ANALIZA Societatea civila ataca dur ordinul semnat de Liviu Dragnea. Ce impact are asupra orasului si cum ne intoarcem la vremurile in care vecinii aflau ce se construieste langa casa lor abia cand incepea santierul
Liviu Dragnea, ministrul Dezvoltarii, a dat un ordin la sfarsitul lunii mai prin care exonereaza de orice sanctiune primariile si investitorii care nu pun in dezbatere publica planurile de urbanism si de amenajare a teritoriului. Mai exact, ordinul lui Dragnea a scos prevedere expresa care spunea ca documentatiile de urbanism si amenajare a teritoriului care se aproba fara consultari publice sunt „nule de drept”. Astfel, desi teoretic, primariile si investitorii trebuie sa faca consultarea publicului atunci cand elaboreaza o documentatie de urbanism, nu mai exista nicio sanctiune in cazul in care nu o fac.
Acest Ordin a fost aprobat pe sest, fara sa fie pus in dezbatere publica pe site-ul Ministerului Dezvoltarii. Presedintele Ordinului Arhitectilor din Romania, Serban Tiganas, spune ca aceasta prevedere este „o indepartare de la democratie”, iar urbanismul romanesc „primeste un nou impuls spre a se judeca in spatele usilor inchise si a se ascunde sub hartii”. Dan Trifu, vicepresedintele fundatiei Ecocivica, spune ca va ataca Ordinul in instanta.
Dupa aproape 20 de ani in care toate proiectele urbanistice importante – in special cele care cereau derogari semnificative de la regulamentul de construire al orasului – s-au judecat si aprobat in spatele usilor inchise, Ministerul Dezvoltarii a dat in 2010 un Ordin prin care consultarea publicului la toate documentatiile de urbanism devenea obligatorie. Astfel, cetatenii aflau in faze incipiente ce urma sa se construiasca in cartierul lor si puteau reactiona.
Ce se intamplase pana atunci? Cazuri precum cel dintr-o zona de case, unde speculantii imobiliari au obtinut permisiunea sa construiasca blocuri de peste 10 etaje, la cativa centrimetri de ferestrele vecinilor, acestia neavand niciun cuvant de spus.
Potrivit ordinului din 2010, in cazul in care primariile si investitorii nu prezentau publicului – inainte ca planul urbanistic sa fie aprobat, ce anume doreau sa construiasca pe teren si cum arata viitoarea cladire, aceste documentatii erau nule de drept.
Desi procedura de consultare este una dificila de realizat pentru administratia locala deoarece sunt putini oameni, si dureaza circa un an, acest lucru s-a dovedit a fi benefic interesului public deoarece vecinii aflau din timp ce se construia langa casa lor si nu se trezeau pusi in fata faptului implinit.
Prin Ordinul dat la sfarsitul lunii mai 2014 si publicat in Monitorul Oficial 425 din 10 iunie 2014, desi consultarea publica in cazul elaborarii documentatiilor de urbanism ramane obligatorie in toate etapele de elaborare, Liviu Dragnea a eliminat articolul 4 din ordinul aprobat in 2010 care prevede ca „documentatiile de urbanism si amenajare a teritoriului care se aproba fara respectarea prezentului ordin sunt nule de drept”.
Presedintele Ordinului Arhitectilor din Romania, Serban Tiganas, spune ca aceasta modificare este „o indepartare de la democratie”, iar urbanismul romanesc „primeste un nou impuls spre a se judeca in spatele usilor inchise si a se ascunde sub hartii”.
„In legislatia urbanismului romanesc au devenit o practica continua modificarile de reglementare ¬ dereglementare, pasii inainte si inapoi. Modificarea recenta a metodologiei de consultare a publicului pentru planurile de urbanism este un astfel de pas. Daca aceasta practica bazata pe doua elemente fundamentale, transparenta asupra intentiilor de reglementare si respectiv construire si dreptul la opinie in favoarea intereselor proprii, este eliminata fara a pune o alta mai evoluata si eficienta in loc, nu putem decat sa constatam o indepartare de la democratie. Urbanismul romnesc, tributar unei logici paguboase in felul in care este practicat la nivel administrativ in prea multe locuri, dupa formula ca ceea ce nu este interzis explicit este legal, deci posibil, primeste un nou impuls spre a se judeca in spatele usilor inchise si a se ascunde sub hartii, punand o bariera intre publicul interesat, comunitate si dezvoltatori, care nu mai trebuie sa isi prezinte asfel intentiile in faze timpurii, atunci cand principiile si detaliile interventiilor propuse pot fi negociate in favoarea interesului public. Din acest interes public fac parte si interesele cetatenilor, vecini, proprietari, concurenti, sau pur si simplu interesati de calitatea localitatilor”, a explicat Tiganas pentru HotNews.ro.
Acesta spune ca desi procedura de consultare a publicului este dificila, ea serveste interesului public.
„Am convingerea ca practica de a consulta publicul e dificila, mai ales in absenta dreptului urban ca specie in Romania. Pe fundalul unei culturi a construirii inca inconsistenta, neformata, opiniile publicului exprimate in cadrul consultarilor nu sunt de multe ori juste si constructive si a contesta a devenit pentru unii o activitate cu scopuri pecuniare. Toate acestea insa nu justifica aceasta intoarcere a fetei de la cetateni si drepturile lor de a cunoaste si de a se exprima. Reprezentantii comunitatilor trebuie sa fie responsabili si sa judece ceea ce este mai bine in situatii subtile, ca cele care se pot ivi atunci cand este vorba de construire. Calitatea urbana nu se poate obtine doar parcurgand procedurile legale si bifand pasii birocratici. Consultarea publicului in urbanism trebuia sa aduca decidentii in situatia de a isi exprima discernamantul, dar iata ca asistam la un nou pas inapoi”, a declarat Serban Tiganas.
Roxana Wring, presedinta asociatiei ProDoMO, este de parere ca modificarea operata de ministrul Liviu Dragnea reprezinta o deviere de la principiile europene de dezvoltare durabila.
„Avind in vedere ca Ordinul Ministrului Dezvoltarii nr. 2701/2010 consfiinteste dreptul cetatenilor de a se implica pe tot parcursul avizarii documentatiilor de urbanism (initiere, elaborare, avizare, aprobare) si promoveaza transparentizarea actului decizional al autoritatilor locale, modificarile aduse reprezinta un pas retrograd. In opinia noastra aceasta modificare nu serveste interesului public, golind de continut substanta actului normativ si transformindu-l intr-o forma fara fond. Modificarile aduse OM 2701, coroborate cu adoptarea in 2013 a unei Legi a Urbanismului care incurajeaza derogarea de la regulamentele urbanistice, reprezinta o deviere de la principiile europene de dezvoltare durabila”, a declarat pentru HotNews.ro Roxana Wring.
Aceasta este de parare ca modificarea operata de Liviu Dragnea goleste de continut substanta actului normativ. „In cazuri de nerespectare al Ordinului, Prefectul sau alte parti interesate nu vor mai avea baza legala pentru a ataca in instanta documentatiile de urbanism care incalca procedura”, a declarat Roxana Wring.
Roxana Wring spune ca inainte de a fi aprobat, Ordinul aprobat in urma cu cateva zile trebuia sa fie pus in dezbatere publica, iar daca nu s-a pus poate fi atacat in instanta.
Dan Trifu, vicepresedintele fundatiei Ecocivica, spune ca desfiintarea acestui Ordin era gandita de mult, in interesul speculatorilor imobiliari.
„De mai mult timp arhitectul sef al Primariei Capitalei trage sforile pentru abrogarea acelui articol. Nu exista dezbatere publica sa nu faca referire la OM 2701 cum ca <>. Sunt convins ca Primaria Capitalei si grupurile de interese din jurul ei au reusit sa abroge articolul respectiv”, a declarat Dan Trifu pentru HotNews.ro.
Acesta spune ca fara sanctiuni, investitorii nu vor mai respecta procedura de consultare publica. „Era normal si legal ca daca nu respecti modalitatea de informare a publicului interesat, sa se constate nulitatea respectivei documentatii. Este un non-sens sa prevezi o informare, obligatorie, dar sa nu ai sanctiuni, in cazul nostru nulitatea documentatiei. Oricum procedura de informare era foarte deficitara, dar in conditiile abrogarii nimeni nu se mai simte obligat sa o respecte. In afara de faptul ca investitorul nu mai este obligat sa respcte procedura, acesta va putea obtine documentatie de urbanism derogatorie, ca la derogatorii e problema, fara ca vecinii sa stie ce nenorocire se edifica langa ei, iar luarea la cunostiinta despre investitie poate fi tarzie si termenele de atacare in instanta se pot prescrie, asta fiind o miza foarte mare pt ca foarte multi cetateni si asociatii de locatari se lupta, chiar in instanta, cu autoritatile. Aceste termene sunt vitale pt persoanele interesate si, in special, pentru ong-urile specializate care trebuie sa asigure consultanta si reprezentare pt cetatenii afectati”, mai explica Dan Trifu.
Acesta a declarat ca fundatia Ecocivica va ataca ordinul dat de Liviu Dragnea in contencios administrativ.
UPDATE Reprezentantii Ministerului Dezvoltarii sustin ca autoritatile locale vor realiza in continuare consultarea populatiei, desi institutia a anulat sanctiunile pentru cei care nu respecta acest lucru. Mai mult, intr-un comunicat trimis de institutie, se afirma ca, potrivit legii, cine este nemultumit de „transparenta” unei institutii se poate adresa instantei. Reprezentantii Primariei Capitalei spun ca nu ei au cerut Ministerului sa faca aceasta modificare la Ordinul din 2010.
„Precizam ca Ordinul nr. 2.701/2010 este in continuare in vigoare, in forma modificata prin Ordinul MDRAP nr. 835/2014, asadar procedura de consultare publica este in continuare obligatorie pentru autoritatile publice locale. Singurul articol abrogat este art. 4, care prevedea ca: „Documentatiile de urbanism si amenajare a teritoriului care se aproba fara respectarea prezentului ordin sunt nule de drept”. Abrogarea art. 4 nu duce la anularea obligativitatii informarii si consultarii populatiei cu privire la documentatiile de amenajare a teritoriului si urbanism. Aceasta obligatie este stabilita si prin Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul”, se arata intr-un comunicat al Ministerului Dezvoltarii.
Mai mult, reprezentantii institutiei sustin ca, daca cineva este este nemultumit de „transparenta” unei institutii se poate adresa instantei.
„In plus, intrucat documentatiile de amenajare a teritoriului si de urbanism se aproba prin hotarare a consiliului judetean/local/consiliului general al municipiului Bucuresti si devin acte cu caracter normativ, acestea se supun procedurilor de transparenta decizionala reglementate de Legea nr. 52/2003. Astfel, Legea nr. 52/2013 prevede, la art. 13: „Orice persoana care se considera vatamata in drepturile sale, prevazute de prezenta lege, poate face plangere in conditiile Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificarile si completarile ulterioare”, se mai arata in comunicatul Ministerului Dezvoltarii.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
- Ce prevede Ordinul nr. 2701/2010 pentru aprobarea Metodologiei de informare si consultare a publicului cu privire la elaborarea sau revizuirea planurilor de amenajare a teritoriului si de urbanism, modificat acum de Liviu Dragnea
¬ Informarea si consultarea publicului se efectueaza in toate fazele proceselor de elaborare sau actualizare a planurilor de urbanism si de amenajare a teritoriului si este parte integranta a procedurii de initiere, elaborare, avizare si aprobare a documentatiilor de urbanism si amenajare a teritoriului.
¬ Informarea si consultarea publicului se fac obligatoriu in urmatoarele etape din cadrul procesului de elaborare sau revizuire a planurilor de urbanism sau amenajare a teritoriului:
a) etapa pregatitoare ¬ anuntarea intentiei de elaborare;
b) etapa de documentare si elaborare a studiilor de fundamentare;
c) etapa elaborarii propunerilor ce vor fi supuse procesului de avizare;
d) elaborarea propunerii finale, care include toate observatiile avizatorilor si care se supune procedurii de transparenta decizionala.
¬ Pentru toate documentatiile de urbanism si amenajare a teritoriului prevazute de lege, pentru care se aplica prezenta metodologie, procesul de informare si consultare a publicului se finalizeaza cu raportul informarii si consultarii publicului, raport ce se supune atentiei autoritatilor administratiei publice responsabile cu aprobarea planului, impreuna cu documentatia completa.
– Raportul informarii si consultarii publicului fundamenteaza decizia autoritatilor administratiei publice responsabile cu aprobarea sau respingerea planului propus, in vederea respectarii principiilor de dezvoltare urbana durabila si asigurarii interesului general.
– In baza raportului informarii si consultarii publicului, consiliul judetean/consiliul local/Consiliul General al Municipiului Bucuresti poate solicita modificarea si completarea documentatiei de urbanism supuse aprobarii.
– In exercitarea controlului de legalitate referitor la hotararile consiliului judetean/consiliului local//Consiliului General al Municipiului Bucuresti privind aprobarea documentatiilor de urbanism sau amenajare a teritoriului, prefectul are obligatia sa verifice respectarea prevederilor prezentei metodologii, iar in cazul nerespectarii sa le atace in fata instantei de contencios administrativ in conformitate cu prevederile legislatiei in vigoare.
¬ art 4: Documentatiile de urbanism si amenajare a teritoriului care se aproba fara respectarea prezentului ordin sunt nule de drept.