CCR, Ministerul Justitiei va veni cu o propunere legislativa pentru punerea in acord.
––––––––––––
- Ciprian Nica (PSD): Veti colabora cu parlamentul pentru reforma profunda?
- Remus Cernea (independent) reia intrebarea pe care i-a adresat-o si Cristinei Guseth referitoare la cuplurile de acelasi sex. Dvs. in calitate de ministru al Justitiei, care este opinia dvs?
- Nicolae Vlad Popa (PNL): Veti utiliza dreptul de initiativa legislativa in cazul conflictului de interese si concurenta neloiala in familiile in care un sot e magistrat, altul avocat?
Raspunsuri Raluca Pruna:
Pentru Ciprian Nica: Ca jurist roman, am alaturi de multi colegi care fac aceasta profesie o asteptare ca un Cod sa dureze. Stiu ca exista multe decizii de neconstitutionalitate privind prevederi din Coduri si nu cred ca initiativa legislativa premergatoare punerii in aplicare a deciziilor CCR nu poate fi facuta decit cu dezbatere cu practicienii, parlamentarii etc. Raspunsul evident ca este da, voi colabora cu parlamentul, este o obligatie profesionala, e de la sine inteles. Trebuie sa ne atingem de Coduri cind avem decizii ale CCR.
Pentru Remus Cernea: Stiu, exista o dezbatere care transcende granitele tarii, e o dezbatere europeana, nu in toate tarile europene se recunosc parteneriatele civile intre persoane de acelasi sex. Stiu ca sub presedintia luxemburgheza a UE se fac dezbateri, urmeaza sa se ia o dezbatere de principiu in Consiliul UE. Nu ma pot pronunta eu intr-o materie atit de putin consensuala in Romania. Cred ca trebuie sa avem o dezbatere ampla. Orice fel de propunere trebuie sa tina seama ca trebuie sa modificam prevederi legale. Romaniei trebuie sa i se dea timp sa dezbata. Romania nu cred ca are interesul sa se singularizeze in UE.
Pentru Nicolae Vlad Popa: Nu pot sa ma pronunt, ar trebui o dezbatere. Dar a legifera un conflict de interese ne-ar singulariza ca stat membru. Nu totul poate fi legiferat. Vreau sa cred ca magistratura romana are mecanisme autocontrol. Mai cred ca in situatia in care o asemenea initiativa ar fi luata, trebuie sa tinem seama de repercursiunile pe care le poate avea asupra familiilor de magistrati. Vom utiliza dreptul de initiativa legislativa daca e cu adevarat o problema pentru sistemul de justitie.
Ora 11.19: Prezentarea facuta de Raluca Pruna:
- Sunt cu adevarat onorata sa fiu aici. Este o onoare ca premierul mi-a propus aceasta sansa.
- Sunt absolvent de drept si de filosofie./ Ciuca, presedintele Comisiei: Mi-ati luat o piatra de pe inima.
- Inainte de a ajunge la Delegatia Comisiei Europene am avut o activitate in societatea civila.
- Am avut interlocutori din sistemul judiciar din Romania. Am cunoscut avocati, experti, mediatori. Am avut o radiografie destul de completa a sistmului judiciar din tara mea.
- In 2004 dupa negocierile de aderare (..) am plecat al Consiliul de al Bruxelles.
- In 2007 m-am reintors in Comisia Europeana in directia de justitie si securitate. M-am ocupat de frontiera externa a UE.
- Am lucrata trei luni ca asistent parlamentar al doamnei Monicai Macovei (n.r. rumoare in sala). (
- Alaturi de alti doi specialisti am participat la traducerea Tratatului UE in limba romana
Ora 11.15: Raluca Pruna a ajuns la audieri
Ora 11.10: Parlamentarii din Comisiile juridice ale Senatului si Camerei Deputatilor s-au adunat deja in sala de audieri3