Sari direct la conținut

Cele 4 seturi de măsuri propuse de ASF care ar duce la reducerea RCA

HotNews.ro
Proteste ale transportatorilor, Foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Proteste ale transportatorilor, Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Autoritatea de Supraveghere Financiară propune un set de măsuri care să aibă ca rezultat final reducerea RCA. Acestea vizează, printre altele, revizuirea sistemului bonus-malus, posibilitatea suspendării efectelor contractului RCA, precum și plata în rate a primei de asigurare, potrivit unui document al ASF, consultat de HotNews.ro.

De altfel, după discuțiile de sâmbătă seară cu transportatorii și fermierii, șeful ASF a confirmat că autoritatea va propune aceste măsuri. „Lucrăm la un document de măsuri, unele vor fi parte din norme interne, deci vor avea un termen de implementare scurt, alte măsuri ţin de schimbări de legislaţie. Lucrăm la bonus malus, vom elabora o serie de subdiviziuni şi circumstanţe care să permită mai multe gradări de preţ, discutăm şi despre întreruperea RCA acolo unde există activităţi sezoniere, sunt în discuţii cu asigurătorii să avem la nivel generalizat, fiindcă în excepţii există, şi plata în rate pentru RCA. Toate temele sunt pe masă şi am încredere că vom găsi o soluţie în cele din urmă. Toate aceste măsuri sunt gândite ca să aibă ca rezultat final reducerea RCA”, a declarat Alexandru Petrescu.

Măsurile propuse de ASF pentru reducerea RCA

Potrivit unui documentului ASF consultat de HotNews.ro măsurile care ar urma să se aplice tuturor vehiculelor supuse obligaţiei de asigurare sunt:

1. Măsuri pe termen scurt care au ca obiectiv scăderea tarifului de primă RCA la B0 (asigurat fără istoric de daunalitate):

  • Revizuirea sistemului bonus-malus – în vederea unei mai bune încadrări în clasele de bonus-malus existente în funcție de tipul daunelor produse. Se urmărește reflectarea reală a profilului și comportamentului asiguratului și responsabilizarea acestuia – legislație secundară emisă de A.S.F. (Termen – februarie-martie, având în vedere obligația supunerii în consultare publică)

2. Măsuri care au ca obiectiv accesibilitatea la RCA:

  • Posibilitatea suspendării efectelor contractului RCA – în baza solicitării asiguratului, asigurătorul RCA suspendă efectele contractului RCA și prelungește valabilitatea acestuia cu perioada în care acesta a fost suspendat. Se urmărește posibilitatea utilizării sezoniere a vehiculului – modificare legislație primară. (Termen – proiectul este înregistrat la Senat, termenul depinde de procedurile parlamentare)
  • Efectuarea plății primei RCA în rate indiferent de nivelul acesteia pentru reducerea efortului financiar – impunerea ca asigurătorii să permită achitarea primei de asigurare în rate, atât la persoanele fizice, cât și la persoanele juridice, opțiunea plății în rate aparținând potențialului asigurat. Se urmărește reducerea efortului financiar al potențialului asigurat în ceea ce privește obligația de a încheia contracte RCA – legislație primară. (Termen – proiectul este înregistrat la Senat, termenul depinde de procedurile parlamentare)
  • Revizuirea modalității de stabilire a tarifului de primă RCA pentru contractele încheiate pe perioade mai mici de 12 luni – Se urmărește diminuarea tarifului pentru aceste perioade subanuale.(Termen – în curs)

3. Măsuri care au ca obiectiv responsabilizarea conducătorilor auto:

  • Monitorizarea electronică prin rețeaua de camere de supraveghere în trafic a valabilității RCA – se urmărește creșterea gradului de cuprindere în asigurare a întregului parc auto (creșterea numărului de asigurați) și implicit scăderea tarifului – legislație primară. (Termen – proiectul este înregistrat la Senat, termenul depinde de procedurile parlamentare)
  • Posibilitatea diminuării valorii primei prin introducerea franșizei plătibilă doar în caz de daună – se urmărește reducerea primei de asigurare ce este plătită de către asigurat la încheierea contractului. Franșiza este opțională, se introduce în contract cu acordul părților și este plătibilă doar în caz de accident – legislație primară. (Termen – proiectul este înregistrat la Senat, termenul depinde de procedurile parlamentare)
  • Certificatul de daunalitate – similar cu procesul de interogare existent în sistemul bancar (biroul de credite), se introduce posibilitatea ca acesta să poată fi solicitat și de către persoane juridice care au un interes legitim (ex.: angajatori ai șoferilor pentru care este necesară cunoașterea istoricului de daunalitate al acestora) cu acordul potențialului asigurat și respectarea legislației privind GDPR. Se urmărește responsabilizarea conducătorilor auto cu efect în timp asupra reducerii tarifului – legislație primară.(Termen – proiectul este înregistrat la Senat, termenul depinde de procedurile parlamentare)

4. Alte măsuri pe termen mediu și lung (3-6 luni) care vizează îmbunătățirea sistemului de asigurări RCA și scăderea primei de asigurare în cazul asiguraților cu o conduită bună în trafic:

  • Utilizarea dispozitivelor telematics1 – încurajarea utilizării acestora în cazul contractelor RCA, similar contractelor facultative. Se urmărește scăderea primei de asigurare în cazul asiguraților cu o conduită bună în trafic și responsabilizarea conducătorilor auto.
  • Urmărirea conformării cu recomandări/ghid de bune practici – în vederea creșterii incluziunii financiare, creșterii gradului de cuprindere în asigurarea RCA și îmbunătățirii practicilor asigurătorilor în relația cu propriii asigurați și persoanele prejudiciate.

Transportatorii aflați în a cincea zi de proteste, care au blocat traficul la intrările în Capitală, acuză că nu mai pot suporta prețul mare la RCA, care a crescut an de an, în unele cazuri și în ciuda faptului că nu au provocat daune.

„Pentru camioane de peste 16 tone asigurarea RCA pe 12 luni costă între 18.000 și 20.000 de lei pentru clasa B0 (prima înmatriculare), în condițiile în care, în Polonia spre exemplu, o poliță RCA similară costă undeva la 4.000 de zloți, echivalentul a circa 4.600 de lei. Prețurile în România sunt foarte mari și au crescut an de an.”, declara Alex Perțea, reprezentantul transportatorilor care participă la protest.

Analiză internă a ASF: Frecvența daunelor influențează cel mai mult prețul RCA la camioane

O analiză internă a ASF realizată în acest context al protestelor transportatorilor, document consultat de HotNews.ro, arată de ce sunt mai mari prețurile RCA la camioanele de peste 16 tone, deținute de persoanele juridice, comparativ cu restul pieței.

Frecvența daunelor în perioada 2018-2022 pentru categoria „autovehicule de transport marfă, >16t, la persoane juridice” a fost de 19,1%, în timp ce pe total piață a fost de 5,7%. În aceeași perioadă, severitatea daunelor la camioanele de peste 16 tone deținute de firme a fost de 15.933 de lei, comparativ cu 8.855 lei total piață.

  • „Cea mai puternică influență asupra valorii finale a tarifului RCA pentru categoria „”Transport marfa, >16ť” o are frecvența daunelor. Acest factor explică în bună măsură diferențele (în sens negativ) față de primele practicate de asigurătorii din alte piețe din Uniunea Europeană”, se arată în analiza ASF consultată de HotNews.ro.

Ce prețuri RCA au camioanele în România

Evoluția primelor RCA la aceeași categorie de „autovehicule transport marfă >=16 tone, persoane juridice” arată că, anul trecut, prima medie RCA pe 12 luni pentru categoria B0 a variat între minim 9.135 de lei (în luna iulie) și maxim 10.209 lei (în luna mai).

Pe de altă parte, tariful RCA de referință a variat între 8.240 de lei și 8.794 de lei.

  • „Așadar, atât prima medie, cât și tariful de referință au fost relativ stabile în cea de-a doua parte a anului 2023 (valoarea tarifului de referință publicat în luna decembrie 2023 este de 8.609 lei), iar această situație se va menține și în cursul primului trimestru al anului 2024.”, se arată în analiza internă a ASF.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro