ANI, despre dezincriminarea conflictului de interese: In totala contradictie cu dispozitiile Codului Penal/ Nici anterior legii din 2013, parlamentarii nu puteau dispune fara nicio constrangere asupra angajarii rudelor sau afinilor
Agentia Nationala de Integritate afirma ca proiectul de lege care dezincrimineaza conflictul de interese pentru parlamentarii care si-au angajat rudele sau afinii inainte de 2013 este in contradictie cu dispozitii din Codul Penal, intrucat nici anterior adoptarii Legii nr. 219/2013, parlamentarii nu puteau dispune fara nicio constrangere legala asupra angajarii rudelor sau afinilor la propriile birouri parlamentare intrucat aveau obligatia de a respecta regimul juridic al conflictelor de interese.
Ce spune ANI in comunicatul transmis miercuri:
„Propunerea legislativa privind interpretarea art. 38 alin. 11 din Legea nr. 96/2006 privind Statutul deputatilor si al senatorilor, adoptata astazi de catre plenul Parlamentului, este in totala contradictie cu dispozitiile art. 70 si 71 din Legea nr. 161/2003 si ale art. 301 din Codul Penal – prevederi care reglementeaza conflictul de interese in materie administrativa si penala.
Prin propunerea legislativa adoptata astazi se creeaza premisa conform careia interdictia de angajare a rudelor in cadrul propriilor birouri parlamentare opereaza doar de la data introducerii acestui articol, respectiv anul 2013 (Legea nr. 219), cu toate ca anterior acestui moment exista o dispozitie expresa care sa interzica parlamentarilor sa-si angajeze rudele sau afinii la birourile parlamentare si anume art. 70 din Legea nr. 161/2003.
Prin urmare, nici anterior adoptarii Legii nr. 219/2013, parlamentarii nu puteau dispune fara nicio constrangere legala asupra angajarii rudelor sau afinilor la propriile birouri parlamentare intrucat aveau obligatia de a respecta regimul juridic al conflictelor de interese, in speta dispozitiile art. 70 si 71 din Legea nr. 161/2003 si ale art. 301 din Codul penal.
Regimul juridic al conflictului de interese administrativ, pentru toate categoriile de persoane care ocupa functii/demnitati publice este cel reglementat de dispozitiile Legii nr. 161/2003, coroborat, din punct de vedere procedural cu dispozitiile Legii nr. 176/2010.
Din aceste considerente, opinam faptul ca definitia conflictului de interese cuprinsa in art. 70 din Legea nr.161/2003 este suficient de clara, precisa si neconditionata de adoptarea altor reglementari, subsecvente, pentru diferite categorii de demnitati si functii publice.
La acest moment, pe rolul instantelor, in diferite faze procesuale, se afla un numar de 29 de cauze in care Agentia a constatat incalcarea de catre membrii Parlamentului a prevederilor legale referitoare la conflictul de interese ca urmare a angajarii rudelor la cabinetele parlamentare.
- In perioada 2011 – 2015, Agentia Nationala de Integritate a constatat, in cazul deputatilor si senatorilor, 56 de cazuri de conflicte de interese de natura administrativa si 26 de cazuri de conflicte de interese de natura penala. In ceea ce priveste conflictele de interese de natura administrativa, ANI a castigat definitiv si irevocabil in 22 de cazuri si doar intr-un singur caz instanta a anulat raportul de evaluare emis de Agentie, restul dosarelor fiind pe rol. Referitor la conflictele de interese de natura penala, in 18 cazuri instanta a emis sentinte de condamnare la inchisoare cu suspendarea pedepsei, in 3 cazuri amenda administrativa iar in 5 cazuri, dosarele se afla pe rolul organelor de cercetare penala.”