Sari direct la conținut

Avertisment pentru Autostrada „Unirii” A8 – „Risc major” de ratare a finanțării PNRR: „Asistăm cu stupefacţie la o nouă amânare inexplicabilă”

HotNews.ro
Autostrada Unirii A8 - Tg Mures - Tg Neamt, Foto: Hotnews
Autostrada Unirii A8 - Tg Mures - Tg Neamt, Foto: Hotnews

Întârzierile și amânările în cadrul licitației pentru contractul de proiectare și execuție a tronsonului Târgu Mureș – Miercurea Nirajului, parte din Autostrada „Unirii” A8 Târgu Mureș – Iași, crește riscul ca finanțarea asigurată prin PNRR să fie ratată, avertizează Asociația Moldova Vrea Autostradă.

„Risc major de ratare a finanțării unei secțiuni din Autostrada A8”, susține Asociația Moldova Vrea Autostradă (MVA) într-un avertisment public.

  • „Asistăm cu stupefacţie la o nouă amânare inexplicabilă raţional a termenului de atribuire a licitației pe secțiunea 1 Târgu Mureș-Miercurea Nirajului, lot inclus pentru finanțare din PNRR şi a cărei execuţie trebuie finalizată până în vara anului 2026.
  • Deşi termenul inițial pentru evaluarea calificării ofertei, evaluarea tehnică și financiară a fost 24 mai 2023, ulterior acesta s-a amânat pentru luna septembrie, apoi pentru 19 octombrie 2023, ca acum să avem un nou termen – 17 noiembrie 2023”, potrivit MVA.

Asociația spune că avertizează public atât CNAIR, cât şi Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii că „fereastra de oportunitate a finalizării etapei de Proiectare + Execuție pentru capătul vestic reprezentând 24,4 km de drum rapid se restrânge foarte mult în scenariul fără contestații”.

Potrivit organizației, sunt deja circa 6 luni de întârziere în etapa de licitație, iar durata contractului propriu-zis, odată ce va fi semnat și se va da ordinul de începere a lucrărilor, va fi de 30 de luni. MVA spune că în aceste condiții, pentru a nu rata termenul critic de 2026 pentru finanțarea prin PNRR, „contractul de execuţie trebuie semnat cel târziu la 31.12.2023!!!”.

  • „Nu înţelegem nici apatia şi lipsa de disponibilitate pentru şedinţele de progres organizate de către reprezentanţii CNAIR împreună cu proiectanţii, autorităţile publice locale, societatea civilă şi parlamentarii interesaţi de proiectele de infrastructură mare din regiunea Moldovei, şi acestea fiind amânate în mod repetat în ultimele luni. Situaţia este total nemulţumitoare, per ansamblu toate proiectele din această regiune înregistrând întârzieri importante, fiecare astfel de întâlnire de progres având drept scop identificarea potenţialelor cauze de întârziere şi soluţionarea lor din timp, stimularea şi sprijinirea proiectanţilor pentru a se încadra în termenele contractuale şi transparentizarea acestui proces în scopul informării corecte şi corelat cu realitatea existentă a publicului larg”, susține MVA.

Tronsoanele de capăt ale A8, prinse pe PNRR, scoase la licitație de aproape un an / UMB construiește capătul din Moldova

Primele două tronsoane ale autostrăzii „Unirii” A8 Tg. Mureș – Iași – Ungheni au fost scoase la licitație încă de la finalul anului trecut. Cele două tronsoane sunt:

  • Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț, Secțiunea I: Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și legătură la Autostrada A3 – 24,4 km (inclusiv drumul de legătură în lungime de 2,4 km) (Vezi aici ofertele depuse)
  • Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț, Secțiunea III: Leghin – Târgu Neamț – 29,91 km. (Vezi aici ofertele depuse)

Din cele două tronsoane, doar cel din Moldova, de la Leghin la Moțca (DN2) a fost contractat cu românii de la UMB – 29,9 km pentru circa 1,56 miliarde de lei.

Autostrada „Unirii” A8 – legătura Moldovei cu Transilvania și cursa contra-cronometru pentru finanțarea pe PNRR

Autostrada „Unirii” A8 are aproape 320 km de la Târgu Mureș (intersecția cu A3) și până la Iași și Ungheni, la granița cu Republica Moldova.

Tronsoanele de la Târgu Mureș și până la Miercurea Nirajului (cca 25 km) și de la Leghin la Târgu Neamț și până la Moțca/DN2 (circa 30 km) sunt prinse pe finanțare PNRR, planul pe termen scurt gândit de UE pentru relansarea economiilor post-pandemie. Condiția esențială: proiectele să fie finalizate până în 2026.

Pe tronsonul montan, „de mijloc”, reactualizarea Studiului de Fezabilitate a început tocmai în 2019 și abia acum, de curând, a fost finalizată și s-au stabilit indicatorii tehnico-economici (va costa în total 6,4 miliarde de euro), iar o lansare la licitație pentru proiectare și execuție este așteptată până la final de an.

Pentru bucata Moțca/DN2 – Iași – Ungheni, abia anul acesta s-a trecut la realizarea în teren a studiilor, după ce proiectul a stat blocat mai bine de un an la etapa de selectare a traseului.

Autostrada „Unirii” A8 – Au fost aprobați indicatorii pentru secțiunea montană: 159 km, 47 tuneluri, 437 de poduri / Cost total: 6.4 miliarde de euro

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro