Sari direct la conținut

Cazul Giroc: Cum a ajuns un soft pentru managementul documentelor pentru o primarie de comuna sa coste 162.000 euro

HotNews.ro

HotNews.ro a publicat marti, 7 iunie, articolul “Cum au uitat sa stearga urmele electronice din caietul de sarcini” care prezenta procedura de achizitie a unui soft in valoare de 162.000 euro realizata de primaria Giroc din judetul Timis. Cititorii HotNews.ro au criticat suma destinata achizitiei programului informatic. Consultantul care s-a ocupat de procedurile de achizitie spune ca softul costa pentru ca astfel toate serviciile primariei vor fi realizate online. O simpla documentare pe Internet arata ca programe informatice similare costa de cinci ori mai putin. Vezi in text cazul Prefecturii Vaslui: 33.000 euro pentru un soft cu aceleasi caracteristici.

  • Softul de 162.000 euro va fi achizitionat dintr-un proiect european de 255.000 euro
  • Programul informatic este destinat unei comunitati de 5.758 locuitori
  • Pe Internet se vad programe informatice similare si cu 5-6000 euro

Mai multi cititori HotNews.ro au contestat pretul cu care doreste primaria Giroc sa cumpere programul informatic. “Ce soft e ala, pentru Dumnezeu? program de gestionare documente de 162.000 Euro? era pentru primaria din Los Angeles sau ce…”, si-a exprimat nedumerirea utilizatorul srpc. De pe Internet am aflat ca achizitia softului face parte dintr-un proiect european in valoare de 255.000 euro. Proiect intitulat: Implementarea unui sistem inovativ de management al documentelor şi modernizarea centrului pentru informare a cetăţenilor în cadrul Primăriei comunei Giroc. Din restul de 63.000 euro, primaria a achizitionat calculatoare si alte echipamente hardware.

Ce face softul. Am incercat sa aflam de ce softul costa mai bine de jumatate din valoarea intregului proiect de la consultantul extern angajat de Primarie pentru a se ocupa de achizitia softului, adica Institutul de Studii Economice PERFORMER CONSULT Srl. “La acesta suma (162.000 euro) s-a ajuns dupa ce s-a realizat o analiza a programelor care exista in prezent si asa s-a aproximat acest pret”, explica Andrei Pelin, reprezentantul Performer Consult.

Dar ce urmeaza sa faca acest soft pentru cei 5.758 cetateni ai comunei Giroc? Raspunde tot consultantul: “Proiectul vizeaza modernizarea activitatii din primarie. Practic se doreste trecerea pe online a interactiunii cu cetatenii, trecerii online a tuturor servicilor. Astfel incat daca un cetatean doreste o informatie, doreste sa consulte un act sa o poata face online”, spune Andrei Pelin. Tot consultantul ne spune ca in costurile de achizitie sunt incluse si serviciile de implementare si cele de optimizare pentru infrastructura informatica a primariei.

Intram in detaliile achizitiei asa cum apar ele in caietul de sarcini. Din primele pagini ale caietului de sarcini aflam ca este vorba de un “program informatic de management al documentelor”. Din acelasi document aflam ca scopul cumpararii softului este acela de a “crea suportul necesar în vederea soluționării rapide, într-o variantă cât mai simplă a cerinţelor cetățenilor din comuna Giroc (informații generale, planificarea unor audienţe cu primarul/ angajați din diverse compartimente ale primăriei, solicitări de emitere a diverselor documente, aprobări, programări)”. Pe scurt, intelegem ca este vorba de o baza de date cu diverse optiuni de accesare.

Vezi mai jos caietul de sarciniCaiet de sarcini

Ce urmeaza sa contina softul. Tot in documentatia descriptiva a achizitiei este descrisa si structura programului informatic. O componenta a programului va tine “evidența în timp real a documentelor de interes public, solicitări de emitere a diverselor documente, aprobări, programări, comunicare electronică intra și interinstituțională, evidența interactivă a diverselor procese zilnice, acces Monitor Oficial”. O alt componeta va actualiza baza de date cu noile legi pentru departamentul juridic si cel de achizitii publice. O a treia componeta este “Modul InfoKiosk (dispozitive inteligente de prezentare pentru informarea cetăţenilor; interactive)”, dupa cum se arata in documentatia achizitiei publice.

Cu cat au cumparat altii. La o simpla cautare pe Internet aflam ca sunt numeroase solutii informatice care se inscriu in cerintele caietului de sarcini la preturi mult mai mici. HotNews.ro a consultat oferta unei companii care furnizeaza o solutie software similara pentru managemnentul documentelor. Pentru o retea de 27-30 de PC-uri, softul cu un minim training costa 6.000 de euro. Mergem mai departe si incercam sa aflam cu cat a achizitionat programul de management al documentelor Prefectura Judetului Vaslui. Institutia din Vaslui a cumparat o solutie informatica similara cu 33.000 euro, vezi aici. Softul a fost furnizat de compania Sobis. Descrierea softului achizitionat cu 33.000 euro este similara cu aceea din caietul de sarcini al achizitiei de la Giroc, vezi detalii aici.

Citeste si cazul Giroc. Achizitie publica la tara: Cum au uitat sa stearga urmele electronice din caietul de sarcini

Cazuri similare. In 2010, HotNews.ro a relatat cazul unei primarii din Bistrita care a scos la licitatie un contract in valoare de 400.000 euro pentru realizarea serviciului de cadastru al carui caiet de sarcini era scris de o firma specializata, care in final a si castigat licitatia. Vezi mai jos istoria cazului:

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro