Sari direct la conținut

"Aferim!", un western valah despre intoleranta si multe altele

HotNews.ro
Radu Jude, Foto: berlinale.de
Radu Jude, Foto: berlinale.de

Ambele filme romanesti de la Festivalul de la Berlin, „Aferim!” si „De ce eu?”, au avut azi conferintele de presa, in asteptarea spectacolelor de gala de dupa-amiaza. „Aferim!”, parabola despre istorie mascata de un roadmovie de epoca, a fost bine primit de jurnalistii care au ras la poante si au aplaudat la final.

„Cand vorbim despre trecut, recurgem la o constructie artificiala, psihologica pentru ca nu avem acces la el, ci doar la niste urme ale lui”, a spus Radu Jude la conferinta de presa.

Plasat in anul 1835, Aferim! e un film cu totul inedit pentru cinematografia romana. Odiseea zapciului Costandin (Teodor Corban) care colinda Valahia impreuna cu fiul sau, Ionita (Mihai Comanoiu), in cautarea robului tigan Carfin (Cuzin Toma) fugit de la stapan, vrea sa ne convinga prin toate detaliile de autenticitatea sa (istoricul Constanta Vintila-Ghitulescu a fost consultant, iar filmul arata uluitor de verosimil), dar sugereaza de la bun inceput ca e un construct.

Intrebat de HotNews.ro la conferinta de presa de ce a ales pentru prima scena a filmului un citat din textul cojocarului Ioan Dobrescu din mahalaua Batistei din 1813, text folosit si de Gellu Naum ca motto pentru romanul sau „Zenobia” si care se termina cu fraza: „Si toti care eram vii ne socoteam morti si umblam ametit”, Radu Jude a spus:

„Aceasta fraza vorbeste nu doar despre dificultatea oamenilor de a intelege realitatea, dar si despre cat de greu ne e sa intelegem trecutul. De aceea ne simtitim ametiti. Am pus aceasta fraza la inceput pentru ca am vrut sa scot in evidenta artificialitatea filmului, lucru marcat si de faptul ca este alb-negru.”

AferimAferim!”

Foto: berlinale.de

Odiseea lui Costandin si a lui Ionita in aceasta terra virgina pentru filmul romanesc nu e doar un prilej de a ataca subiectul delicat al discriminarii etnice, desi pentru jurnalistii straini acesta pare sa fie subiectul principal (o jurnalista din Macedonia a spus chiar ca „Europa e ipocrita in privinta tiganilor”, iar o canadianca a gasit in film similitudini cu situatia indienilor), ci reverbereaza in mai multe directii.

E un film despre invataturile parintilor pentru copiii lor si despre ce mostenim ca natie din trecut (si nu doar din comunism, cum a spus regizorul), e un film despre mentalitati, despre incapacitatea artei de a oferi altceva decat un comentariu subiectiv al realitatii, e o invocatie ludica a unei epoci necunoscute noua, dar si un film de o actualitate evident, tratata in cheie comica.

Vezi incidentul din „trafic” dintre calareti si o caleasca, urmat de balacarelile “soferilor” care se scuipa reciproc, sau reactiile spectatorilor la piesa cu “Vasilache si Marioara” care seamana cu clasicele reactii golanesti de la cinema.

Intrebat de un jurnalist strain cum e acum in Romania, Jude a spus: “Nu sunt sociog si nu pot fi exact, dar cred ca o parte din problemele pe care le are societatea romana vin de mult. La noi se spune ca vin din comunism, dar cred ca sunt mai adanci.

Am dat recent un interviu unui cotidian online din Romania si am fost surprins sa vad comentariile anonime ale unor cititori care erau rasiste si chiar antisemite. Ajungeau sa spuna: Sigur ca filmul va fi premiat pentru ca regizorul are nume de evreu.”

Radu Jude a mai spus ca Romania are acum un presedinte care nu e nici etnic roman, nici crestin, sugerand ca acest lucru e o schimbare in bine.

Regizorul a mai povestit cum a ajuns la ideea filmului.”A fost un proces mai complex. Am vrut sa fac un film despre legatura dintre trecut si prezent. M-a interesat Revolutia de la Ploiesti care a tinut doar o zi in secolul al XIX-lea dar, documentandu-ma, mi-am dat seama ca tot mai multe lucruri pe care le descopeream trimiteau la prezent.”

La conferinta de presa au mai fost prezenti producatorul Ada Solomon, coscenaristul Florin Lazarescu si interpretii Teodor Corban, Cuzin Toma si Alexandru Dabija. “Nu a fost usor sa intru in pielea acestui om, dar pe baza documentatiei si a intuitiei cred ca am reusit”, a spus Teodor Corban, adaugand ca i-a placut foarte mult scenariul, desi i-a fost mai greu sa inteleaga mentalitatea vremii potrivit careia tiganii erau socotiti o subspecie.

Afis Aferim!

Afis Aferim!

Foto: Parada Film

Teodor Corban a mai povestit ca, fiind din Moldova, a avut “o munca usor de Sisif” din a deprinde accentul corect. Cuzin Toma a marturisit ca nu i-a fost greu sa intre in pielea personajului si sa si-l asume, mai ales ca regizorul nu s-a multumit decat atunci cand actorii ii dadeau tot ce cerea.

“Domnul Jude nu trecea mai departe pana nu iesea bine, dar trebuia sa intelegem si noi ce spuneam”, a declarat actorul, adaugand ca personajul sau era condamnat sa suporte acelasi tratament si, in consecinta, se astepta sa fie tratat prost: “Pe atunci erau indreptatiti cei care pedepseau sa pedepseasca, iar cei pedepsiti nu erau aparati sub nici o forma, asa ca se asteptau sa fie pedepsiti.”

Superb filmat de Marius Panduru, cu nori cumulus plutind eteric peste planuri generale, amintind si de westernul classic, si de westernul spaghetti, dar si alte interpretati ironice ale lor cum e Django Unchained (vezi si excelentul afis – in culori!), Aferim! abunda de referinte cinematografice (“Morometii” sau Caragiale &Pintilie sau “De ce trag clopotele, Mitica?”), pe cat abunda in replici luate ca atare din texte de epoca.

Acesta e cel mai dificil proiect de pana acum al Adei Solomon care a produs filmul impreuna cu HiFilm Productions, in coproductie cu Klas Film (Bulgaria) si endorfilm (Cehia). Intrebata in ce ape se mai scalda cinemaul romanesc, Ada Solomon a spus: “Cred ca lucrurile au evoluat, chiar daca nu cu pasi mari.

Lucrurile merg tot mai bine in ce priveste finantarea, cred ca avem in fruntea Centrului National al Cinematografiei oameni care inteleg cinemaul, dar mai e mult de facut la capitolul distributie si exploatare. Nu inteleg de ce nimeni nu se gandeste la o retea de cinematografe de arta”, a spus Ada Solomon care a venit la conferinta de presa imbracata intr-o ie romaneasca.

Anca Mitran, directorul interimar al CNC, a fost in sala la ambele conferinte de presa.

Tudor Giurgiu: “Feelingul meu e ca filmul va circula si ca va fi vandut”

Daca la conferinta de presa a lui “Aferim!” sala nu a fost plina, la conferinta de presa a lui “De ce eu?”, care a avut loc imediat dupa a fost si mai putina lume, un dezavantaj fiind faptul ca proiectia de presa a fost ieri si, mai ales, faptul ca in acelasi timp avea loc proiectia de presa a filmului lui Peter Greenaway, “Eisenstein in Guanajuato”.

Au raspuns intrebarilor regizorul &co-scenaristul Tudor Giurgiu, producatorul Oana Giurgiu si actorii Emilian Oprea, Andreea Vasile si Mihai Constantin.

Intrebat de HotNews.ro daca a gandit filmul mai mult pentru publicul de acasa, mai ales ca in Romania nu se mai vorbeste despre Cristian Panait (“The Hollywood Reporter” scriind chiar ca pare un film mai mult local decat unul pentru publicul din strainatate), Tudor Giurgiu a spus ca nu considera “De ce eu?” un film local si ca a observat interes pentru el mai ales in tarile din estul Europei.

El a amintit si de cazurile recente din Argentina si Germania ale unor procurori si avocati decedati in conditii suspecte, concluzionand: “Acestea nu sunt cazuri izolate. Feelingul meu e ca filmul va circula si ca va fi vandut. (…)

Acesta e primul meu film la care nu am expectatii in ce priveste numarul de bilete vandute si box office-ul”, sugerand ca in Romania filmul va fi lansat pe niste “tinte precise” astfel incat sa li se explice tinerilor ca, daca vor sa faca treaba in orice domeniu, “nu sunt singuri”.”Acest sentiment e foarte important”, a mai spus Giurgiu.

Afis De ce eu?

Afis De ce eu?

Foto: berlinale.de

Regizorul a recunoscut ca visat ca “De ce eu?” sa fie luat in Competitie. “Am visat la competitie, dar e oricand loc pentru un alt film. Daca am fi fost in Marea Britanie, iar rolul principal ar fi fost interpretat de Benedict Cumberbatch, altul ar fi scenariul.”

Daca premiera lui “Aferim!” are loc in 13 martie, filmul lui Tudor Giurgiu mai are putin pana la premiera romaneasca din 27 februarie. Intrebat daca a intampinat piedici in timpul productiei, Tudor Giurgiu a raspuns: “Nu, desi cand filmam ma mai uitam in spatele rulotei. Nu am primit nici un telefon si nici o amenintare, dar am avut grija sa filmez in anonimat si sa nu fac valuri in presa.”

Cand acelasi jurnalist strain l-a intrebat care e acum situatia in Romania, Giurgiu a spus: “Lucrurile sunt de 10 ori mai grele acum.Totul e foarte amestecat, politicienii sunt arestati pentru coruptie, iar serviciile secrete conduc. Cred ca presa are acum un impact foarte puternic.”

Si Mihai Constantin s-a referit la situatia politica de azi, spunand: “Azi in Romania se intampla tot felul de lucruri ciudate. Sper sa se curete balastul asta, iar cei tineri sa inteleaga ceva din acest subiect.”

“Cand am cautat parteneri straini, multi producatori ne-au spus ca astfel de lucruri suprarealiste nu s-ar intampla la ei acasa”, a spus producatorul Oana Giurgiu. Filmul a gasit coproducatori in Bulgaria si Ungaria, iar colaborarea a decurs foarte bine.

Emilian Oprea a impartasit presei faptul ca e in continuare foarte legat de personajul Cristian Panduru, eroul filmului. “Cristian va ramane intr-un colt al sufletului meu. Imi pare foarte rau ca nu l-am cunoscut si ca a trecut prin ce a trecut. Sunt atasat de el si nu ma pot gandi la el ca la un rol.”

Tudor Giurgiu a povestit ca l-a cunoscut pe Emilian Oprea la castingul pentru “Despre oameni si melci”. “La o zi dupa ce l-am cunoscut, i-am spus ca il vreau in rolul principal in urmatorul meu film. Nu cred ca m-a crezut”.

O problema a fost cand au inceput pregatirea si si-au dat seama ca Emilian Oprea nu avea carnet de conducere, desi avea scene in care era la volan. “Dar am rezolvat legal si acest aspect”, a spus Tudor Giurgiu.

Intrebata de HotNews.ro cat de greu i-a fost sa joace o persoana reala, Andreea Vasile, care o interpreteaza pe Dora, iubita lui Cristian Panduru, a spus: “Prima senzatie cand citesti scenariul e ca ai o responsabilitate. Dar nu mi-a fost greu pentru ca Emilian, care e un actor foarte bun, a fost foarte dedicat, iar Tudor a fost si el foarte bun. A fost o placere sa fac acest film”.

Mihai Constantin il interpreteaza pe seful direct al procurorului Panduru, despre care spune ca e “aparent bland si cu sentimente aproape paterne fata de victima sa pana cand ii da lovitura de gratie.” Actorul a povestit ca in documentarea pentru rol a vazut tot felul de inregistrari din timpul anchetei, inclusiv cu procurorul Cristian Panait.

Si “Aferim!”, si “De ce eu?” au premiera de gala azi, 11 februarie. Festivitatea de premiere a Competitiei are loc in 14 februarie, iar Festivalul de la Berlin are loc a doua zi.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro