Sari direct la conținut

Cele 4 Românii: Avangardiștii, Centrații pe sine, Spectatorii sociali și Deconectații social

HotNews.ro
Oameni, prieteni, distractie, Foto: Shutterstock
Oameni, prieteni, distractie, Foto: Shutterstock

Un sondaj care introduce pentru prima dată în peisajul românesc o metodologie nouă ( LOHAS – Lifestyles of Health and Sustainability) a segmentat societatea românească în 4 grupuri, după criterii ce țin de stil de viață și de responsabilitate socială, explorând 6 dimensiuni cheie.

Cine sunt, ce interese au și cum arată cele „4 Românii”

Segmentarea BARES a identificat patru grupuri distincte în funcție de diferențele semnificative în raportările respondenților cu privire la cele 6 dimensiuni investigate:

  • 1. Avangardiștii. Sunt categoria cea mai preocupată de binele social și de ecologie și cea mai înclinată să contribuie la schimbări pozitive în comunitate. Aceștia reprezintă 36% din totalul populației.
  • 2. Centrații pe sine. Sunt satisfăcuți cu stilul actual de viață, au grijă de sănătatea lor (fizică și emoțională), dar pun accentul pe individualism. Aceștia nu sunt interesați de partea spirituală, ecologie sau conștiință socială, dar au un interes relativ ridicat față de ecologie. Acest grup cuprinde 22% din totalul populației.
  • 3. Spectatorii sociali. Au o satisfacție medie cu stilul de viață, nu doresc să se implice civic sau să facă schimbări. Acest segment are evaluări medii spre scăzute pe toate dimensiunile analizate. Spectatorii sociali reprezintă 26% din totalul populației.
  • 4. Deconectații social. Nu sunt mulțumiți de aspectele ce țin de alimentație, de sănătatea mintală și emoțională și nici de partea spirituală. Nu sunt interesați de ecologie sau de implicarea civică și conștiința socială. Acest segment acoperă 16% din totalul populației.

Când vorbim despre rezultatele în funcție de generații, observăm că 50% din Gen Z se încadrează în categoria Spectatorilor Sociali, în timp ce 0% dintre aceștia sunt Centrați pe sine. Pe de altă parte, Gen X este cel mai reprezentat segment între Avangardiștii Sustenabilității – 41%, urmată de Gen Y – 36%.

Studiul introduce pentru prima dată în peisajul românesc metodologia LOHAS, Lifestyles of Health and Sustainability, pentru a oferi o segmentare a românilor pe criterii de stil de viață și responsabilitate socială, explorând 6 dimensiuni cheie. Trei dintre acestea – Sănătate Fizică, Echilibru Psihic, Echilibru Emoțional – sunt centrate pe atitudinea individului față de propria viață și stare de bine. Celelalte trei – Spiritualitate, Conștiință Socială, Ecologie – se concentrează asupra atitudinii față de mediu și comunitate.

„Studiul BARES oferă o perspectivă proaspătă de autocunoaștere a noastră, ca români și cetățeni – la o rezoluție mult mai fină și verificată științific. În plus, vine și cu o abordare mult mai aplicată și este o contribuție foarte utilă pentru parteneri instituționali, precum autorități, instituții de învățământ, societate civilă. Acest lucru este valabil și în cazul partenerilor de business, în ceea ce privește educarea, promovarea de standard ESG și promovarea de produse și servicii ce aduc beneficii mediului și comunității”, a declarat Paul Kasprovschi, Research & Evaluation Director GRF+.

Echilibrul emoțional, ecologia și sănătatea fizică, în topul intereselor noastre

  • Domeniile de interes la nivel național: Echilibrul Emoțional (7,70) în topul priorităților, urmat de Ecologie (medie 7,27), pe locul al doilea, apoi de Sănătatea Fizică (7,25), Echilibrul Psihic (6,94), Conștiința Socială (6,53) și Spiritualitate – nivelul de interes pentru conectarea cu o forță mai mare decât sine (5,94).
  • În ceea ce privește interesul pentru ecologie, cel mai înalt nivel îl reprezintă așteptarea românilor ca marile companii să se implice cu adevărat în responsabilitatea față de mediu prin crearea de produse și servicii sustenabile și accesibile (medie 8,39).
  • La polul opus se află interesul românilor ca propriile lor decizii de cumpărare să fie bazate pe efectul produselor asupra mediului (6,50).

„În studiul nostru am observat o tendință mai proeminentă a generațiilor mai mature spre o viață mai sustenabilă. Pentru a avea o perspectivă mai aplicată, am investigat atitudinile și comportamentele românilor față de energia responsabilă și echipamentele bazate pe energie mai verde”, a completat Paul Acatrini, Managing Partner & Research Director Cult Research.Intenția de cumpărarea de autovehicule electrice a fost un alt comportament „verde” de interes, analizat în studiu. Astfel, 25% dintre români au declarat că vor să cumpere autovehicule electrice. Distribuția acestor intenții, din perspectiva BARES, arată astfel: 33% dintre Avangardiștii sustenabilității, 28% dintre Centrații pe sine, 23% dintre Spectatori Sociali și 15% dintre Deconectați social și-ar dori un autovehicul electric.

Despre Bares:

BARES, Barometrul României Responsabile, este inițiativă de Research & Development creată încă din 2022 de Cult Research și GRF+.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro