Autostrăzile din Moldova care pierd finanțarea PNRR. Care e, de fapt, cel mai afectat dintre proiecte / „Guvernul trebuie să decidă urgent”
„Autostrăzile care pierd trenul PNRR au o situație cel puțin incertă”, susține Asociația Pro Infrastructura, care analizează situația proiectelor de infrastructură care au fost scoase de pe lista celor care pot primi finanțare prin PNRR.
Segmente din Autostrada Moldovei A7 și din Autostrada Unirii A8 au fost scoase din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), au anunțat marți autoritățile. Mai exact, tronsoanele A7 Ploiești – Buzău și Buzău – Focșani, dar și A8 Moțca – Leghin (capătul din Moldova) și Miercurea Nirajului – Ditrău (capătul din Transilvania) sunt cele care nu vor mai putea fi finanțate prin PNRR, instrumentul financiar gândit de UE pentru relansarea economiilor europene post-pandemie.
Pe lângă aceste două proiecte din Moldova, va mai fi scos de la finanțarea PNRR și tronsonul A3 Nădășelu-Poarta Sălajului.
„Motivul? Unul dublu: autoritățile române nu au respectat legislația europeană în materie de achiziții publice la licitațiile loturilor care ies din PNRR și/sau acestea sunt într-un stadiu de implementare care nu permite finalizarea lor în termenul PNRR, august 2026”, explică Asociația Pro Infrastructura.
Problema reclamată la procedurile de achiziție se referă la faptul că la momentul realizării licitațiilor pentru autostrăzile în cauză, CNAIR a efectuat diferite modificări (Erate) în sistemul național de achiziții publice (SEAP), dar nu și în sistemul european de achiziții (JOUE).
Autostrăzile care rămân în PNRR: cursă contracronometru să fie gata în 2026
„Din fericire, Comisia Europeană este de acord să mute banii de la tronsoanele cu probleme la licitații care ies către cele care rămân, prin creșterea procentului acoperit prin PNRR în total valoare proiect de la 29-42% până spre 100%, astfel încât să nu fie pierduți banii. Doar că ne lovim de cealaltă bubă: progresul fizic, fiindcă autostrăzile trebuie terminate (până) în august 2026”, notează Pro Infrastructura.
Practic, din tot portofoliul de autostrăzi înscris oficial pe lista PNRR, vor mai rămâne acum „doar ciotul A1 Holdea-Margina și cei 173 kilometri ai A7 dintre Focșani și Pașcani”.
„Cu excepția primelor două loturi de la nord de Focșani, care sunt pe la 55% stadiu în teren, celelalte 4 sectoare ale A7 până la Pașcani sunt la 33%, cu indulgență. Și mai rău stă A1 Margina-Holdea, vreo 20%. Toate sunt executate de UMB. Cele 6 loturi ale A7 Focșani-Pașcani trebuiau să fie toate gata în noiembrie 2025, contractual. Cei de la UMB pot da drumul la trafic secvențial pe bucăți, începând cu finalul acestui an și pot ajunge la Pașcani (până) în septembrie 2026 dacă își concentrează la maxim forțele aici. Le va fi foarte greu, dar nu imposibil”, consideră Pro Infrastructura.
Cât privește tronsonul din A1 dintre Holdea și Margina, zona cu tuneluri care e singura porțiune de autostradă lipsă de la Sibiu și până la granița de vest de la Nădlac, „abia în luna iunie s-a început săpătura pe tunelul mare de 1,9 km”.
„Așa cum vă spunem de ani de zile, nu sunt șanse să fie gata în termenul PNRR. Soluția ar fi ca oficialii Comisiei Europene să accepte la decont din PNRR o sumă proporțională cu stadiul fizic atins în august-septembrie 2026. Nu avem momentan informații cu privire la procentul fizic minim acceptat de Comisie”, notează Pro Infrastructura.
Autostrăzile care pierd finanțarea PNRR: Unele deja au fost construite și finanțate, altele pierd aproape toți banii
„Autostrăzile care pierd trenul PNRR au o situație cel puțin incertă. Paguba nu ar fi atât de mare pe A3 Nădășelu-Poarta Sălajului unde am trecut de 80% (în medie) din lucrări executate, pe A7 Ploiești-Buzău cu două din trei loturi gata și pe A7 Buzău-Focșani dat complet în circulație”, notează Pro Infrastructura.
Problema pierderii finanțării asigurate prin PNRR apare în special în dreptul autostrăzii „Unirii” A8, cea care face legătura între Moldova și Transilvania. Din această autostradă două tronsoane erau incluse de la început în PNRR: ambele capete ale A8 pe zona montană, capătul dinspre Târgu Mureș, și respectiv dinspre Târgu Neamț.
„Însă pe capetele A8 lucrările sunt practic incipiente, sub 10%. Autoritățile promit că vor fi puse în Programul Transport. Da, încă pot și trebuie transferate aici! Doar că nu mai este loc: din cele 5,5 miliarde Euro disponibile pe ramura rutieră a Programului Transport, sunt proiecte de 23,3 miliarde Euro care au contract de finanțare semnat sau cerere depusă. Deci de peste 4 ori alocarea, mai mult chiar și decât limita de supracontractare de 300%”, explică Pro Infrastructura.
„Pe românește, ca secțiunile din A8 ieșite din PNRR să intre pe fonduri de coeziune, trebuie să ia fața altor investiții rutiere. Guvernul trebuie să decidă urgent care sunt drumurile prioritare care vor prinde finanțare. Și care vor rămâne de căruță. Ori va găsi ca prin magie minim 1% din PIB pe fiecare din următorii 5 ani dacă vrea să le facă pe toate. Căi ferate ne mai trebuie?”, mai transmite asociația.
Ce spune Ministerul Proiectelor Europene: Proiecte de 6,3 miliarde de euro vor fi eliminate din PNRR
Proiecte în valoare de aproximativ 6,3 miliarde de euro nu mai pot fi îndeplinite până în august 2026, astfel că acestea vor fi eliminate din Programul Național de Redresare și Reziliență, unde erau incluse pentru finanțare, a declarat, marți, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE), Dragoș Pîslaru. El a precizat că România are termen până la finalul lunii iulie pentru a trimite Comisiei Europene forma revizuită a PNRR.
Marți, ministrul Fondurilor Europene și reprezentanți ai ministerelor care au proiecte finanțate prin PNRR s-au întâlnit cu „șefa” PNRR, Celine Gauer, pentru a continua renegocierea Planului. Mai exact, ca să stabilească ce proiecte râmân finanțate prin PNRR și ce proiecte pierd finanțarea. Ministrul Pîslaru spune, despre discuția care a durat aproximativ trei ore, că „a fost foarte bună”.
„Lista (n.red. proiectelor eliminate) va deveni publică imediat ce vom avea memorandumul de asumare, nu este un secret, dar negocierile sunt încă in derulare. E vorba de toate proiectele care pur și simplu nu au început”, a explicat ministrul.
Întrebat despre ce se va întâmpla cu proiectele scoase din PNRR, dacă șantierele vor fi puse în conservare sau pur și simplu abandonate, Pîslaru a spus că pot fi găsite surse de finanțare alternative, în funcție de prioritizare și de fluxul de numerar.
„Avem mai multe tipuri de stadii. Avem proiecte pentru care sunt semnate doar contractele și nu se întâmplă nimic pe ele. La acele proiecte, evident, mai degrabă închizi contractele și aștepți să vezi altă sursă de finanțare.
Dar avem și proiecte mature, care sunt în implementare și care poate abia au început, dar sunt cruciale pentru modernizarea țării, de exemplu, autostrăzile A7, A8. Deja am vorbit cu Ministerul de Finanțe, Ministerul Dezvoltării. Vom avea un mecanism de prioritizare, să găsim surse alternative de finanțare, avem politica de coeziune, avem fondul de modernizare, avem Banca Europeană de Investiții și veți vedea, trebuie să meargă în paralel. Odată ce clarifici ce intră și ce nu intră pe PNRR, evident trebuie să verifici spațiul fiscal pe care îl ai și cum plasezi toate celelalte proiecte și care e fluxul de numerar. Ce nevoie ai de finanțare în acest an”, a explicat ministrul.
Ministerul Transporturilor: „Nu pierdem niciun ban din PNRR!”
Drept reacție, Ministerul Transporturilor (MT) anunța marți că România nu pierde niciun euro din PNRR destinat sectorului transporturilor.
„În urma discuțiilor tehnice purtate cu reprezentanții Comisiei Europene, s-a stabilit că proiectele care rămân în PNRR vor fi finanțate integral din fonduri europene, fără a mai necesita cofinanțare din bugetul de stat. Mai mult, ajustările financiare necesare – determinate de creșterile de prețuri la materialele de construcție, energie și carburant – vor fi acoperite din fonduri europene, conform prevederilor Ordonanței de Urgență nr. 64/2022”, transmite Ministerul.
Proiectele care rămân finanțate 100% din PNRR sunt:
Infrastructură rutieră:
- Autostrada Moldovei (A7), tronsoanele Focșani – Pașcani;
- Autostrada Lugoj – Deva (A1), secțiunile D și E (tunelurile de la Margina – Holdea).
Infrastructură feroviară:
- Toate cele 4 loturi ale tronsonului CF Cluj – Episcopia Bihor;
- Un lot din tronsonul CF Arad – Timișoara – Caransebeș (Lugoj – Timișoara).
Ce proiecte de infrastructură au fost scoase din PNRR
În privința proiectelor care au fost excluse parțial sau total din PNRR, MT „subliniază că nu va fi returnată nicio sumă deja cheltuită. Astfel, România nu va rambursa cei 2,3 miliarde de euro investiți până în prezent în proiectele deja finalizate sau aflate în stadiu avansat de execuție”.
Printre proiectele care au fost scose din PNRR, enumerate de MT:
- Autostrada Buzău – Focșani (A7) – finalizată și deschisă circulației;
- Lotul 1 al Autostrăzii Ploiești – Buzău (A7) – finalizat și dat în circulație;
- Secțiunile Leghin – Moțca și Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (A8) – contracte semnate, dar cu lucrări incipiente;
- Secțiunile Nădășelu – Poarta Sălajului (Autostrada Transilvania) – lucrări în curs, termene actualizate de finalizare pentru anul 2026
- Loturile 1, 3 și 4 din tronsonul CF Arad – Timișoara – Caransebeș.
„Toate aceste proiecte vor fi continuate și duse la bun sfârșit prin Programul Transport 2021–2027 sau din alte surse europene, convenite împreună cu Comisia Europeană”, susține Ministerul.
Ministerul se apără și spune că „modificările privind finanțarea prin PNRR nu sunt cauzate de erori administrative sau de slaba gestionare a proiectelor. Schimbările sunt cauzate de anumite necorelări tehnice între sistemul european de achiziții (JOUE) și cel național (SICAP), în special privind vizibilitatea publicării unor erate”.
