Sari direct la conținut

BLOOMBERG: O rețea secretă i-a țintit pe alegătorii români pe Facebook: susținere pentru Călin Georgescu și George Simion, atacuri la Lasconi / Postările, văzute de peste 190 de milioane de ori

HotNews.ro
BLOOMBERG: O rețea secretă i-a țintit pe alegătorii români pe Facebook: susținere pentru Călin Georgescu și George Simion, atacuri la Lasconi / Postările, văzute de peste 190 de milioane de ori
Facebook. FOTO: Jaap Arriens / ddp USA / Profimedia

Compania Meta a permis unei rețele de pagini Facebook să posteze peste 4.100 de anunțuri politice care o atacau pe Elena Lasconi și promovau politicieni de extremă dreapta, inclusiv pe George Simion și Călin Georgescu, încălcând regulile platformei, în perioada premergătoare alegerilor din țară, arată un raport citat de Bloomberg.

Campania a fost derulată în ultimele luni pe 25 de pagini Facebook, aparent separate, pentru entități ale căror site-uri web au însă aceeași infrastructura de găzduire, publicitate și e-mail, indicând un efort organizat de a influența alegerile, arată un raport al organizațiilor de cercetare a amenințărilor digitale Reset Tech și Check First.

Raportul a analizat 4.140 de anunțuri care s-au derulat între 1 august și 5 decembrie.

Nu este clar cine a fost în spatele rețelei, care a plătit pentru a promova postările politice pe Facebook și Instagram, cu cheltuieli de publicitate de până la 264.909 EUR de euro, potrivit raportului.

Analiza cheltuielilor și a datelor de audiență din biblioteca de publicitate a Meta arată o audiență totală a anunțurilor de peste 160 de milioane în Europa, reacțiile variind de la aproximativ 175 de milioane la 199 de milioane.

Campania, spune raportul încalcă mai multe dintre politicile de publicitate ale Meta: transparența identității agenților publicitari advertiserilor politici și dezvăluirea plății pentru reclamele politice, coordonarea și comportamentul neautentic, conținut senzaționalist în reclame, conținut care atacă persoanele pe baza unor identități protejate, de exemplu atacurile bazate pe identitatea de gen, precum și alte câteva dintre standardele comunitare ale platformei, inclusiv denigrarea persoanelor.

Investigația actuală evidențiază în continuare eșecul persistent al Meta de a aborda problematica publicității politice problematice și interferenței electorale în regiune, mai spune raportul.

Meta a refuzat să comenteze conținutul raportului

Bloomberg notează că victoria șocantă a lui Călin Georgescu, un politician pro-rus, în primul tur al alegerilor prezidențiale din România, a pus rolul companiilor de social media sub semnul întrebării.

Autoritățile române s-au concentrat asupra platformei TikTok, a companiei ByteDance Ltd., acuzând-o că a oferit „expunere masivă și tratament preferențial” candidatului naționalist puțin cunoscut anterior. Dar raportul întocmit de Reset Tech și Check First indică un efort mai amplu de a influența rezultatul alegerilor.

Numărul de anunțuri a atins un maxim în preajma primului tur de scrutin al prezidențialelor. Sursa: Raport Reset Tech și Check First

„În timp ce rolul TikTok în amplificarea dezinformării în timpul campaniei electorale din România a fost în centrul atenției, noi dovezi arată că platformele Meta Facebook și Instagram au fost utilizate pentru a răspândi mesaje politice agresive, afirmații neverificate și relatări polarizante”, au scris autorii raportului.

Meta a refuzat să comenteze conținutul raportului, dar a subliniat comentariile făcute de Nick Clegg, președintele pentru afaceri globale, săptămâna trecută.

„Nu vedem nicio dovadă a unor incidente majore pe platformele noastre din România”, a declarat el jurnaliștilor, adăugând că Meta a fost în contact „aproape zilnic” cu autoritățile române, a relatat Euronews.

Cum erau prezentați Georgescu, Simion și Lasconi

Anunțurile descrise în raport îl descriu pe Georgescu, care a declarat zero cheltuieli de campanie către autorități, drept un „președinte patriot” care apără națiunea împotriva establishmentului politic.

El este prezentat ca fiind atacat atât de regimul aflat la putere și de mass-media. Multe reclame subliniază opoziția generalizată față de candidatura sa, sugerând că aproape toate partidele politice sunt împotriva sa din cauza poziției sale independente.

Georgescu este prezentat ca un susținător al suveranității naționale și a independenței economice a României.

De asemenea, campania promovează în mod clar AUR, multe reclame folosind hashtaguri electorale care trimit către AUR și invitând oamenii să voteze pentru candidatul George Simion.

Cel puțin 800 de anunțuri menționează direct abrevierea AUR în copy. Simion este adesea prezentat ca un apărător al intereselor românilor împotriva elitelor politice tradiționale, care sunt acuzate de blocarea a numeroase proiecte propuse de AUR.

Candidata pro-europeană și pro-NATO Elena Lasconi este puternic vizată de campanie, în timp ce coaliția pro-europeană care o susține este considerată ca sprijinind status quo-ul elitei din România împotriva intereselor reale ale poporului.

Anunțuri plătite din campania de pe Facebook. Sursa: Raport Reset Tech și Check First

Lasconi este acuzată de manipulare a alegătorilor și corupție, fiind în același timp ținta unor atacuri bazate pe identitate, de exemplu cu privire la sprijinul ei pentru căsătoriile între persoane de același sex.

Multe reclame o acuză că este o marionetă a Occidentului. Ea este frecvent etichetată drept „globalistă” sau reprezentantă a intereselor străine, cu acuzații că este dispusă să alinieze România cu Occidentul în detrimentul suveranității naționale.

Caracterul său personal este, de asemenea, frecvent atacat. Este acuzată de aroganță, dezinformare și că face afirmații dăunătoare despre alegătorii români. Credibilitatea sa este pusă la îndoială prin acuzații că nu are educație, cum ar fi faptul că nu are o diplomă universitară.

Președintele în exercițiu Klaus Iohannis este adesea descris ca un „dictator”, iar sprijinul său pentru coaliția care o susține pe Lasconi este pus sub semnul întrebării. Multe reclame se referă la Iohannis ca fiind profund nepopular, autoritar și deconectat de la nevoile poporului român. Mandatul său este descris ca având consecințe dezastruoase pentru economia țării, sistemele sociale și peisajul politic.

Pagini de Facebook cu administratori localizați în mare parte în România

Cercetătorii au identificat campania folosind Biblioteca de anunțuri a Meta, o inițiativă de transparență care oferă detalii despre agenții de publicitate care utilizează platformele de social media ale companiei.

Fiecare dintre cele 25 de pagini Facebook legate de campanie este asociată cu un site omonim
care se pretinde a fi o instituție de presă independentă, scrie raportul. Domeniile acestor puncte de difuzare sunt enumerate în informațiile de contact ale paginilor Facebook respective. Constatările noastre arată că toate site-urile sunt conectate și aparțin unui ecosistem comun.

Dintre paginile analizate, 60m.RO apare ca fiind cel mai mare cheltuitor, cu o cheltuială de
42.774€ la 57.643€ și un reach impresionant de 53,8 milioane de persoane, continuă raportul.

Alți jucători notabili sunt 5news.RO, care a cheltuit 18.912€ la 30.663€ pentru a ajunge la 13,6 milioane persoane.

Acest nivel de cheltuieli subliniază concentrarea strategică pe maximizarea penetrării publicului, adesea prin campanii cu frecvență ridicată.

În mod interesant, campaniile mai mici, precum cele desfășurate de Flux60.ro și ProPublica.RO
au demonstrat eficiența costurilor, obținând o acoperire semnificativă cu bugete minime de sub 40€.

Profilurile advertiserilor înregistrați aveau pagini de Facebook cu administratori localizați în mare parte în România și se prezentau ca site-uri de știri sau divertisment. Dar site-urile nu aveau informații juridice sau editoriale, iar multe dintre ele erau legate prin adrese IP comune, design web identic și configurații comune de e-mail și ad-tech, indicând o structură de administrare centralizată, potrivit raportului.

Raportul face ecoul unor constatări anterioare ale publicației media românești Context, care a dezvăluit că Alianța pentru Unirea Românilor a dezvoltat o rețea de pagini de Facebook neautentice, mascate ca portaluri de știri, pentru a amplifica propaganda și teoriile conspirației.

Meta a declarat că a eliminat aproximativ 20 de operațiuni secrete de influențare din întreaga lume în acest an și că Rusia este prima sursă a unei astfel de activități, conform unei postări pe blog publicate săptămâna trecută de Clegg.

Meta a afirmat că majoritatea operațiunilor s-au străduit să construiască audiențe autentice, unele dintre acestea folosind „aprecieri” și adepți falși pentru a părea mai populare decât erau.

ERATĂ: O versiune anterioară a acestui articol menționa în mod eronat site-ul informat.ro. Raportul Reset Tech și Check First a precizat într-o notă că site-ul informat.ro și paginile de Facebook nu sunt parte din rețea și că au fost listate din greșeală în versiunea inițială a raportului.

INTERVIURILE HotNews.ro