Sari direct la conținut

Cartea pe care Mark Zuckerberg a încercat să o blocheze de la publicare a devenit un bestseller New York Times, pe primul loc în clasament

HotNews.ro
Cartea pe care Mark Zuckerberg a încercat să o blocheze de la publicare a devenit un bestseller New York Times, pe primul loc în clasament
Mark Zuckerberg, fotografiat la ceremonia de învestire a lui Donald Trump, FOTO: Abaca Press / Alamy / Profimedia Images

Sarah Wynn-Williams, o fostă directoare a Facebook, a publicat un volum de memorii despre perioada în care a lucrat în cadrul companiei fondate și conduse de Mark Zuckerberg. Aceasta a încercat să blocheze publicarea cărții, însă volumul a urcat pe primul loc în clasamentul publicat de The New York Times privind cele mai vândute cărți în SUA, relatează Business Insider.

Avocații Meta, noul nume anunțat de Zuckerberg în octombrie 2021 pentru compania din spatele Facebook, Instagram, Threads și WhatsApp, au depus în instanță o moțiune de urgență prin care încercau să convingă un judecător de arbitraj să o oprească pe Wynn-Williams să își promoveze și vândă cartea numită Careless People: A Cautionary Tale of Power, Greed, and Lost Idealism („Oameni neglijenți: O poveste de avertizare despre putere, lăcomie și idealism pierdut”).

Judecătorul a decis că aceasta, o fostă directoare pentru politici globale a Facebook, a încălcat probabil clauza de non-defăimare din contractul său cu compania și a dat câștig de cauză Meta. Flatiron Books, editura cu care Wynn-Williams și-a publicat cartea, a declarat însă că decizia de arbitraj nu o afectează și a scos la vânzare cartea pe 11 martie, conform planurile.

Business Insider notează că acțiunea în justiție a Meta s-a întors împotriva sa, declanșând „un nou val de titluri” în presa din Statele Unite și atrăgând și mai multă atenție. „Haideți, cine nu ar vrea să citească o carte pe care Mark Zuckerberg nu vrea să o vedeți?”, scrie ziarul financiar.

Sarah Wynn-Williams și cartea sa, FOTO: Flatiron Books

Publicarea cărții a fost pregătită în secret

În mod obișnuit, cărțile de non-ficțiune sunt anunțate cu luni, de cele mai multe ori ani înainte de lansare, iar copiile pentru recenzii sunt trimise cu mult timp înainte pentru a genera publicitate. Aceasta a apărut brusc, anunțată cu mai puțin de o săptămână înainte de lansare.

Cartea a debutat pe locul 1 în topul cărților bestseller întocmit de The New York Times, la categoria non-ficțiune. De asemenea, e printre primele cele mai vândute cărți de pe Amazon.

Meta a respins vehement conținutul cărții, afirmând într-un comunicat oficial că este „opera unei angajate nemulțumite”, concediată pentru „comportament toxic” și rezultate slabe. Meta a mai spus că volumul nu a fost verificat din punct de vedere factual („fact checking”), „o ironie pe care nimeni nu a ratat-o, având în vedere schimbările recente ale companiei în ceea ce privește verificarea faptelor pe propriile platforme”, potrivit Business Insider.

Andrew Bosworth, directorul tehnologic al Meta, a scris pe Threads că volumul este „plin de minciuni” și că spune „povești care nu s-au întâmplat.” Alți angajați actuali și foști ai Meta au postat pe rețelele sociale că această carte nu reflectă compania pe care o cunosc ei. Katie Harbath, care a lucrat în aceeași perioadă cu Wynn-Williams și a fost martoră la unele dintre evenimentele descrise în carte, a scris un articol pe blog despre inexactitățile din volum, susținând că acestea subminează mesajul general al cărții.

Totuși, cel puțin un fost angajat Meta a lăudat cartea, scriind public pe LinkedIn că aceasta reflectă fidel experiența sa.

Ce scrie fosta directoare a Meta despre Mark Zuckerbeg

Printre altele, Sarah Wynn-Williams îl descrie pe Mark Zuckerberg ca fiind un conducător insensibil, imprevizibil, obsedat de propria persoană şi aflat în căutarea popularităţii şi a atenţiei. Ea a mai scris despre acesta că este dispus să facă compromisuri cu autorităţile chineze şi să cenzureze anumite mesaje și tipuri de conținut pentru a primi acces pe piața asiatică.

China nu permite accesul în țară a marilor platforme social media occidentale, precum Facebook, Instagram sau Twitter, având însă platforme asemănătoare cu ele, dezvoltate de companii locale.

Wynn-Williams a acuzat de asemenea ceea ce ea afirmă că au fost gesturi și acțiuni nepotrivite ale lui Joel Kaplan, directorul departamentului de afaceri internaţionale în cadrul grupului Meta. Potrivit acesteia, Kaplan poate fi învinuit de hărţuire, atât morală, cât şi sexuală.

Departamentul de relații publice al Meta chiar a dedicat o pagină întreagă pe site-ul său pentru a sublinia că volumul conține doar „vechi știri”, care apăruseră deja în presă.

Wynn-Williams s-a alăturat Facebook în 2011, după o carieră în diplomaţie la Naţiunile Unite. Ea a scris că, deși a fost iniţial entuziasmată de misiunea companiei, a devenit treptat deziluzionată de practicile etice discutabile şi de modul în care erau luate deciziile strategice.

În carte, ea descrie o cultură organizaţională marcată de imaturitate emoţională, misoginie şi standarde duble.

INTERVIURILE HotNews.ro