Sari direct la conținut

Ce a insemnat 11 septembrie pentru musulmanii din SUA? Dr. Laila Al-Marayati: Unii au profitat pentru a-si exprima ura adanca fata de noi

HotNews.ro
Dr. Laila Al-Marayati, Foto: Arhiva personala
Dr. Laila Al-Marayati, Foto: Arhiva personala

​​Cei 19 musulmani arabi care au deturnat avioanele de pasageri si au atacat America la 11 septembrie 2001, sustinand ca actioneaza in numele Islamului, au transformat radical si vietile musulmanilor care traiesc in Statele Unite. Aproape peste noapte, cei 2 milioane si jumatate de membri ai comunitatii s-au trezit aratati cu degetul si declarati responsabili pentru cel mai grav atentat terorist din istorie. „O gramada de oameni a facut cunostiinta cu Islamul prin intermediul avioanelor care au lovit Turnurile Gemene”, spunea recent un lider musulman din SUA, rezumand climatul delicat care inconjoara comunitatea. Vietile linistite si confortabile pe care le duceau musulmanii inainte de 9/11 au fost date peste cap de atentatele din 2001, iar membrii comunitatii incearca de 10 ani sa-si defineasca clar identitatea.

Imediat dupa atacuri, multi dintre musulmanii americani au fost injurati, urmariti, acuzati de extremism si persecutati, pentru simplul fapt ca „pareau” teroristi. Lideri evanghelisti radicali s-au grabit sa declame in fata enoriasilor ca Islamul e „Satana” si o religie „daunatoare”.

Climatul de suspiciune care i-a inconjurat atunci continua, in multe cazuri, si astazi, iar eforturile musulmanilor de a-si defini identitatea sunt extrem de dificile. Denver Post scria zilele trecute ca „musulmanii sunt tintele principale ale reconfigurarii legilor, politicilor si prioritatilor americane in lumea post 9/11”.

Alegerea lui Barack Obama in fotoliul de la Casa Alba a fost vazuta ca un moment ce poate reface legaturile dintre musulmani si restul americanilor, rupte la 11 septembrie. Mai ales ca noul lider a promis sa imbunatateasca relatiile cu lumea musulmana. Lucrurile avanseaza insa cu greutate si, de fiecare data cand lucrurile par sa mearga pe calea cea mai buna, intervine un incident care da totul inapoi pana aproape de punctul zero (masacrul de la Fort Hood si tentativa de atentat din Times Square, ambele avand ca autori musulmani, ori controversatul proiect de ridicare a unei moschei la doua strazi dsitanta de Ground Zero din New York).

„Pentru unii oameni, 11 septembrie a fost o oportunitate de a-si exprima public ura adanc inradacinata despre musulmani. Acest lucru a avut rezultate tragice ce includ crime motivate de ura, discriminare si un aer general de ostilitate”, a declarat Dr. Laila Al-Marayati, una dintre activistele importante ale comunitatii musulmane din America si purtatoare de cuvant a Ligii Femeilor Musulmane (Muslim Women’s League). Ea vorbeste intr-un interviu pentru HotNews.ro de raspandirea Islamofobiei in SUA, de efectele atacurilor teroriste asupra comunitatii musulmane si daca e dificil sa fii musulman in America de astazi.

Adrian Novac: Marcam in cateva zile 10 ani de la atacurile din septembrie 2001. Ce va amintiti din ziua aceea?

Laila Al-Marayati: A fost o zi socanta. Sotul meu se afla in Washington, DC, facand parte dintr-o delegatie de musulmani americani se se pregatea sa se intalneasca cu presedintele nou ales, George W. Bush. Un prieten m-a sunat dimineata devreme (in California) ca sa-mi spuna ca un avion tocmai a intrat in World Trade Center. Credeam ca vorbeste de un avion de mici dimenisiuni, de doua locuri. Dupa aceea, am urmarit restul evenimentelor ingrozitoare care se derulau in fata noastra la programele de stiri. Nu voi uita niciodata ziua aceea.

Adrian Novac: Atacurile au fost realizate de 19 arabi musulmani, care afirmau ca actioneaza in numele Islamului. Ce parere aveti despre reactia musulmanilor americani dupa atac? Dar despre reactia lumii musulmane?

Laila Al-Marayati: Musulmanii americani s-au simtit atacati atat ca americani, precum si ca musulmani. Multi dintre noi am spus ca insusi Islamul a fost deturnat de catre teroristi. Noi toti nu ne-am putut imagina ca cineva ar putea crede ca astfel de atacuri pot fi justificate in vreun fel in numele Islamului. Cred ca aceasta explica negarea unora ca atacatorii erau cu adevarat musulmani. De fapt, eu inca cred ca, in ochii lui Dumnezeu, o astfel de atrocitate nu este islamica, de vreme ce incalca toate principiile si valorile de baza ale Islamului. In timp ce autoapararea este permisa in timp de razboi, atacurile directe impotriva civililor, la orice nivel, sunt interzise.

Reactia la atacuri in lumea musulmana a fost extrem de variabila si a depins de multe ori de relatia fiecarei tari si a populatiei sale cu Statele Unite. Eu sunt convinsa ca, in perioada imediata atacurilor, majoritatea musulmanilor au simtit simpatie maxima pentru poporul american.

Adrian Novac: Cum credeti ca s-au schimbat musulmanii americani dupa 11 septembrie 2001? Care au fost efectele atacurilor asupra comunitatii musulmane?

Laila Al-Marayati: Pentru multi dintre noi, toti anii petrecuti de generatia parintilor nostri pentru crearea unui comunitati puternice au fost complet distrusi intr-un interval de doar 24 de ore. In primul rand, cei mai multi dintre americani nu stiau multe despre Islam si, dupa 11 septembrie, opiniile lor s-au inrautatit si mai mult.

Pentru unii oameni, 11 septembrie a fost o oportunitate de a-si exprima public ura adanc inradacinata despre musulmani. Acest lucru a avut rezultate tragice ce includ crime motivate de ura, discriminare si un aer general de ostilitate. Dar acest fapt, in niciun caz, nu reflecta experienta tuturor. Suntem o minoritate redusa in Statele Unite si cei mai multi dintre musulmanii care traiesc in America continua sa fie satisfacuti de viata din SUA, asa cum a indicat un sondaj Gallup recent.

Adrian Novac: Multi musulmani americani se plang ca, in aeroporturi, sunt pusi sa treaca prin controale suplimentare de securitate si multi au vornit de tot mai multe situatii in care sunt insultati, amenintati si hartuiti de catre agentii de securitate si chiar de cetatenii obisnuiti. Sunt plangerile lor intemeiate?

Laila Al-Marayati: Nu cred ca vreo persoana ar trebui sa faca obiectul insultelor, amenintarilor sau hartuirilor, in special din partea celor din agentiile de securitate sau al altor oficiali publici. Trebuie sa fim tratati in acelasi fel cu restul lumi. Autorul recentului atac terorist din Norvegia nu este un musulman, ci un norvegian obisnuit. Daca scoatem in evidenta un singur grup, atunci ii vom pierde din vedere pe altii, care pot fi la fel sau chiar mai periculosi. Politica noastra de selectare a oamenilor trebuie sa fie inteligenta si strategica. Musulmanii, in general, nu se plang; intelegem care e miza aflata in joc. Dar drepturile noastre trebuie respectate, asa cum sunt si ale celorlalti.

nascuta si crescuta in SUA * tatal ei a fost palestinian, in timp ce mama este anglo-americana (nascuta catolica, convertita la Islam cand Laila era adulta) * este doctor obstetrician-ginecolog * de multi ani, una dintre activistele importante ale comunitatii musulmane din America * purtatoare de cuvant a Ligii Femeilor Musulmane (Muslim Women’s League) cu sediul in Los Angeles * a scris si a tinut numeroase prelegeri despre drepturile femeilor in Islam * a fost parte a delegatiei SUA la Conferinta ONU despre femei, desfasurata la Beijing * a fost membru al US Commission on International Religious Freedom * este in prezent presedinta KinderUSA, o organizatie umanitara care ofera asistenta copiilor palestinieni din Cisiordania, Gaza si Liban * sotul sau este presedintele Muslim Public Affairs Council * au impreuna trei copii, de 18, 16 si 10 ani

Dr. Laila Al-Marayati

Adrian Novac: Credeti ca Islamofobia este mai raspandita in prezent in SUA decat inainte de 11 septembrie 2001?

Laila Al-Marayati: Da, categoric si cred ca aceasta este rezultatul unei campanii bine orchestrate. I-as directiona pe cititorii vostri spre un raport recent al think-tankului Centers for American Progress pentru o descriere amanuntita a acestei probleme (vezi aici). De asemenea, un articol bun pe aceasta teme a fost scris recent de profesorul John Esposito de la Georgetown University din Washington, DC. Il puteti citi aici.

Adrian Novac: Sunt Statele Unite si Occidentul in razboi cu musulmanii, asa cum sugereaza unii?

Laila Al-Marayati: Cred ca aceasta descriere a conflcitului este nepotrivita. Statele Unite si Occidentul sunt locuri, iar musulmanii sunt oameni. Musulmanii traiesc in intreaga lume. Poate ca Statele Unite sunt in razboi cu talibanii sau cu guvernul Iranului ori alte grupuri. Dar cum poate America sa fie in razboi cu proprii sai cetateni, care se intampla sa fie musulmani?

Cu siguranta, exista o stare de tensiune, dar cred ca ea este mai pronuntata in alte tari, precum Franta, decat in Statele Unite. In SUA, noi imbratisam in general diversitatea si avem tendinta sa nu limitam in ghetouri oamenii ce provin din anumite medii.

Noi, musulmanii, ne confruntam cu partea noastra de probleme, mai ales ca diferenţa de venituri se adanceste si saracia creste, afectand direct anumite grupuri etnice şi rasial, mai mult decât pe altele. De asemenea, nu cred ca „lumea musulmana” este un bloc monolit şi de aceea cred ca nu este util sa vorbim generalitati pentru a rezolva problemele şi pentru construirea de poduri intre noi.

Adrian Novac: Unele voci le-au cerut musulmanilor sa-si ceara scuze pentru atacurile din 11 septembrie 2001. Am auzit de asemenea discursuri agresive care spuneau ca Islamul este o religie „rea” si ca musulmanii sunt „Coloana a cincea”. Altii afirma ca „nu trebuie sa-i invinovatim pe musulmani pentru 9/11, ci pe teroristi”. Ce credeti despre asta?

Laila Al-Marayati: Eu n-am ucis pe nimeni in 11 septembrie. Nu-i stiam pe cei care au facut asta. Nu i-as fi putut opri. Nu cred ca exprimarea de scuze pentru un lucru pe care nu l-am facut va reprezenta o mare diferenta in vietile celor care si-ai pierdut persoane apropiate in acea zi.

Asa cum am spus mai inainte, sentimentul anti-musulman a precedat atacurilor din 9/11. Acea zi le-a dat celor care urau o scuza ca sa ne umileasca si sa ne marginalizeze. Acestia beneficiaza de o masina de propaganda uriasa, menita sa influenteze mari mase de oameni care sunt, in general, ignoranti in ceea ce priveste faptele. Este dificil pentru noi sa depasim asta atata timp cat nu avem aceleasi resurse.

In acelasi timp, facem tot ce putem sa ne implicam in comunitatea mai mare prin intermediul educatiei, al participarii si al servciilor aduse societatii.

Adrian Novac: Care sunt principalele probleme cu care se confrunta musulmanii americani?

Laila Al-Marayati: Depinde de mediul fiecaruia. Pentru musulmanii afro-americani (care reprezinta 40% din musulmanii din SUA), problemele sunt paralele cu cele ale celorlalti afro-americani, fiind legate de lipsa oportunitatii, de provocarile socio-economice si discriminare. Sa fii musulman poate face ca lucrul acela sa fie si mai provocator. Printre imigranti, problemele sunt legate de adaptarea la viata intr-o noua tara si la tot ce presupune asta.

Pentru oameni ca mine (copii ai imigrantilor, nascuti si crescuti in Statele Unite), problemele cu care ne confruntam sunt similare cu cele ale celorlalti americani, in special in aceasta perioada economica dificila. Multi musulmani (asemenea celor din alte religii) sunt preocupati de cum sa-si creasca copiii intr-o societate cu un ritm atat de rapid, care este cateodata in opozitie cu propriile sale valori. In plus, ne straduim sa insuflam in copii nostri o identitate musulmano-americana de care sa fie mandri.

Adrian Novac: Credeti ca America este un loc diferit dupa 11 septembrie 2001? In ce fel?

Laila Al-Marayati: Din acea zi, am intrat in doua razboaie, amandoua mai lungi decat orice alt conflict in care au luptat SUA. Am investit miliarde de dolari intr-un aparat de securitate si, cu toate acestea, exista inca intrebari persistente legate de siguranta noastra. Suntem in criza economica, dar nu vezi multi americani intrebandu-se cum sunt cheltuiti dolarii nostri; e ca si cum oamenii se asteapta sa lase neatinse bugetele noastre de aparare si securitate, in timp ce alte sociale programe care ajuta diferite segmente ale populatiei sunt taiate.

Cred ca 11 septembrie ne-a schimbat perspectiva si prioritatile.

In acelasi timp, la nivelul activistilor de rand, cred ca 9/11 a inspirat mai multe oportunitati pentru dialogul si cooperarea interconfesionala, la un nivel mai mare decat inainte. Acest lucru s-a intamplat deoarece musulmanii si non-musulmanii s-au apropiat unii de altii intr-un spirit ce este, in opinia mea, unic americanilor.

Adrian Novac: Cum e sa fii musulman in America in aceste zile?

Laila Al-Marayati: In ceea ce priveste viata de zi cu zi, viata merge inainte. O mare provocare pentru mine si multi dintre prietenii mei musulmani este sa gasim un echilibru intre munca si viata de familie. Nu cred ca ceva este dificil in mod specific pentru mine ca musulman, pana in momentul in care deschid televizorul sau radioul si aud vreun discurs plin de ura al vreunui comentator. Sau cand primesc vreun email de la cineva care imi spune ce ingrozitori sunt musulmanii si ca nu putem sa fim demni de incredere, atat timp cat minciuna este parte a religiei noastre. Aceste lucruri ma intristeaza, atat timp cat cei care raspandesc o astfel de ura nu sunt interesati in a ma cunoaste pe mine si comunitatea mea, ca oameni care facem tot ce putem pentru ca lumea sa fie un loc mai bun.

Cateva date despre musulmanii din SUA:

* o populatie in continua crestere. America este singura tara din lume unde procentul cresterii numarului de musulmani va fi mai mare in perioada 2010-2030 decat in perioada 1990-2010 (procentul e estimat la 139.5%)

* numarul estimat de musulmani in 2010: 2.595.000

* numarul estimat de musulmani in 2030: 6.216.000

* portretul tipic al musulmanului care traieste in America: nascut in strainatate si emigrat in SUA, barbat, mai tanar si mai motivat rasial decat americanul de rand. Se declara gata sa adopte obiceiuri americane

* aproape jumatate dintre ei au spus ca se gandesc la ei mai intai ca musulmani si dupa aceea ca americani

* cei nascuti in strainatate provin din cel putin 77 de tari, pe primele locuri fiind Pakistan, Iran, teritoriile palestiniene, Bangladesh, Yemen, Iordania si Irak

* 70% dintre cei nascuti in strainatate sunt cetateni SUA (in randul celorlalti imigranti, procentul e de 47%)

* numarul de moschei a crescut cu 57% intre 2000 si 2010, de la 1.209 la 1.897

* 35 din numarul de moschei si centre islamice propuse spre constructie au fost respinse din cauza piedicilor puse de comunitatile locale. Printre motivele invocate: probleme cu parcarea, zgomotul, temeri legate de terorism si implementarea legii Sharia

* intr-un sondaj recent, mai mult de jumatate dintre respondentii musulmani din SUA (52%) au afirmat ca au fost controlati suplimentar in baza noilor legi anti-teroriste

* 43% dintre ei au afirmat ca politicile anti-teroriste ale SUA sunt eforturi „sincere” de a reduce terorismul international (in urma cu patru ani, acest procent era de doar 26%)

* 43% dintre ai au declarat ca au fost personal hartuiti in 2010, in crestere fata de 2007 (40%)

* multi au raportat cazuri tot mai multe de insulte, amenintari si hartuire

* 6% au afirmat ca au fost amenintati sau atacati fizic

* cei mai multi dintre ei au declarat ca sunt satisfacuti de viata pe care o duc in SUA. 79% au afirmat ca comunitatile lor sunt locuri de trait „excelente” sau „bune”

* 81% dintre ei au spus ca atacurile sinucigase si alte forme de violente impotriva civililor nu sunt niciodata justificate pentru a apara Islamul

* 81% dintre respondenti si-au exprimat opinia nefavorabila despre Al-Qaeda

* la WTC au murit cel putin 32 de musulmani: 29 in turnuri si trei aflati in doua din avioanele deturnate (nu sunt inclusi cei 19 teroristi). Acestia proveneau din SUA si alte peste 12 tari

* sase dintre victime au fost femei, dintre care una insarcinata

(surse: Forum on Religion & Public Life din cadrul Pew Research Center, Council on American-Islamic Relations, University of Kentucky)

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro