Ce se întâmplă cu tahografele în România, aparatele vitale pentru siguranța transportului de persoane și mărfuri
Inspectorii de tahografe și unele service-uri auto acuză Registrul Auto Român (RAR), responsabil cu funcționarea activității de tahografe, de crearea de privilegii pentru 4 firme.
Asociația Națională a Service-urilor din România (ANSAR), dar și inspectori de tahografe, au reclamat, intervievați de către HotNews, un monopol al firmelor care importă tahografe și care asigură instruirea inspectorilor.
Aceste firme sunt doar patru în România: Fomco Trade, Tachonan Service, Fauro Smart și CSA Tahosistem. Iar la originea monopolului, spun reclamanții, stă RAR.
Reprezentantul companiei CSA Tahosistem, a povestit cum firma lui nu a putut face multă vreme instruiri pentru inspectori, pentru că RAR i-a refuzat echipamentul.
„Ne ziceau că doar reprezentanții producătorilor pot face instruiri, pentru că nouă, în primă fază, ne-au refuzat echipamentul. După câteva luni, echipamentul a fost acceptat centrului Fauro, dar cu altă denumire”, a explicat el.
Rolul tahografelor
Tahografele sunt aparate de dimensiunea unui radio pentru mașină, care se montează pe mașinile de transport marfă sau persoane. Rolul lor este acela de a indica automat date referitoare la cursă și timpul de lucru al șoferului. Din 2007, montarea tahografelor digitale este obligatorie pentru toate mașinile aflate la prima înmatriculare.
Activitatea de tahografe a fost reglementată până în 2019 de un Ordin de Ministru emis în 2008. Ordinul privea condițiile de instalare, reparare sau inspecție a tahografelor sau a limitatoarelor de viteză, precum și autorizarea operatorilor economici care desfășoară astfel de activități.
Ulterior, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a emis OMT 1333/2019, care avea să schimbe modul de evaluare al instructorilor, dar și să dea mai multă putere de decizie pe piața de tahografe importatorilor de astfel de aparate.
Ordinul de Ministru din 2019 a fost anulat de Înalta Curte de Casație și Justiție în iunie 2024. Motivele: Guvernul a explicat de ce este nevoie de o reglementare națională și pentru că nu a existat o dezbatere publică pe acest subiect.
Acuzații de monopol și subiectivism
Asociația Națională a Service-urilor din România (ANSAR) a reclamat, într-o discuție a reprezentanților săi cu HotNews.ro, o serie de probleme pe care OMT 1333/2019, dar și anularea lui, le-a produs și urmează să le producă.
Pe lângă acuzele de monopol, ANSAR a susținut și că mai mulți inspectori TLV au avut dificultăți în a-și susține examenele și a-și obține autorizația, astfel încât să poată lucra.
Conform reprezentanților asociației, aceste lucruri se întâmplă pentru că Registrul Auto Român, responsabil cu funcționarea activității de tahografe, are o metodă subiectivă de evaluare și „lasă niște privați să influențeze activitatea altor privați”.
Adică, dacă un service care se ocupă cu montatul de tahografe vrea să își acrediteze inspectorii și să primească autorizație pentru această activitate, trebuie să aibă un „parteneriat” cu una dintre cele patru firme din țară care se ocupă cu importul și instruirea TLV.
„Legislația din România a adăugat cereri care nu există în legislația Uniunii Europene, care îngreunează accesul la piață al operatorilor de transport. Toate aceste probleme se răsfrâng în costurile transportatorilor și ale oamenilor, iar aceste bețe în roate se pun intenționat”, a povestit pentru publicul HotNews.ro, Iulian Constantinescu, vicepreședinte ANSAR.
Examenele sunt făcute „în bătaie de joc”
Dragoș lucrează cu tahografele de mai bine de 30 de ani, iar pe 13 iulie 2024 i-a expirat atestatul de inspector TLV. A depus cerere de reatestare cu aproximativ o lună înainte de expirare, pentru că știa „cât o să dureze programarea”. La finalul lunii iunie a primit un telefon de la RAR, în care era anunțat că își poate da examenul la București. El ar fi preferat să fie evaluat la Tg. Mureș, pentru că era mai aproape de casă.
„Examenul meu, fiind pe două tipuri de tahografe, durează două zile. Două zile la examen, două zile de stat pe drum. Pentru ce să pierd atâta timp?! Am zis că nu vreau la București”.
Un inspector TLV trebuie să se reacrediteze la fiecare doi ani, pe toate tipurile de tahografe pe care le montează sau verifică. Asta înseamnă că trebuie să participe la cursurile oferite de producători, apoi să susțină examenele cu RAR, pentru fiecare tip de aparat. Reprezentanții producătorilor emit abilitări ale cursanților, ca dovadă a participării la curs.
De exemplu, un inspector care vrea să monteze și să verifice toate tipurile de tahograf (analogic, digital și smart) urmează 3 cursuri și susține 3 examene pentru fiecare tip de tahograf (Continental VDO, SE500 sau ZF).
Dragoș a fost chemat pentru reatestare, luni, pe 15 iulie, la Târgu Mureș, însă a fost anunțat ulterior că va fi reprogramat pe 22-23 iulie.
Inspectorii de tahografe au o aplicație care aparține RAR, în care trebuie să se înregistreze zilnic și care funcționează ca o bază de date a muncii lor.
„De pe 13 eu nu mai puteam să intru în aplicație, nu puteam să mai fac nimic. Nu am putut să lucrez deloc. Pe 23 m-au programat ei, iar atestatul mi-a venit abia la început de luna următoare. Chiriile merg, taxele merg, salariile trebuie plătite, iar eu stăteam și mă uitam pe pereți”, a povestit inspectorul.
O altă problemă pe care o semnalează inspectorii TLV este incorectitudinea evaluării. Fiecare examen conține 40 de întrebări grilă, care sunt corectate de RAR. Totuși, au remarcat inspectorii, o parte dintre răspunsurile din baremul de corectare sunt greșite.
„Partea teoretică a fost făcută în bătaie de joc. Problema este că timpul e prea scurt și sunt întrebări greșite în chestionare. Anul ăsta am avut vreo șase întrebări la care ei au dat un răspuns greșit și l-au depunctat pe al nostru care era corect”, a explicat inspectorul TLV.
Cristi, care deține un service care montează și verifică tahografe, a avut și el probleme cu retestarea pentru a fi inspector TLV. S-a înscris la examen în luna mai și a fost chemat o lună mai târziu, în iunie, la un examen pe care l-a picat.
Inspectorul TLV a povestit cum mai multe dintre răspunsurile oferite de RAR în barem erau greșite. „Dacă te duceai la ei să le zici că erau greșite de la ei, în funcție de cum aveau cheful, îți dădeau punctajul. Sau mai greșesc la corectare. Adică, dacă ai răspuns bine, ei îți vor tăia, din greșeală, răspunsul”.
Pentru că a picat primul examen, el a fost reprogramat aproape două luni mai târziu, timp în care nu a putut lucra, iar atelierul lui a fost închis.
Ce spune legea?
OMT 1333/2019 are la bază Regulamentul (CE) nr. 561/2006 și Regulamentul (UE) nr. 165/2014, în ceea ce privește activitatea de tahografe și metodologia de lucru.
Regulamentul 165/2014 precizează că „statele membre ar trebui să adopte măsuri corespunzătoare pentru a se asigura că sunt prevenite conflictele de interese între montatori sau ateliere și întreprinderile de transport”.
Conform reprezentanților asociației patronale, un atelier care montează sau verifică tahografe în România are nevoie, pe lângă cerințele europene de a avea un sediu, competență profesională și bază materială, de o abilitare din partea reprezentanților producătorilor de tahografe.
Prin acest document, se arată că atelierul a fost „abilitat” să funcționeze și să primească autorizația de la RAR.
În Regulamentul (UE) 165/2014, este menționat faptul că „statele membre aprobă, controlează în mod periodic și certifică montatorii, atelierele și producătorii de vehicule care pot efectua instalări, controale, inspecții și reparații de tahografe”.
Astfel, acuză ANSAR, conflictul de interese nu este prevenit, din contră, este încurajat.
Un alt criteriu suplimentar adăugat de legislația din România este „declarația de conformitate” care asigură „funcţionarea corectă şi exactitatea indicaţiilor şi înregistrărilor tahografelor noi sau reparate”.
Acest document nu se regăsește în reglementările europene. Din cauza acestei declarații, proprietarii de ateliere nu pot accesa piața de tahografe din străinătate. Dacă totuși aleg să o facă, trebuie să plătească o taxă, care variază de la un tahograf nou, la unul second hand, pentru fiecare aparat în parte, astfel încât acesta să fie înregistrat.
Taxa care se impune, conform lui Mihai Alecu, director general al RAR, este pentru a „proteja piața de second hand-urile aduse din Europa”. Asta pentru că producătorul „își asumă, din punct de vedere al conformității, aparatul montat de un inspector printr-un atelier TLV”.
„Noi respectăm legislația”
Cei mai mari importatori de tahografe sunt Fomco Trade și Tachonan Service, conform informațiilor oferite de RAR.
Contactați de HotNews.ro, reprezentanții celor trei centre de instruire, care sunt și reprezentanții producătorilor de tahografe, au răspuns că ei doar respectă legislația în vigoare.
„Există o legislație și tot ce facem noi ca firmă respectă regulamentele și legislația în vigoare. Nu noi am redactat această legislație, dar o respectăm exact. Nu înțeleg plângerea lor. Ce facem ilegal? Noi respectăm legislația, așa cum e ea”, a spus managerul pentru dezvoltare al Tachonan Service, Viorel Gherdan.
Paul Pepelea, reprezentant al Fomco Trade, a declarat într-o discuție cu HotNews.ro că „există un interes pe partea financiară”, pentru că de 20 de ani „nu s-au întâmplat prea multe lucruri”, însă se întâmplă acum.
„Cred că de aici există această bătălie pe zona de tahografe. Inclusiv pe zona de instruire, ceea ce facem noi, inclusiv pe zona de operativ, ceea ce fac atelierele și inspectorii TLV, iar evident, interesul fiind mare, toată lumea se agită ca să schimbe ceva în interesul lui”, a spus Pepelea.
Reprezentantul companiei a explicat că ei respectă legislația și că vor dezvoltarea pieței de tahografe. „Concurența este un lucru benefic, pe care îl încurajăm, pentru dezvoltarea acestei piețe”.
Întrebat despre tratamentul preferențial oferit unor anumiți inspectori și despre un posibil conflict de interese, el a răspuns că Fomco Trade „nu a tratat preferențial solicitările atelierelor”.
Fomco Trade, conform lui Paul Pepelea, oferă întâi cursuri reprezentanțelor de camioane, care fac parte din rețeaua lor, apoi celorlalți inspectori.
„Dar imediat după acest curs, au urmat și alte ateliere, la liber, care nu au fost preferențial alese. Iar între aceste cursuri a fost o diferență de câteva zile. Nu cred că e o problemă preferențială, poate doar de orgolii”.
Reprezentanții Fauro Smart nu au vrut să comenteze situația.
RAR: „Nu cred că am încurajat noi un monopol”
În discuția cu HotNews.ro, Mihai Alecu a explicat că „a notat problemele” cu care se confruntă inspectorii de tahografe, iar problemele legate de corectitudinea evaluării „au fost imediat remediate”.
„Au existat erori de redactare a unor grile, care au fost și remediate. Cauza principală de neabsolvire a acestui examen nu o reprezintă o grilă greșită, ci mai multe. Dar am actualizat imediat grila de întrebări”, a spus Alecu.
Directorul general al RAR nu crede că între centrele de instruire și atelierele care au nevoie de acreditări pot exista „favoritisme”, pentru că centrele „au o procedură bine pusă la punct”.
Întrebat dacă Registrul Auto Român a favorizat centrele de instruire ale producătorilor de tahografe, în detrimentul celui care nu reprezintă un producător de tahografe, Mihai Alecu a infirmat această situație.
„Centrul care s-a autorizat ultima oară, s-a autorizat și pentru echipamentele și montarea tahografelor concurentului. Dacă oferea RAR sau ofereau persoane din RAR protecție sau monopol, în niciun caz nu acceptam asta”.
„Nu cred că am încurajat noi un monopol. Interesul nostru nu este să protejăm un monopol, ci să beneficieze operatorii de transport de o ofertă atractivă. Din păcate, sunt cei doi importatori ai celor două mărci de producători și nu mai mulți. Nici ei n-au monopol, dar niciun alt operator economic n-a mai dorit aducerea”, a explicat Alecu.