Ce ne așteaptă la vară, în drum spre Grecia – am intrat în Schengen, dar încă stăm la coadă să plătim taxa la Podul de la Giurgiu. De 24 de ani se plătește tot manual, la gheretă

Deși România a intrat în Schengen de la 1 ianuarie, la trecerea frontierei cu Bulgaria pe Podul de la Giurgiu încă se mai fac cozi. Și nu doar din cauza lucrărilor capitale la pod demarate de vecinii bulgari, ci și din cauza păstrării taxei de trecere, un tarif ce, deocamdată, nu poate fi plătit online rapid și eficient de ambele părți.
- Articol realizat în cadrul proiectului european Pulse de Victor Cozmei (HotNews.ro), cu contribuția lui Lilli Granitzka (Mediapool.bg)
Tarifele de trecere pentru utilizarea podului peste fluviul Dunărea între Giurgiu și Ruse, pentru o singură trecere, au fost introduse în baza Protocolului bilateral încheiat în anul 1991 între România și Bulgaria.
Mașinile mici plătesc 2-3 euro, iar TIR-urile 37 de euro
De colectarea taxei pe partea română se ocupă Compania de Drumuri (CNAIR), în timp ce la bulgari Autoritățile Vamale încasează tariful de trecere.
În prezent, pentru autoturisme șoferii plătesc o taxă de 15 lei (3 euro), iar TIR-urile plătesc 180 de lei (circa 37 de euro). Pe partea bulgară, autoturismele plătesc 2 euro, iar camioanele grele tot 37 de euro. Și de ambele părți modalitatea de plată predominantă este cu card sau cash la gherete.
Taxa de trecere a Podului Prieteniei reprezintă 4,3% din venitul anual al CNAIR
Deși controlul vamal a fost eliminat de la 1 ianuarie, autovehiculele tot trebuie să oprească la ghișeele de fiecare parte a podului pentru a plăti cash sau card taxa de trecere. La bulgari se poate plăti și online, dar mașinile tot trebuie să oprească la ghișee ca angajații să verifice în baza de dată dacă șoferul a plătit sau nu. Deseori, în special în momentele cu trafic mare, se creează cozi de ambele părți ale podului.
Eliminarea tarifelor de trecere se poate realiza doar în baza unui nou protocol prin care ambele state să convină în acest sens, iar discuții cu partea bulgară nu au fost purtate în acest sens, transmite CNAIR la solicitarea HotNews.ro.
CNAIR a mai transmis la solicitarea redacției și cât înseamnă, de fapt, colectarea taxei de trecere a Podului Prieteniei – aproape 17 milioane de euro pe an.
„Suma aferentă anului 2023 a fost de 83.925.840,65 lei (fără TVA), ceea ce reprezintă 4,26% din venitul propriu anual al CNAIR”, a răspuns instituția.
Compania de drumuri a mai transmis HotNews.ro că lucrează la capacitate maximă și că nu mai apar cozi, dar că lucrează să implementeze practic până în sezonul estival un sistem de plată online și de recunoaștere automată a vehiculelor care au plătit tariful de trecere.

CNAIR: Când va fi gata un sistem online de plată a taxei și bariere automate de mare viteză
„Menționăm și faptul că încasarea tarifului de trecere în sensul Giurgiu – Ruse nu generează timpi de așteptare peste capacitatea de traversare a podului, având în vedere și faptul că CNAIR asigură personal pentru toate cele 8 benzi de tranzit pentru toate categoriile de vehicule, urmând ca în perspectiva imediată să fie implementat sistemul online de plată electronică a tarifelor de trecere pentru autoturisme”, spune CNAIR.
Astfel, Compania de Drumuri spune că a consultat deja piața pentru o procedură de achiziție „Sistem de colectare prin mijloace electronice a tarifului de trecere a podului peste Dunăre în sensul Giurgiu-Ruse”.
Achiziția presupune un sistem de colectare prin mijloace electronice a tarifului de trecere pentru autoturisme, în regim preplată, prin amenajarea a 2 (două) artere dedicate, dotate cu bariere de mare viteză care să permită accesul instant prin identificarea plății efectuată online în prealabil, explică CNAIR:
Procedura de achiziție are deja documentația tehnică pregătită și va fi lansată în curând, spune CNAIR, care are un orizont de implementare de patru luni.
TIR-urile stau la o coadă virtuală într-o parcare privată uriașă din Bulgaria
De partea cealaltă, însă, Bulgaria are și ea un sistem deficitar de colectare a taxei, peste care se aplică și un regulament local din Ruse care generează cozi imense uneori la camioanele care vor să treacă Podul.
Primaria din Ruse a semnat în 2022 un contract pe termen lung cu firma TirParkingRuse, cu o parcare privată uriașă de circa 116.000 de metri păstrați care să funcționeze ca un fel de zonă tampon. O parcare în care obligatoriu să treacă fiecare camion și de unde să primească un bon de ordine pentru a putea trece apoi podul. Acolo acum practic se formează o coadă virtuală.
Staționarea în parcare este taxată cu 15 leva pentru camioanele bulgare și 50 de leva pentru cele străine.
Guvernatorul regiunii Ruse, Dragomir Draganov, a anunțat că a înaintat Consiliului de Miniștri o propunere de a renunța la taxa de „pod” pentru autoturisme, iar pentru camioanele grele de a o crește la 40 de euro. Totodată să se realizeze un sistem pentru a putea plăti taxa „online”.
În 2024 din Bulgaria, via Ruse, peste 215.000 de TIR-uri (peste 12 tone) au trecut spre România, iar dinspre România de la Giurgiu au traversat podul 185.000 de TIR-uri.

În Bulgaria mașinile pot plăti taxa online, dar tot opresc la ghișeu pentru verificare
Deocamdată de partea bulgară doar pentru autoturisme taxa poate fi achitată online pe un site al Vămii bulgărești, însă procedura nu este una automată.
„În momentul în care autoturismul se prezintă la Podul peste Dunăre – Ruse, un vameș va verifica plata taxei de trecere pentru vehiculul respectiv în funcție de numărul de înmatriculare”, se arată pe portalul autorității vamale din Bulgaria.
Asta înseamnă că deși taxa este plătită online, mașinile tot opresc la ghișee pentru ca un angajat să le verifice în baza de date și, apoi, să le ridice bariera.
Cu alte cuvinte al fel de bine și „eficient” șoferii pot plăti la gheretă taxa fie cu bani cash, fie cu cardul.
Întrebată și de acest aspect, Ministrul Dezvoltării Regionale, Violeta Koritarova, nu a răspuns clar când va fi construită o rută separată pentru autoturismele care au plătit deja online taxa pentru trecerea podului, astfel încât acestea să nu stea la coada comună și să poată trece liber.

Risc de cozi și după simplificarea procedurii cu taxa: Bulgaria execută lucrări la Pod până în 2026
Totuși, chiar dacă într-un orizont scurt de timp problemele cu încasarea taxei de trecere a Podului vor fi rezolvate, șoferii nu vor scăpa complet de cozi. Și asta pentru că în prezent se derulează ample lucrări de modernizare de partea bulgară.
Vecinii de la sud de Dunăre au început în vara lui 2024 lucrări capitale la partea lor de pod, după ce România a făcut și terminat astfel de lucrări încă din 2016.
Lucrările la partea bulgară vor dura cel puțin până în vara anului 2026. În acest timp și CNAIR derulează propriile sale lucrări de întreținere, cum ar fi înlocuirea unor rosturi de dilatație. Nu sunt lucrări majore și nu încurcă traficul, spune CNAIR pentru HotNews.ro.
„Am profitat zonele închise și de banda blocată din cauza lucrărilor de pe partea bulgară și am făcut unele lucrări minore de întreținere, nu există nimic pe partea noastră care să afecteze traficul”, a spus pentru HotNews.ro Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR.

Proiectul PULSE este o inițiativă europeană de promovare a parteneriatelor jurnalistice transfrontaliere, co-finanțată de Comisia Europeană (DG CONNECT) în cadrul Acțiunilor Multimedia prin acordul de grant LC-02772862. HotNews.ro colaborează în cadrul proiectului cu alte publicații prestigioase din Europa: Delfi (Lituania), Deník Referendum (Cehia), cel mai mare ziar austriac Der Standard (Austria), unele dintre cele mai mari publicații din Grecia – EFSYN, El Confidencial – Spania, cel mai mare ziar polonez Gazeta Wyborcza, cel mai vechi site analitic și informațional bulgar Mediapool, una dintre cele mai mari publicații independente maghiare HVG și ziar italian cu profil economic Il Sole 24 Ore, una dintre cele mai vechi și puternice publicații din Peninsulă.
Trei organizații media transnaționale de renume – OBCT (Italia), N-ost (Germania) și Voxeurop (Franța) vor coordona activitățile proiectului.