Ce asteptam de la noul ministru al educatiei
De ani buni asociatia EDU CER urmareste fenomenul educational din Romania. Chiar inaintea comisiei prezidentiale, condusa de Mircea Miclea, am pus diagnosticul: sistemul educational si de formare profesionala a ramas incremenit in tiparele comuniste, corupt si ineficient.
Comisia Miclea a adaugat: irelevant, inechitabil si de slaba calitate. Insulele de excelenta, din invatamantul preuniversitar si universitar, nu pot anula oceanul de incompetenta si impostura in care se scalda aceste sisteme.
S-au scris hectare de proza pe aceasta tema, astfel incat prefer sa-mi indrept privirile spre viitor.
Avem acum o noua putere, presedinte, premier si ministru al educatiei, avand aceleasi convingeri si idealuri si un noian de promisiuni.
Noul ministru al educatiei are in fata sa trei drumuri:
1. Sa se “solidarizeze” cu sistemul, sa-l apere si protejeze, sa ceara bani, asa cum o closca sau o mama isi apara odraslele, chiar daca sunt lenese, proaste, urate si, vai, pe deasupra si furacioase. Sa asigure plata salariilor fara sa se intrebe pentru ce sunt platite aceste salarii. Sa nu vada ca banii destinati educatiei dispar ca apa in nisip, fara sa lase urme, altfel decat in buzunarele initiatilor. Sa pastoreasca un domeniu in care nimeni nu da socoteala de nimic.
2. Sa incerce sa reformeze sistemul cu “binisorul”, sa nu-l “destabilizeze”, sa nu-l “sifoneze”. Este exact ce-au incercat si alti ministrii, dnii Mircea Miclea si Mihail Hardau, insa si-au dat seama repede ca “sistemul” isi sapa propriile transee de supravietuire, de conservare a privilegiilor, de aparare a profitului obtinut pe seama bugetului de stat si naivitatii elevilor si studentilor. Ipocrizia, impostura, mistificarea si trucarea adevarului au fost arme de succes pentru mentinerea status-quo-ului, atat de profitabil. Alti ministri, Ecaterina Andronescu si Cristian Adomnitei nici macar nu au incercat sa schimbe sistemul, au devenit foarte repede parte a sa.
3. Singura cale de succes este terapia de soc, “antibiotice” administrate in doze masive, concretizate in taierea de finantari, desfiintarea de entitati capuse, care consuma fara sa produca, de refacerea rapida a legislatiei pentru stapanirea legala a fenomenelor negative, de inlocuirea imediata a personalului de decizie care a franat reformarea educatiei.
Nu stim ce cale va alege noul ministru al educatiei. In ceeace ne priveste, ne propunem sa monitorizam lunar activitatea ministerului, dupa grila detaliata mai jos. Vom acorda procente pentru realizarea obiectivelor avute in vedere, urmarind si cantitativ nivelul atins in evolutia reformei.
In acelasi timp ii oferim dlui ministru colaborarea, sprijinul si expertiza noastra, pentru realizarea binelui educatiei si cercetarii. A binelui pe care-l intelegem noi.
Grila de evaluare a performantei MECTS (Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului)
1.Reevaluarea cadrului legislativ, incepand cu Legea Educatiei Nationale, care nu a trecut de filtrul Curtii Constitutionale.
Cum diavolul se ascunde in amanunte, toate actele normative, de legislatie principala sau secundara, ne vor da informatii asupra drumului ales de noul ministru al educatiei. Exista o sansa importanta ca impreuna cu noua conducere sa facem un upgrade al legii educatiei, sa eliminam “minele” plantate de fostul ministru si s-o aducem la o forma cat mai aproape de necesitatile momentului.
2. Eficientizarea sistemelor de educatie, formare si cercetare pentru a obtine maximum de rezultate cu resursele financiare existente
Contrar celor clamate de catre sindicate si unii profesori din sistem, problema educatiei nu este a subfinantarii ci a proastei gestionari a banilor primiti, atunci cand nu sunt pur si simplu furati. Iata doar cateva exemple de risipa iar modalitatea de a le inchide o reprezinta si finantarea “per capita”, aplicata de la 1 ianuarie 2010:
* Clase care functioneaza doar cu 8-10 elevi prezenti la cursuri, desi in catalog sunt trecuti mult mai multi, dar care n-au trecut niciodata pe la scoala.
* Utilitati (caldura, electricitate, apa curenta), necontorizate sau platite fara nicio actiune de economisire.
* Scheme de personal mult peste necesitati (s-au gasit scoli in care numarul angajatilor este mai mare decat al elevilor!)
* Toate structurile subordonate Ministerului trebuie sa devina autofinantate, autonome, functionand pe baze contractuale cu ministerul si alti beneficiari.
* Banii pentru infrastructura se pierd prin circuite complicate si responsabilitati difuze.
* Se poate reduce numarul de ore obligatorii la 5 pe zi, fara nicio pierdere in planul eficientei, cu posibilitatea depasirii acestui numar prin programe de studii dorite de elevi, neobligatorii.
* Unversitatile de stat pot fi asimilate agentiilor de stat ale caror venituri au trecut la buget. Nu poti fi autonom financiar, sa practici autosalarizare, profitand de baza materiala a statului. Universitatile de stat raman cu autonomie referitoare la curricula, programe de studii, de resursa umana, dar nu financiara, care ar reprezenta o privatizare de facto.
3. Proiectarea unui nou Curriculum National.
Este vorba doar de Trunchiul Comun al curriculumului, cel obligatoriu, reprezentand 75% din curriculumul scolar. Restul de 25% ramane la dispozitia scolii si a profesorilor.
4. Transparenta imediata in toate sectoarele de activitate
Este obligatorie in special in zona acordarii titlurilor universitare si doctorale. Obligarea tuturor posesorilor de titluri universitare si doctorale sa-si publice pe pagina proprie CV-urile si lista articolelor ISI care au justificat obtinerea titlurilor.
Este necesara transparenta totala in privinta executiei bugetare, in special a cheltuirii fondurilor destinate infrastructurii.
5.Declansarea unei actiuni de reevaluare si raportare postfinantare pentru fondurile cheltuite in infrastructura din ultimii 10 ani.
6.Depolitizarea si descentralizarea reala si imediata, manageriala, financiara, curriculara si de selectare a personalului, de la nivel de minister si inspectorate la nivelul unitatilor scolare. Flexibilizarea lantului de decizie cu clarificarea si partajarea deciziilor.
7.Refacerea referentialelor pe baza carora se autorizeaza si acrediteaza unitati/institutii si se acorda titluri universitare si doctorale, utilizandu-se preponderent standarde din SEIS, Spatiul European al Invatamantului Superior, din care facem parte.
8. Credibilizarea examenelor de absolvire, bazate pe teste tip grila- personalizate, cu evaluare informatica, operate de catre persoane neimplicate in procesul educational al candidatilor.
9. Clarificarea si amplificarea zonei de reglementare, control, ancheta si sanctiuni administrative pentru ca apelul la justitie sa fie doar de ultima instanta.
10. Elaborarea unor criterii clare de acordare a resurselor pentru cercetare, bazate pe calitatea cercetatorilor, masurata cu referentiale europene.
11. Initierea unui proces de reevaluare a titlurilor universitare si doctorale, acordate in ultimii 20 de ani, de catre colective de aceeasi specialitate din universitati de prestigiu aflate in top 50.
12.Evaluarea in vederea acreditarii si autorizarii in invatamantul superior sa fie realizata de agentii specializate din tari ale UE, cu referentialele aplicate in SEIS, Spatiul European al Invatamantului Superior, caruia ii aprtinem.
13.Stimularea invatamantului privat preuniversitar pentru aparitia competitiei generatoare de calitate, cu controlul corespunzator privind calitatea proceselor.
14.Reducerea numarului de locuri finantate integral de stat in invatamantul superior, adica inclusiv intretinerea si costurile pregatirii, la maximum 30.000, ocupate prin concurs de admitere sever, de catre elevi foarte performanti dar lipsiti de mijloace materiale.
15.Introducerea in legislatie a unor prevederi clare privind conflictul de interese in managementul universitar, in comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor libere si acordare a titlurilor universitare si doctorale si a criteriilor de accedere in astfel de comisii.
Iata, in incheire, ce-i scrie dlui ministru, pe blogul personal, o cititoare:
andra spunea…
Dle Funeriu, prea MULTE SPERANTE S-AU PUS IN NUMIREA DVSTRA PENTRU A DEZAMAGI. ATENTIE MARE LA COLABORATORI. EVITATI RECHINII SI GREAUA MOSTENIRE. Sunt nenumarate cadre didactice care va pot fi de un real folos. Renuntati la ilustre nume care au facut numai rau invatamantului. Aveti sansa de a nu fi poate legat intr-un fel de mafia academica romaneasca pentru a-i fi captiva. Luati-o de la zero, de la minister pana la Academie si faceti ordine. Suntem sufocati si total nemotivati. Dati-ne un semn ca merita sa muncim si sa ramanem in Romania. Faceti lustratia in educatie si cercetare. Reacreditati toate titlurile academice si doctoratele obtinute dupa 1990. Dati afara plagiatorii. Interziceti ocuparea de functii de conducere de catre fostii colaboratori ai securitatii. Verificati modul de utilizare a resurselor financiare din cercetare si modul de atribuire a contractelor, precum si rezultatele cercetarilor…Schimbati toate comisiile CNCSIS, ARACIS, CNATDCU, etc. Faceti criterii unice pentru toate specializarile si verificati corectitudinea CV-urilor( sunt softuri in acest sens). Este mult de lucru, dar fara un purgatoriu, nu veti face nimic. Saracia culturala se va extinde ca o pelagra.
28 decembrie 2009, 21:56
Doar progresul evident pe drumul aplicarii acestor directii poate duce la eliberarea educatiei de paradigma comunista si aducerea ei pe coordonate moderne, europene.
Va fi dl ministru omul providential care sa faca toate astea? Vom vedea. De doi lei speranta….
Dar si inselarea sperantelor a milioane de oameni va fi extrem de costisitoare pentru domnia sa.
Prof. Stefan VLASTON, Presedinte EDU CER