„Cand Bizantul eram noi“ – noua serie de intalniri muzicale la Institutul Cultural Roman
Institutul Cultural Roman initiaza o noua serie de intalniri muzicale lunare sub denumirea „Cand Bizantul eram noi“ incepand cu aceasta luna. Sub genericul „Calator la Portile Rasaritului. File de istorie sonora“, formatia „Anton Pann“ va sustine un recital, joi, 31 martie, de la ora 19.00, iar Constantin Raileanu, dirijorul ansamblului si amfitrionul serilor muzicale din aceasta serie, va discuta teme precum relatiile culturale ale Tarilor Romane cu lumea orientala, spatiul mioritic intre doina si manea, „folclorul de partid”, recuperarea valorilor culturale muzicale de sorginte orientala.
Organizata de ICR in perioada martie – decembrie 2011, seria de intalniri muzicale „Cand Bizantul eram noi“ cuprinde recitaluri ale unor ansambluri din tara si din strainatate care interpreteaza muzica lui Dimitrie Cantemir, dar si a altor compozitori care au creat inainte si dupa formarea statului roman modern. Muzica va fi insotita, la fiecare intalnire, de comentarii si explicatii care vor situa lucrarile in contextul epocii.
Alaturi de formatia Anton Pann, au fost invitate sa sutina recitaluri la Institutul Cultural Roman ansamblurile En Chordais din Grecia, Anatolia si Bezmara din Turcia si Constantinople din Iran. Seria se va incheia cu un concert cu participarea formatiei Anton Pann si a artistilor Kyriakos Kalaitzidis din Grecia, Kyia Tabassian din Iran, Neva Őzgen si Fikret Karakaya din Turcia.
Conceput dupa modelul Young People’s Concerts realizat de Leonard Bernstein cu Orchestra Simfonica din New York, programul „Cand Bizantul eram noi“ va include recitaluri inregistrate si difuzate de Radio Romania Muzical, informeaza ICR.
Muzica propusa de formatia Anton Pann isi are sursele in manuscrisele medievale de sorginte bizantina, otomana si apuseana, fiind influentata de parfumul balcanic si impregnata de folclorul si spiritul autohton. Ansamblul a fost infiintat in toamna anului 2004, iar instrumentele alese provin atat din spatiul oriental (al-ūd, saz, ney, bendir, caval, davul…), cat si din spatiul occidental si authoton (vioara, cobza, nai, fluiere, clarinet, s.a.). Formatia Anton Pann este compusa din Constantin Raileanu (dirijor), Robert Dosa (contrabas), Alina Horez (vioara), Ion Marinescu (vocal), Cristian Nica (vocal), Florin Oancea (vocal), Jack Popescu (percutie), Jovan Sofronievski (caval, ney, clarinet), Cosmin Stan (vocal), Alexandru Stoica (al-ūd, vioara), Ștefan Ștefan (vocal), Alin Ursuleac (percutie), Andrei Zamfir (saz/bağlama, chitara).
Accesul publicului la intalnirile de la sediul ICR este liber, in limita locurilor disponibile.
Iata programul complet al intalnirilor:
• 31 martie / „Călător la Porţile Răsăritului. File de istorie sonoră“. Interpretează: Formaţia Anton Pann.
Institutul Cultural Român (Aleea Alexandru 38), ora 19.30
– despre muzica românească
– relaţiile culturale ale Ţărilor Române cu lumea orientală
– spaţiul mioritic: între doină şi manea
– folclorul de „partid”
– recuperarea valorilor muzicale culturale de sorginte orientală
• 11 mai / „Bizanţul de după Bizanţ“. Interpretează: Formaţia En Chordais (Grecia) – Kyriakos Petras (vioară), Kyriakos Kalaitzidis (lăută), Drosos Koutsokostas (voce), Vasilios (Alkis) Zopoglou (qanun), Petros Papgergiou (percuţie)
Institutul Cultural Român (Aleea Alexandru 38)
Temele întâlnirii:
– spaţiul cultural bizantin
– muzica bizantină şi rolul catalizator în răspândirea şi menţinerea creştinismului răsăritean
– muzica laică în spaţiul bizantin şi post-bizantin
– şcolile româneşti de psaltichie
– culegeri de cântări laice din spaţiul post-bizantin
– continuitatea culturii bizantine prin intermediul Ţărilor Române
• 24 iunie / „Povestiri muzicale“, în cadrul proiectului Noaptea Institutelor. Interpretează: Formaţia Anton Pann.
Institutul Cultural Român (Aleea Alexandru 38)
Temele întâlnirii:
– tablouri sonore din colecţii muzicale româneşti
– ilustraţie muzicală: Formaţia Vocal-Instrumentală de Muzică Veche Anton Pann – România
– Fanarul bucureştean
– de curte si de mahala
– proverbialul umor românesc
– să fie…Muzică
• 22 iulie / „La curţi mari domneşti – Compozitori români din sec.XVII – XIX“. Interpretează: Formaţia Anton Pann.
Centrul Cultural Reduta, Braşov
Temele întâlnirii:
– o scurtă istorie a muzicii vechi româneşti
– Ioan Căianu, Dimitrie Cantemir, Anton Pann, George Ucenescu: personalităţi ale peisajului muzical românesc
– Braşov: oraş cultural şi punct de confluenţă între Apus şi Răsărit
– Curţile domneşti – muzica de curte şi muzica poporului
• 16 septembrie / „Epoca lui Cantemir“. Interpretează: Formaţia Bezmârâ (Turcia) – Fikret Karakaya (cheng, voce), Kemal Caba (kemençe), Kâmil Bilgin (daire, nakkare), İhsan Özer (santur ), Adem Tosunoğlu (lăută, tambur), Nurullah Kanık (caval turcesc), Akgün Çöl (shehrud), Bekir Baloğlu (lăută), Serap Çağlayan (kanun), Ersin Çelik (voce).
Institutul Cultural Român (Aleea Alexandru 38) FPRIVATE „TYPE=PICT;ALT=”
Temele întâlnirii:
– Curtea Otomană şi Ţările Române
– confluenţe ale muzicii otomane cu cea bizantină
– teme româneşti în muzica otomană
– Dimitrie Cantemir şi rolul său in istoriografia muzicală orientală
– epoca lui Cantemir reflectată prin viaţa culturală şi artistică din Constantinopol
– despre „pestrefuri şi taksîm-uri”
– Cartea științei muzicii (Kitab-i-musiki)
• 28 octombrie / „Alla Turca. Perioada Otomană“. Interpretează: Formaţia Anatolia (Turcia) – Neva Özgen (kemençe), Hakan Şensoy (vioară) , Yurdal Tokcan (lăută) , Yelda Özgen Öztürk (violoncel), Tolgahan Çoğulu (chitară), Can Akın (percuţie).
Institutul Cultural Român (Aleea Alexandru 38)
Temele întâlnirii:
– muzica otomană
– orchestre specifice lumii otomane
– aspecte ale suitei otomane şi similarităţi cu suita românească
• 18 noiembrie / „Dīvān-ul persan“. Interpretează: Formaţia Constantinople (Iran) – Kiya Tabassian (sétar, voce), Ziya Tabassian (percuţie), Siamak Aghaie (santur, voce), Pierre-Yves Martel (viola da gamba), Didem Basar (kanun), Kiriakos Kalaitzides (lăută)
Institutul Cultural Român (Aleea Alexandru 38)
Temele întâlnirii:
– rolul muzicii persane în dezvoltarea culturilor muzicale ulterioare
– Cantemir – cel care a separat muzica turcă de cea persană
– tratate de teorie muzicală
– Anton Pann şi „musicii persieneşti”
• 4 decembrie / Concert extraordinar „Între Orient şi Occident“. Interpretează: Formaţia Anton Pann şi interpreţii Kiriakos Kalaitzidis (lăută), Fikret Karakaya (cheng), Neva Özgen (kemençe), Kiya Tabassian (sétar, voce).
Sala de concerte a Radiodifuziunii Române (Str. General Berthelot 60 – 64)
Temele întâlnirii:
– „Şi noi am fost Bizanţ”
– cine ne-au fost muzicienii?
– influenţe şi confluenţe muzicale în spaţiul românesc
– „Maneaua” cea de toate zilele
– secolul al XIX-lea – de la fes la joben
– în loc de „Sfârşit”