Sari direct la conținut

Cand se prescriu impozitele? Soparla din interpretarea Codului de procedura fiscala

HotNews.ro
Adrian Benta si Dragos Patroi, Foto: Hotnews
Adrian Benta si Dragos Patroi, Foto: Hotnews

De curand, un client al nostru a primit, in luna august 2015, un aviz de incepere a inspectie fiscale, inclusiv pentru obligatia fiscala privind impozitul pe profit. Desigur, nimic deosebit pana aici, sunt sute de inspectii fiscale in desfasurare. Ce l-a suparat pe clientul nostru este perioada mentionata ca fiind supusa inspectiei fiscale, respectiv de la 01.01.2009 la 30.06.2015; mai exact, ridica semne serioase de intrebare verificarea fiscala a anului 2009. Acesta cunoste, ca si noi, ca impozitele se prescriu in termenul general de 5 ani. Clientul nostru n-avea, oricum, nimic de ascuns, insa verificare suplimentara a unui an fiscal i-ar bloca activitatea financiar – contabila pentru inca doua luni. Se naste astfel intrebarea legitima: cand se prescrie obligatia de plata a impozitelor in general si a celui pe profit in special ?

Raspunsul la această întrebare îl regăsim prin interpretarea art. 91 din Codul de procedura fiscală, astfel: ,,Art. 91 Obiectul, termenul şi momentul de la care începe să curgă termenul de prescripţie a dreptului de stabilire a obligaţiilor fiscale

(1) Dreptul organului fiscal de a stabili obligaţii fiscale se prescrie în termen de 5 ani, cu excepţia cazului în care legea dispune altfel.

(2) Termenul de prescripţie a dreptului prevăzut la alin. (1) începe să curgă de la data de 1 ianuarie a anului următor celui în care s-a născut creanţa fiscală potrivit art. 23, dacă legea nu dispune altfel.

(3) Dreptul de a stabili obligaţii fiscale se prescrie în termen de 10 ani în cazul în care acestea rezultă din săvârşirea unei fapte prevăzute de legea penală.

(4) Termenul prevăzut la alin. (3) curge de la data săvârşirii faptei ce constituie infracţiune sancţionată ca atare printr-o hotărâre judecătorească definitivă.

Ce reținem? Că termenul general de prescripție este de 5 ani, când nu se discută de o faptă infracțională, cum este cea de evaziune fiscală!Cu excepția cazului în care ar mai exista o altă lege ce ar stabili un alt termen în acest sens. Din fericire, nu mai există o altă lege care să dispună în alt mod din perspectiva prescrierii impozitelor. De fapt, ar mai exista o lege care reduce acest termen și vom analiza ulterior această prevedere într-un alt material, când vom analiza incidența precripției extinctive din Codul civil. Însa e împământenit acest termen de 5 ani pentru cei care lucrează în fiscalitate.

Mergând pe firul logic al raționamentului, apare o nouă întrebare: când începe să curgă aceste termen? Termenul de prescriere a obligațiilor fiscale începe să curgă de la data de 01 ianuarie a anului următor celui în care s-a născut creanța fiscală. Desigur, apare altă întrebare: când are loc nașterea creanței fiscale? Speța este reglementată de art. 23 din Codul de procedură fiscală, care reglementează în acest sens: ,,Art. 23 Naşterea creanţelor şi obligaţiilor fiscale

(1) Dacă legea nu prevede altfel, dreptul de creanţă fiscală şi obligaţia fiscală corelativă se nasc în momentul în care, potrivit legii, se constituie baza de impunere care le generează.

(2) Potrivit alin. (1) se naşte dreptul organului fiscal de a stabili şi a determina obligaţia fiscală datorată.,,

La o primă vedere, pare un temei normativ foarte clar și la obiect. Când s-a născut baza de impozitare pentru un impozit, atunci se generează și dreptul statului de a încasa impozitul. De la data de 01 ianuarie a anului următor începe să curgă termenul de prescripție de 5 ani pentru acest impozit. Dacă ne referim la impozitul pe profit, amintim că baza de calcul a impozitului pe profit este reglementată de art. 19 din Codul fiscal. Sintetic, baza la care vom aplica procentul de 16% se determină ca diferentă între veniturile totale și cheltuieli totale, din care se scad veniturile neimpozabile și la care se adaugă cheltuielile nedeductibile. Mai sunt și alte elemente similare veniturilor și cheltuielilor, dar fară relevanță privind prescriția care operează în cauză.

Impozitul se calculează trimestrial, cumulându-se veniturile și cheltuielile până la finele trimestrului respectiv. Sunt obligatorii plățile de impozit pentru primele trei trimestre, până pe data de 25 a lunii următoare din celălalt trimestru, iar pâna pe data de 25 martie a anului următor se finalizează calculul de impozit pe profit pentru exercitiul fiscal al anului anterior. Pâna la această dată de 25 martie contribuabilii depun declarația anuală de impozit pe profit pentru anul anterior – formular 101.

De-a lungul ultimilor 7 ani, au fost modificări asupra termenului de depunere al declarației anuale, precum și asupra plății impozitului pentru trimestrul al IV lea din an, însă termenul de depunere al declarației anuale privind impozitul pe profit a fost întotdeauna în anul următor, fiind diferită eventual doar luna până la care s-a finalizat depunerea declarației respective.

Revenind la prescripția impozitului pe profit, acum are relevanță următoarea întrebarea: când se naște baza impozabilă pentru impozitul pe profit? Răspunsul este logic: atunci când se nasc veniturile și cheltuielile supuse impozitului pe profit. Pentru impozitul pe profit aferent anului 2009, veniturile și cheltuielile supuse impozitului pe profit sunt cele aferente anului 2009, termenul de prescripție începe să curgă de la data de 01 ianuarie 2010, iar perioada de prescriție s-a împlinit la data de 31 decembrie 2014. Adică, printr-o inspecție fiscală începută în anul 2015, nu mai poți să verifici anul 2009 pentru impozitul pe profit. Autoritățile fiscale au avut la dispoziție aproape 6 ani să facă inspecții fiscale, dacă aveau suspiciuni asupra plății corecte de impozit pe profit aferente anului 2009.

Cu toate acestea, clientul nostru va suporta acest abuz. De ce? Pentru că autoritățile fiscale folosesc un cadru normativ paralel, nepublicat în Monitorul Oficial, pentru a analiza perioada de prescripție a impozitului pe profit. Ne referim aici la Decizia Comisiei Fiscale nr. 7/2011 care a stabilit următoarele: „În interpretarea și aplicarea unitară a prevederilor art. 91 alin. (2) in Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicată, cu modificarile si completările ulterioare, termenul de prescriptie a dreptului organului fiscal de a stabili obligatii fiscale, in cazul impozitului pe profit, incepe să curgă de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care legea prevede obligativitatea depunerii formularului 101 ,,Declarației privind impozitul pe profit,,

Să ne facem înțeleși…această decizie fluturată ostentativ de organele de inspecție fiscală în fața contribuabililor, nu este pentru tot poporul, ca să o regăsim în Monitorul Oficial și să putem da mai multe detalii. Nu se lasă găsită nici la cercetări prin motoarele de căutare de pe internet. Chiar vă rugăm să verificați în softurile legislative.

Unde este șopârla? Impozitul pe profit aferent trimestrului al IV lea are scadența în anul următor, odată cu depunerea declarației anuale de impozit pe profit, respectiv data de 25 martie a anului următor, conform procedurilor din ultimii ani. Cu siguranță, pentru ultimul trimestru, autoritățile fiscale pot solicita plata impozitului doar după scadența acestuia din anul următor, iar interpretarea discreționară a fost că cei 5 ani încep de la data de 01 ianuarie a anului următor celui în care s-a definitiva ultima scadența a impozitului pe profit.

E corect? Ar fi corect, dacă așa ar scrie în lege! Însă în Codul de procedură scrie altceva! Are vreo relevanță fiscală scadența în anul următor, pentru prelungirea termenului de prescriție? Nici una. Toate impozitele născute în luna decembrie au scadența în anul următor, iar cel mai corect este să ne raportam chiar prin Codul de procedură fiscală: ,,Termenul de prescripţie a dreptului prevăzut începe să curgă de la data de 1 ianuarie a anului următor celui în care s-a născut creanţa fiscală, adică baza de impunere – și nu scadența !!!

Ce poți să faci împotriva unei astfel de atitudini a fiscului ? Mai nimic, deoarece decizia incriminată nu este publicată în Monitorul Oficial și, în consecință, nu poate fi atacată în Contencios administrativ. Pe de altă parte, inspectorii fiscali n-au nici o responsabilitate dacă deciziile de impunere sunt desființate de instanța de judecată. Fac ce li se impune, îsi salvează posturile și dau bine la o eventuală restructurare, iar aplicarea Codului de procedura fiscală e pentru alții. La o discuție pe tema aceasta, cu mare dulceață în glas, ni s-a explicat de echipa aflată în control că e comanda de la …șefu și că putem câștiga evident în instanță, ei doar au calculat niște sume pentru ani prescriși! De acum, am sugerat clientului să solicite răspunderea în solidar a echipei de inspecție. Dacă tot ne judecăm atâția ani, atunci sa mergem impreună!

Nota autorilor: Autorii amintesc că articolul prezintă opiniile celor doi consultanți fiscali Adrian Bența și Dragoș Patroi delimitându-se de influențe politice sau partizane.

N.red: Opinia de mai sus reprezinta exclusiv pozitia consultatntilor fiscali

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro