CCR a respins sesizările USR: Legile Educației sunt constituționale / Reacția Ligiei Deca
Curtea Constituțională a respins, cu unanimitate de voturi, ca neîntemeiate, cele două sesizări depuse de USR la legile Educației, potrivit unui comunicat al CCR.
Decizia vine după ce, luna trecută, USR şi Forţa Dreptei au contestat la Curtea Constituțională noile Legi ale Educaţiei, pe motiv că acestea conţin mai multe prevederi neconstituţionale deoarece ar limita dreptul la învăţătură al copiilor şi ar încălca principiul egalităţii în drepturi. Printre prevederile reclamate la instanța constituțională era și cea privind admiterea la liceu.
Potrivit unui comunicat USR, cele mai „grave” prevederi din proiect sunt cele care vizează „limitarea” dreptului la învăţătură al copiilor şi încălcarea principiului egalităţii în drepturi. Totodată, USR şi Forţa Dreptei au invocat încălcări privind principiul securităţii juridice, previzibilităţii şi clarităţii normelor, deoarece legile ar conţine „inadvertenţe” legislative.
Judecătorii CCR au respins, însă, atât sesizarea privind Legea învățământului superior, cât și cea privind Legea învățământului preuniversitar.
Reacția Ligiei Deca la decizia CCR
Ministrul Educației, Ligia Deca, a salutat decizia, scriind pe Facebook că este „încă o victorie pentru învățământul românesc! Pachetul legislativ România Educată a trecut și de testul constituționalității”.
„Legea învățământului preuniversitar și Legea învățământului superior au în spate zeci de mii de ore de elaborare, sute de discuții cu partenerii importanți din domeniu, mii de observații analizate și săptămâni întregi de dezbatere parlamentară. A fost depus un efort colectiv pentru un proiect atât de necesar pentru România.
Am încredere că Legile educației vor transforma sistemul de învățământ din România și îl vor aduce la performanța pe care ne-o dorim. La rândul meu, în calitate de ministru, voi face tot ce stă în puterea mea astfel încât obiectivele să fie îndeplinite, iar copiii noștri să învețe într-un mediu de calitate, bazat pe echitate, respect și profesionalism. Fiecare elev va avea șanse egale de a se dezvolta”, a adăugat ea.
Ce spune Curtea Constituțională despre contestația la Legea învățământului preuniversitar:
„Cu privire la critica de neconstituționalitate extrinsecă, s-a constatat că soluțiile legislative introduse în corpul legii de Senat, în calitate de Cameră decizională, erau în legătură directă cu obiectul de reglementare a legii, astfel că și în privința acestora Senatul și-a menținut calitatea de Cameră decizională. În consecință, nu se impunea întoarcerea legii la Camera Deputaților pentru ca aceasta să decidă definitiv cu privire la textul legii.
Cu privire la criticile de neconstituționalitate intrinsecă, s-a constatat că acestea au privit, de principiu, prevederile legale referitoare la desfășurarea procesului de învățământ, răspunderea și sancțiunile aplicabile elevilor, gratuitățile acordate acestora, accesul la înregistrările realizate prin sistemul de supraveghere audio-video ale unităților de învățământ, precum și preluarea, finanțarea, conducerea și dreptul de proprietate al unităților de învățământ.
Curtea a analizat constituționalitatea acestor soluții legislative prin prisma prevederilor constituționale referitoare la exigențele de calitate a legii, principiul egalității, dreptul la viață intimă, familială și privată, dreptul la învățătură și regimul juridic al proprietății publice și private și, având în vedere conținutul normativ al legii, a constatat că sunt neîntemeiate criticile de neconstituționalitate astfel formulate.
Totodată, a mai subliniat în cuprinsul deciziei că aspectele de oportunitate legislativă, deopotrivă criticate, nu pot face obiectul controlului de constituționalitate, întrucât se înscriu în marja de apreciere a legiuitorului.”
Răspunsul CCR la sesizarea privind Legea învățământului universitar
„În esență, Curtea a constatat, în ceea ce privește criticile privind pretinsa neconstituționalitate extrinsecă a legii, că aceasta a fost adoptată cu respectarea exigențelor procedurii parlamentare referitoare la instituția întoarcerii legii, prevăzută de art.75 alin.(1), (4) și (5), prin raportare la art.73 alin.(3) lit.n) din Constituție.
Totodată, Curtea a reținut că sunt întrunite și criteriile de calitate a legii, dispozițiile criticate nefiind de natură să aducă atingere principiului securității juridice, previzibilității și clarității normelor, fiind, în consecință, respectate dispozițiile art. 1 alin. (3) și (5) din Constituție.
Cu privire la criticile de natură intrinsecă, formulate punctual față de prevederile legale menționate, Curtea a statuat că nu este nesocotit principiul egalității în drepturi și nici nu este afectat dreptul la învățătură prin prisma prevederilor cuprinse în legea criticată care reglementează reducerea tarifelor pe diversele mijloace de transport acordate studenților, a celor care permit instituțiilor de învățământ superior să înființeze diverse tipuri de entități care să contribuie la creșterea performanțelor acestora ori a prevederilor care oferă posibilitatea instituțiilor de învățământ superior de a redistribui anumite sume în vederea realizării de obiective de investiții și/sau pentru acordarea de burse pentru studenți.
Totodată, Curtea nu a putut reține critica prin raportare la prevederile art.148 din Constituție, constatarea acordării unor ajutoare de stat excedând competenței sale.”