Sari direct la conținut

AUDIO Iulian Fota, consilier prezidential: NATO raspunde de securitatea statelor membre iar Rusia raspunde de securitatea propriului teritoriu

HotNews.ro

„NATO raspunde de securitatea statelor membre iar Rusia raspunde de securitatea propriului teritoriu. Asta nu inseamna ca deciziile nostre trebuiesc privite printr-o optica de conflict sau competitie”, a declarat Iulian Fota, consilierul prezidential pe probleme de securitate, in cadrul Comisiei pentru dimensiunea Civila a Securitatii de la Adunarea Parlamentara a NATO. Consilierul prezidential a prezentat duminica in fata specialistilor prezenti regiunile importante din punct de vedere strategic pentru Romania. Iulian Fota a vorbit despre relatia Romania-Moldova, despre optica romaneasca asupra Balcanilor de Vest si despre Kosovo.

Citeste mai jos declaratiile facute de consilierul prezidential Iulian Fota dupa dezbaterile din cadrul Comisiei pentru dimensiunea Civila a Securitatii de la Adunare Parlamentara a NATO:

Descarca fisierul audio in format MP3

S-a spus aici foarte clar si de catre reprezentantii NATO, cat si de catre reprezentantii Romaniei, ca transparenta este maxima pe subiectul scutului antiracheta. Toate informatiile importante, toate datele relevante sunt oferite si transmise Rusiei. Cooperarea NATO-Rusia pe acest subiect continua si cred eu ca se va dezvolta. Sunt in continuare lucruri unde ne intelegem si sunt lucruri unde NATO si Rusia vad aceasta problema diferit. Asta este parte a relatiei de incredere pe care o dezvoltam cu Rusia de cativa ani.

Din punctul asta de vedere nu m-as hazarda sa dau importanta acestor puncte de vedere mai mult decat respectul pe care il merita orice om cu o opinie. Este un proces firesc de a dezbate marile probleme de securitate ale Europei, ale NATO si ale Rusiei, de a ne consulta, de a vedea cum e mai bine. In final, fiecare raspunde pentru securitatea sa. NATO raspunde de securitatea statelor membre iar Rusia raspunde de securitatea propriului teritoriu. Asta nu inseamna ca deciziile nostre trebuiesc privite printr-o optica de conflict sau competitie sau de suma zero.

Parlamentarii rusi spun anumite lucruri, asa cum parlamentari ai unor state membre NATO spun alte lucruri. Dialogul este la nivel de reprezentanti politici, de parlamentari. Nu as pune egal intre optiunile unor parlamentari si opiniile oficiale sau deciziile oficiale ale unor state.

Dialogul pe scutul antiracheta va continua pentru ca este unul important si nu a existat nici o decizie mare, fie a statelor membre NATO, fie a aliantei, asupra careia Rusia sa nu fie consultata. Ceea ce s-a intamplat aici este foarte important in privinta dezbaterii si a cresterii increderii, dar relativ banal in economia relatiilor NATO-Rusia.

Oficial, propunerea NATO pentru Rusia este aceea de a coopera, de a ne consulta, de a vedea in ce masura si expertiza Rusiei pe acesta chestiune poate fi utilizata. Rusia are propria expertiza, propriile capabilitati. Trebuie sa vedem pana la ce punct putem sa cooperam. In final, fiecare este raspunzator pentru propria securitate.

Citeste si asculta prezentarea consilierului prezidential Iulian Fota privind regiunile importante din punct de vedere strategic pentru Romania.

Cred ca, incepand cu 2008, criza economica este un factor. 2010 si 2011 sunt ani cu foarte multe evenimente internationale unice care s-au petrecut pentru prima data dupa 40 sau 50 de ani. Asta ma face sa cred ca este posibil sa se fi atins un punct de inflexiune.

Un punct din care evolutia globalizarii va fi putintel altfel fata de ce am avut pana acum. Pentru ca Occidentul sa gestioneze toate aceste transformari internationale este necesar sa avem un NATO eficient, puternic, omogen, coeziv. Importanta NATO pentru securitatea tarilor occidentale este la fel de importanta ca si in cei 20 de ani dupa caderea comunismului.

Europa Centrala este o poveste de succes. Occidentul poate fi mandru ca a facut un lucru extraordinar. Dincolo de efortul si insistenta tarilor din Europa Centrala, care au insistat pe reformele democratice si economice, este absolut evident ca nu am fi obtinut acest nivel ridicat de dezvoltare democratica si economica fara o viziune strategica dinspre Occident.

Si fara leadershipul si curajul in a oferi o cale de viitor si o sansa tarilor din Europa Centrala. Europa Centrala este o dovada vie a faptului ca, chiar daca nu este perfecta, calea europeana sau Occidentala este cea mai viabila forma de organizare a unei societati si singura capabila sa duca la dezvoltare economica, singura care poate duce la cresterea increderii si realizarea unei bune convietuiri intre tari.

Pentru Romania nu sunt probleme deosebite in aceste regiuni ci doar oportunitati. Un proiect foarte important pentru noi, care leaga Romania de mai multe tari, este proiectul Dunarii. Chiar daca este un proiect dezvoltat cu UE si in cadrul UE, oportunitatile de colaborare si cooperare pe care Dunarea le ofera, dupa parerea mea, sunt relevante si pentru NATO. Romania considera Dunarea din perspectiva geo-politica foarte conectata de problematica Marii Negre care este, chiar daca nu intr-o forma suficienta, in atentia NATO. Europa Centrala este o zona cu oportunitati fara probleme.

In zona Balcanilor de Vest, lucrurile sunt ceva mai delicate si mai complicate. De aceea cred ca trebuie sa sprijinim foarte ferm si activ integrarea euro-atlantica a statelor din Blacani. Consider ca in egala masura statele din Balcani au o datorie fata de ele insele dar eu cred ca si Occidentul are o datorie fata de statele din Balcani. Suntem in situatia unei probleme nerezolvate „an unfinished bussines”. Instrumentul largirii este crucial pentru a asigura stabilitatea, dezvoltarea si prosperitatea economica in zona.

Trebuie sa ma refer in cateva cuvinte si la Kosovo. Noi apreciem si salutam compromisul si dialogul inceput intre Belgrad si Pristina. Speram ca acest dialog este un moment de crestere a increderii atat intre cei doi actori, cat si intre cei doi actori si institutiile euro-atlantice. In ce priveste Kosovo, Romania isi mentine in continuare pozitia. Este pozitia de principiu. Pozitia noastra o intalnim si in alte situatii de acest fel. Noi credem ca, inainte de recunoasterea unei statalitati, partile implicate trebuie sa ajunga ele, bilateral, la o intelegere, la o decizie comuna.

Cand vine vorba de Kosovo Romania are o pozitie de principiu pe care o intalnim si atunci cand vine vorba de relatiile dintre Israel si Autoritatea Palestiniana. Asa cum o intalnim cand vine vorba despre situatii similare din zona Marii Negre. Este important ca organizatii precum NATO sa fie echilibrate si obiective fata de cele doua parti.

Este important ca Serbia sa se apropie de NATO si sa isi mareasca cooperarea cu alianta, bineinteles tinand intotdeauna cont de nivelul de pregatire al acesteia ca si de modul in care dorinta sa este exprimata. Dialogul este important sa continue atat la nivel oficial cat si la nivelul societatii civile.

In Romania, vom face apel la dialogul pe care propria nostra societate civila l-a dezvoltat cu Occidentul si cu alianta, un element extrem de important al oricarei ecuatii, atat de securitate, cat si de stabilitate.

Este foarte important si dialogul la nivel militar. In general, cand vine vorba de Balcanii de Vest, incercam pe cat putem sa impartasim din experienta noastra in aderarea la alianta. Si pentru noi dialogul la nivel militar s-a dovedit extrem de important in rezolvarea unor probleme cu vecinii, la care Romania s-a angajat acum 10-15 ani.

Ma refer la relatiile cu Ungaria. Relatiile militare dintre Romania si Ungaria au precedat relatiile politice, foarte bine dezvoltate ulterior. Faptul ca avem o cooperare forte buna si avem sedinte de guvern comune a inceput undeva acum 15 ani, cu un dialog militar foarte bun.

In ceea ce priveste Macedonia si Bosnia Hertegovina, asteptam cu interes realizarea obiectivelor interne de natura a le permite depasirea fazelor curente legate de aderarea la alianta. Este important ca toate tarile din Balcanii din Vest sa primeasca sansa aderarii la Occident prin intermediul celor doua organizatii.

In ceea ce priveste KFOR, este de salutat compromisul si intelegerea din cadrul dialogului intre Belgrad si Pristina. Este regretabil faptul ca subiectul stampilelor vamale au devenit, s-a transformat intr-un moment de tensiune. Un moment de tensiune care cred ca va fi depasit atat prin contributia celor doua parti, cat si prin rolul extrem de important al aliantei. Cred ca dialogul Pristina-Belgrad este cheia rezolvarii situatiei din Kosovo. In absenta unui astfel de dialog este putin probabil sa asistam la evolutii spectaculoase sau progrese in ceea ce tine de parcursul euro-atlantic al celor doua.

Romania continua sa joace un rol activ in KFOR asa cum joaca un rol important in operatiunile de stabilizare a Balcanilor din Vest. In ultimii ani in cadrul misiunii EULEX Romania a avut cea mai importanta contributie cu politisti si jandarmi. Pentru ca Balcanii de Vest reprezinta un vecin al nostru avem tot interesul ca stabilitatea acestei regiuni sa fie maxima si regiunea sa-si gaseasca un viitor in institutiile euro-atlantice.

Marea Neagra continua sa-si pastreze importanta strategica pentru Occident, pentru NATO. Este o zona de vecinatate a Romaniei, dar si a NATO. Dincolo de Romania, Turcia si Bulgaria fiind in acest moment membre ale aliantei.

Marea Negra este o zona importanta pentru Occident din punct de vedere energetic. Aici cred eu ca se desfasoara sau intalnim una din marile mize strategice pentru Occident in perioada urmatoare. Marea Neagra este un culoar strategic catre Afganistan.

Cred ca recentele decizii privitoare la participarea la scutul antiracheta ale Romaniei si Turciei arata cat de importanta este Marea Neagra si nevoia de a avea pe agenda aliantei problema Marii Negre.

Este important ca pe problema Marii Neagre sa fim fermi pe principiul integritatii teritoriale. Nu cred ca exista o baza mai puternica de rezolvare a asa numitelor conflicte inghetate decat principiul integritatii teritoriale. Integritatea teritoriala a Republicii Moldova, a Georgiei sau a Azerbaidjanului nu pot fi puse in discutie. As putea spune ca distruge fundamentele de drept ale ordinii in Marea Neagra. Trebuie spus ca, incepand cu 2008, putem discuta de un deficit de securitate in zona Marii Negre. Putem discuta si daca regulile pe care comunitatea euro-atlantica, NATO contribuind in mod direct, le-au construit la inceputul anilor `90 mai sunt valabile.

Prin tot ce facem am incercat sa dam acest semnal ca integritatea teritoriala este foarte importanta. Anul trecut, in toamna, Romania a semnat un tratat important cu Republica Moldova, tratatul privind regimul frontierei. Recunoscand inca o data importanta independentei si a integritatii teritoriale pentru Republica Moldova.

Cred ca am avut o evolutie importanta in privinta problemelor ce tin de energie in ultimul timp in zona Marii Negre. Este foarte bine ca state partenere precum Ucraina, Georgia si Azerbaidjan au acceptat sa introduca subiectul energie in cadrul cooperarii cu NATO. Atat in formatul multilateral cat si in dialogul bilateral 28 plus 1. Asta este o tendinta care trebuie incurajata.

Cred ca trebuie discutata in cadrul Adunarii Parlamentare tendinta modernizarii echipamentelor militare si a capabilitatilor militare in zona Marii Negre, inclusiv pe componenta navala. Anul 2008 a aratat ca elementul militar ramane esential in ecuatia securitatii din zona Marii Negre.

Subliniez faptul ca Republica Moldova, desi este un stat neutru, manifesta interes pentru o relatie pragmatica si eficienta cu NATO. Este si acesta tendinta de incurajat si de sprijinit. Republica Moldova a avut o participare activa in privinta misiunilor de mentinere a pacii. Sunt convins ca interesul pentru cooperarea este in egala masura mare atat la Chisinau cat si la Bruxelles, avand in vedere ca domeniile de cooperare dintre cele doua capitale acopera domenii importante pentru alianta, cum sunt: combaterea terorismului sau apararea cibernetica. Este de subliniat ca la Chisinau, in aprilie 2011, s-a deschis un centru de securitate cibernetica. Securitatea cibernetica devine a doua mare preocupare de securitate pentru statele noastre, dupa terorism.

In privinta Ucrainei, este de salutat politica non-bloc a Ucrainei. Trebuie incurajata dezvoltarea relatiei Ucraina-Nato, avand in vedere importanta strategica a acestui partener special al aliantei pentru stabilitate si democratie in vecinatatea estica a NATO.

In regiunea Caucaz pare ca asistam la o letargie in relatia NATO – Georgia. Cred ca ar fi de dorit ca, in loc de un conflict inghetat, sa nu asistam la inghetarea relatiei NATO cu Georgia. In prisma summitul de la Chicago este important sa dam un semnal important. Sa se inteleaga ca NATO ramane un partener important pentru Goergia.

Rusia este un partener esential pentru Occident. Eu cred ca in toate aceste discutii pe care le avem cu Rusia, chiar daca uneori retorica publica nu o sustine sau nu o evidentiaza, putem fi moderat optimisi ca, intr-un final, Rusia va intelege ca cea mai sigura frontiera a sa este cea de vest. Frontiera cu Occidentul.

Occidentul a evoluat foarte mult in toti acesti ani. Politica aliantei demonstreaza acest lucru si eu cred ca exista posibilitatea unei constructii in parteneriat pe termen lung cu Rusia. Tinand cont ca presiunea pe care o pune globalizarea atat pe statele membre cat si pe Rusia va fi din ce in ce mai mare vom avea toti nevoie de parteneri in multiplele probleme pe care globalizarea le va ridica. Cred ca prin masurile de incredere in cooperare pe care alianta le are in vedere, prin evolutiile la nivelul establishementului politic si militar din Rusia, putem construi un parteneriat pe termen mediu si lung din care fiecare partener sa accepte responsabilitati si sa aiba beneficii.

Ne mentinem prezenta militara in Afghanistan

Afganistanul este foarte important pentru Romania. Avem 1900 de militari acolo (cifra oficiala potrivit MAPN 1815 vezi aici n.red.). Ne mentinem prezenta militara in Afganistan. Succesul misiunii este unul de mare importanta pentru NATO. Este important ca procesul de tranzitie sa nu fie unul cosmetic, sa fie unul solid, ireversibil.

Sa putem incheia cu succes in 2014, asa cum s-a convenit la Lisabona. Nu ne vom diminua prezenta militara acolo. Contribuim nu numai pe linie militara, dar contribuim si cu jandarmerie, contribuim si cu judecatori atat la consolidarea fortelor de securitate cat si la remodelarea si consolidarea sistemului de drept in Afganistan.

Sunt poate lucruri care nu merg bine. In pregatirea armatei afgane insistam pe educatia elementara a soldatilor afgani si cred ca daca vrei sa ai o armata functionala trebuie sa ai soldati cu nivel de pregatire rezonabil, care sa stapaneasca bine limba sa stie sa scrie, sa citeasca.

Ar putea fi aici interesant un schimb de experienta cu Rusia. Cred ca ar trebui extinsa durata modului de invatare a limbii si a scrierii pentru soldatii afgani. Nu poti avea o armata eficienta, o armata care trebuie sa puna la punct si sa indeplineasca operatiuni sau proceduri mai complicate, fara o buna cunoastere a unei educatii elementare.

Orientul Mijlociu este a patra regiune ca importanta pentru Romania. Suntem toti martorii acestor transformari si acestor evolutii. In Libia, operatiunea poate fi catalogata drept un succes pentru NATO. Este prima operatiune dupa adoptarea noului concept strategic. Cred ca sunt lectii de invatat din acesta operatiune. NATO trebuie sa fie un sprijin pentru eforturile comunitatii internationale, care trebuiesc coordonate de Natiunile Unite. Pana la urma, rolul NATO este unul de sprijin de suport. Cel mai bine stiu cetatenii libieni sau tunisieni ce trebuie facut pentru tarile lor. Va dura pana situatia se va stabiliza acolo. Eu cred ca ne indreptam spre o etapa complicata.

Asculta mai jos sesiunea de intrebari si raspunsuri

Descarca fisierul audio in format MP3

Iulian Fota despre Moldova: In problema Republicii Moldova cred ca trebuie aplicata aceeasi formula pe care NATO a aplicat-o in tarile din Europa Centrala. Sprijinirea aspiratiilor pentru democratie si prosperitate. Atunci cand optiunile sunt exprimate liber, fie spre NATO, fie spre UE este de datoria nostra sa sprijinim aceste aspiratii. Noi speram ca toti vecinii nostri sa fie membrii UE si NATO sau macar intr-una din ele.

Optiunea majoritara, asa cum vad eu semnalele din Chisinau, este pro-occidentala. Acest drum nu este usor si nu se construieste usor. Atat timp cat populatia opteaza pentru un anumit curs politicienii inteleg mesajul, asa cum si in Romania s-a inteles ca cine se abate de la calea euro-atlantica risca mult, asa cred ca se intampla si in Moldova.

Coalitia de acolo este implicata in implementarea reformelor. Cred ca si in Transnistria, daca intrebi cetatenii unde isi vad viitorul sa nu fiti surprinsi daca multi dintre ei cred ca viitorul lor e in Europa.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro