AUDIO Francesco Enrico Speroni, raportor in cazul Severin: Deciza de ridicare a imunitatii a fost unanima. A. Severin nu poate fi arestat pentru ca jurnalistii au incercat sa il corupa si asta e o infractiune
Europarlamentarul italian Francesco Enrico Speroni, raportor in cazul Severin a explicat pentru HotNews.ro de ce Comisia Juridica a hotarat sa propuna plenului Parlamentului european ridicarea imunitatii eurodeputatului roman. “Am considerat ca procurorii lucreaza in baza unor documente, a unor informatii”, a declarat Francesco Enrico Speroni. Europarlamentrul italian a explicat ca deputatii-juristi din PE au decis sa nu permita arestarea lui Severin deorece in opinia sa si jurnalistii de la Sunday Times sunt vinovati pentru ca au incerat sa il corupa.
- Francesco Enrico Speroni: In cazul de coruptie exista doua parti vinovate: cel care este corupt si cel care corupe. Ma intreb in acest caz de ce nu este anchetat nici unul din jurnalisti.
- Adrian Severin: Adevarul in legatura cu inscenarea si provocarea puse la cale impotriva mea va iesi la lumina
Europarlamentarul italian Francesco Enrico Speroni, raportor in cazul eurodeputatului roman Adrian Severin surprins de publicatia Sunday Times in timp ce negocia sume de bani in schimbul carorar a promis sa promoveze un amendament in PE, a povestit intr-un interviu pentru HotNews.ro de ce Comisia Juridica din Parlamentul European a decis sa propuna ridicarea imunitatii in aceasta speta. Asculta mai jos interviu si citeste transcrierea:
Francesco Enrico Speroni by Biro Attila
HotNews.ro: Sunteti raportorul desemnat in cazul Adrian Severin. Ati finalizat raportul iar comisia JURI din cadrul Parlamentului European a luat o decizie. Care este concluzia raportului si ce decizie a fost luata?
Francesco Enrico Speroni: Decizia Comisie a fost aceea de a propune ridicarea imunitatii domnului Adrian Severin dar fara ca libertatea lui sa fie afectata.
HN.: De ce ati luat acesta decizie si care au fost argumentele?
F.E.S.:Decizia a fost luata deoarece procurorii din Romania ne-au solicitat sa-i ridicam imunitatea pentru ca ei sa il poata ancheta. Noi nu am gasit in aceasta cerere niciun fel de “fumus persecutionis” (anchetare unei persoane cu unicul scop de a afecta reputatia acesteia n.red.). Asta insemna ca am gandit ca procuroii romani nu lucreaza impotriva domnului Severin ca politician. Am considerat ca procurorii lucreaza in baza unor documente si a unor informatii.
Sigur ca noi nu putem sa ne pronuntam daca documentele trimise de procurori sunt probe reale sau nu dar noi nici nu ne putem pronunta pentru ca nu suntem judecatori. Nu avem calitatea de instanta. Noi decidem daca cererea de ridicare a imunitatii este solicitata pentru a persecuta sau pentru a ancheta. Astfel am considerat ca procurorii nu au solicitat ridicarea imunitatii pentru a persecuta ci pentru a ancheta. Am considerat ca este datoria noastra sa ridicam imunitatea. A fost un caz exceptional pentru ca au incercat sa il corupa, a existat si o alta parte corupta, adica jurnalistii, de aceea am decis in concordanta cu regulile noastre sa nu permitem ca domnul Severin sa fie arestat.
HN.: Dar ce ati decis fata de perchezitii?
F.E.S.: Regulile noastre nu prevad nimic in acest sens. Totul depinde de legislatia din Romania. Noi am decis doar sa nu permitem ca liberatea domnului Severin sa fie afectata, sa nu fie arestat. Cat despre perchezitii la domiciliu sau altceva se ia in calcul legea romaneasca.
HN.: Ce se intampla in continuare?
F.E.S.:Raportul va fi supus votului plenului care urmeaza sa fie in prima saptamana din luna iulie.
HN.: Daca plenul decide ridicare imunitatii domnul Severin isi va continua activitatea in Parlamentul European?
F.E.S.:Desigur, desigur pentru ca nu putem sa excludem pe cineva din PE. Nu exista reguli care sa prevada asta, nici macar sa fie suspendata. Nici in cazul in care este condamnat nu putem sa il excludem. In unele tari, cum ar fi Italia, judecatorii decid daca cineva a comis o infractiune relevanta de o gravitate suficient de mare poate sa decida excluderea din Parlament. Nu stiu ce prevede legislatia din Romania in acest caz. Noi trebuie doar sa acceptam decizile autoritatilor din Romania.
HN.: Urmeaza votul in plenul PE. Care este atmosfera in jurul acestui caz. Are domnul Severin destui sustinatori pentru ca propunerea de ridicare a imunitatii sa nu fie aprobata?
F.E.S.:Nu stiu ce se va intampla in plen. Nu stiu care va fi decizia. Pot sa va spun ca in Comisia Juridica decizia de ridicare a imunitatii a fost luata in unanimitate. Toti membri prezenti au votat pentru. Poate in plen votul va fi altul. Nu pot sa ma pronunt.
HN.: Incercam sa stabilim in ce zona se plaseaza discutiile pe tema cazului Severin.
F.E.S.: Nu prea am avut discutii pe acesta tema cu colegii. Vorbind cu colegii am conchis ca este de datoria sistemului judiciar sa stabileasca daca domnul Severin este sau nu vinovat.
HN.: Dupa cazul Severin s-a discutat mult despe amploarea activitatii de lobby din jurul PE. Din cunostintele dumneavoastra exista si alti europarlamentari care ar putea fi acuzati de conflict de interese in legatura cu activitatile de lobby?
F.E.S.:Tocmai am aprobat un cod de conduita pentru lobbist. Acum lucram la un cod de conduita pentru membri ai PE pe acesta tema. In cateva luni cred ca vom avea un set de reguli in privinta asta. Avem niste reguli in privinta asta dar trebuiesc intarite.
Aceste reguli ar trebui sa previna conflictele de interese, dar avem si codul penal care previne crimele dar ele tot se intampla. Noi putem sa incercam sa facem un set de reguli stricte pentru a preveni aceste cazuri. Dar fiecare regula are limitele sale si depinde de membrii PE sa le respecte.
HN.: Credeti ca in acest moment exista o masa critica de europarlamentari implicati in activitatile de lobby?
F.E.S.:Nu, nu cred asta. Sunt membru al PE din 89 si acesta este primul caz. Poate ca au fost cazuri care nu au devenit publice. Dar dupa parerea mea si din experienta pot sa va spun ca marea majoritate a PE are o conduita ireprosabila.
HN.: In opinia dumneavoastra domnul Severin a gresit in vreun fel?
F.E.S.:Prefer sa nu ma pronunt avand in vedere ca Parlamentul se va pronunta pe ridicarea imunitatii si cred ca este de datoria judecatorilor sa se pronunte daca este sau nu vinovat. Prefer sa astept procesul daca va exista. Prefer sa astept.
HN.: PE a anuntat dupa prezentarea cazului ca va realiza si o ancheta proprie in acest caz ce ne puteti spune despre asta?
F.E.S.:Nu prea stiu nimic despre asta. Dar pot sa va spun altceva. In cazul de coruptie exista doua parti vinovate: cel care este corupt si cel care corupe. Ma intreb in acest caz de ce nu este anchetat nici unul din jurnalisti.
HN.: Credeti ca ar trebui sa fie deferiti justitie?
F.E.S.: Chiar daca au facut asta pentru a scrie la ziar au actionat ca si corupatori. I-au oferit bani domnului Severin. Asta e o crima. Ma intreb de ce nici un procuror nu ii ancheteaza.
HN.: Jurnalistii au incercat sa demaste coruptia de acolo. Au facut asta pentru opinia publica pentru un interes public justificat.
F.E.S.: Da, dar o infractiune este o infractiune. Un jurnalist nu poate oferi bani cuiva pentru a asasina pe altcineva. Daca oferi bani cuiva pentru a ucide o alta persoana inseama ca ai comis o infractiune, ai comis o crima. Chiar daca dupa ce ai dat banii spui: <>, tot este o infractiune. Chiar si daca persoane nu accepta banii.
HN.: Credeti ca in Italia daca jurnalistii ar fi documentat materialul cum au facut colegii de la Sunday Times ar fi fost pusi sub invinuire sau ar fi fost condamnati?
F.E.S.:Da cu siguranta. Potrivit legilor noastre daca oferi cuiva ceva si se incalca codul penal atunci esti vinovat. Chiar si daca persoana refuza oferta. Nu stiu cum e in Romania. In acest ca nu stim unde era domnul Severin, unde erau jurnalistii. Este greu de spus de unde a inceput contactul initial.
HN.: In concluzie Comisia Juridica prin acesta decizie a incercat sa transmita si un semnal ca nu accepta astfel de cazuri?
F.E.S.:Comisia s-a pronuntat doar pe ridicarea imunitatii si asupra faptului ca nu poate fi afectata libertatea domnului Severin. Acum urmeaza ca pelnul PE sa se pronunte prin da sau nu. Penul poate decide in favoarea sau impotriva propunerii de ridicare a imunitatii dar nu poate interveni pe raport.
HN.: Dar in general care este cutuma? Plenul merge pe propunerea comisiei ?
F.E.S.: De obicei plenul este de acord cu deciziile Comisie Juridice dar nu exclusiv in toate cazurile. Imi aduc aminte in cazul domnului Botzi, un europarlamentar italian, in cazul caruia plenul a votat impotriva ridicarii imunitatii. Nu stiu insa ce se va intampla in cazul domnului Severin.
Contactat de HotNews.ro Adrian Severin a declarat ca “nu pot vorbi cu toata presa, deciza se ia joi, voi trimite un comunicat de presa”. Cateva ore mai tarziu Adrian Severin a transmis urmatorul punct de vedere:
In legatura cu avizul Comisiei pentru Afaceri Juridice a Parlamentului European privind ridicarea imunitatii sale parlamentare, europarlamentarul Adrian Severin da publicitatii urmatorul comunicat:
- ” Reafirm completa nevinovatie in privinta acuzatiilor formulate de ziarul britanic Sunday Times, precum si convingerea ca adevarul in legatura cu inscenarea si provocarea puse la cale impotriva mea va iesi la lumina. In acest sens, este necesara o cercetare obiectiva si profesionista. De aceea, salut orice hotarare care deschide calea catre o asemenea cercetare.„
- „Asupra optiunii Parlamentului European, bazata pe avizul Comisiei pentru Afaceri Juridice a acestuia, ma voi pronunta in detaliu dupa ce Parlamentul European va lua hotararea sa definitiva si oficiala in sedinta de joi, 23 iunie 2011, si dupa analiza atenta a continutului concret al acestei hotarari.”