Sari direct la conținut

19 tuneluri pe unul dintre cele mai spectaculoase segmente pe autostrada care leagă Ardealul de Moldova. De ce e dificil tronsonul

HotNews.ro
19 tuneluri pe unul dintre cele mai spectaculoase segmente pe autostrada care leagă Ardealul de Moldova. De ce e dificil tronsonul
Tunel de autostradă la munte / Sursă: Askoldsb | Dreamstime.com

A fost scos la licitație un nou tronson, pentru proiectare și execuție, din Autostrada „Unirii” A8, cea care va lega Târgu Mureș de Târgu Neamț. Este tronsonul care are aproape jumătate din tunelurile prevăzute în zona montană din această autostradă esențială.

„Compania Națională de Investiții Rutiere a transmis, astăzi, către Agenția Națională pentru Achiziții Publice, documentația pentru atribuirea contractului de proiectare și execuție a lotului 2 A Ditrău-Grințieș de pe secțiunea montană a Autostrăzii ,,Unirii” – A 8”, transmite CNIR.

Durata de proiectare și execuție a lotului cu o lungime de 37,9 kilometri, care se desfășoară în județele Harghita și Neamț este de 54 de luni (14 luni proiectare și 40 luni pentru execuție).

„Este un proiect de o complexitate tehnică ridicată pentru că include lucrări majore de artă (poduri, pasaje, viaducte, tuneluri) și volume considerabile de lucrări de excavare și consolidări”, susține CNIR.

19 tuneluri, 63 de poduri și viaducte / Cost estimat: 1,2 miliarde de euro

Lungimea totală a tunelurilor și a viaductelor (21 km) reprezintă 57% din lungimea întregului lot:

  • 19 tuneluri
  • 63 de poduri și viaducte

Cel mai lung viaduct, de 1184 de metri, este proiectat la km 35 peste râul Sabău, iar cel mai lung tunel dintre cele 19 tuneluri are 850 de metri.

Pe traseul lotului 2 A este prevăzut un nod rutier la Ditrău (conexiune cu DN 12 în jud. Harghita), iar la Est, în județul Neamț, conexiune cu Lotul 2 B Grințieș -Pipirig, o descărcare provizorie pentru a asigura funcționarea independentă a acestui lot.

„Ca element de noutate menționăm că lotul Ditrău-Grințieș va fi prevăzut pe toată lungimea cu garduri ranforsate pentru a împiedica pătrunderea pe carosabil a animalelor sălbatice”, susține CNIR.

Potrivit surselor HotNews.ro, valoarea estimată pentru proiectarea și execuția acestui lot este de aproape 6 miliarde de lei, adică circa 1,2 miliarde de euro.

„După validarea ANAP, Compania Națională de Investiții Rutiere va stabili termenul pentru depunerea ofertelor și va publica documentația de atribuire a Lotului 2 A în Sistemul Electronic pentru Achiziții Publice. Estimăm că la începutul săptămânii viitoare va fi publicat în SEAP și contractul pentru Lotul 1 C Sărățeni-Joseni (32,4 km)”, mai transmite CNIR.

Lansarea la licitație a acestui lot vine după ce în ultimele săptămâni CNIR a mai scos în procedură de achiziție publică proiectarea și execuția a altor două loturi – Joseni – Ditrău (14,4 km) și Sărățeni – Pipirig (32 km).

Secțiunea de munte Sărățeni-Pipirig de pe Autostrada Unirii A 8 are o lungime de 116 kilometri și include patru loturi :

  1. Lotul 1 C Sărățeni-Joseni (32,4 km.)
  2. Lotul 1 D Joseni-Ditrău (14,4 km.)
  3. Lotul 2 A Ditrău-Grințieș (37,9 km.)
  4. Lotul 2 B Grințieș-Pipirig (31,5 km.)

O autostradă cu zeci de tuneluri

Pe traseul celor patru loturi din județele Mureș, Harghita și Neamț sunt prevăzute 38 de tuneluri și 183 de poduri, pasaje și viaducte. Termenele de realizare sunt de 54 luni (14 luni proiectare și 40 luni execuție) pentru loturile 1 C, 2 A și 2 B, iar pentru Lotul 1 D de 34 de luni (10 luni proiectare și 24 execuție).

Finanțarea este asigurată din fonduri europene nerambursabile, Programul Transport (2021-2027), transmite CNIR.

Autostrada A8 – În ce stadiu sunt celelalte tronsoane

Pe Autostrada A8 Tg Mureș – Tg Neamț două loturi, cele de capăt, sunt deja contractate și se află în etapa de proiectare, iar un alt lot de lângă Tg Neamț spre zona montană este în prezent scos la licitație.

Mai exact tronsonul Tg Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km), CNAIR a semnat contractul în luna februarie cu antreprenorul turc NUROL INSAAT VE TICARET A.S.

Pentru tronsonul Tg Neamț (Leghin) – Moțca (DN2), în lungime de aproape 30 de km, contractul cu UMB s-a semnat la finalul lunii septembrie 2023.

Pentru lotul de 19,3 km de la Leghin la Pipirig, licitația a fost lansată în mai 2024 și, deocamdată, nu a fost finalizată. Pe acest tronson vor fi realizate 7 tuneluri.

Pentru tronsonul A8 de la Tg Neamț la Iași, abia recent a fost avizat Studiul de Fezabilitate. Autostrada va avea 93 de kilometri și un cost estimat la peste 5 miliarde de euro. De-a lungul traseului vor fi realizate nu mai puțin de 14 tuneluri.

VEZI ȘI:

Sursă foto: © Askoldsb | Dreamstime.com

INTERVIURILE HotNews.ro