Sari direct la conținut

Cine-i scapa pe primarii si presedintii de Consilii Judetene de ANI. De ce tin mortis sa intre in conducerea unor servicii de utilitati publice

HotNews.ro

Sase parlamentari PSD au initiat, la inceputul lunii aprilie, modificare unei legi in sensul eliminarii incompatilibitatii intre functia de primar sau presedinte de Consiliu Judetean cu cea de reprezentant in conducerea unor companii de utilitati publice. Initiativa a fost lansata cu doua saptamani inainte ca Agentia Nationala de Integritate sa anunte verificarea a sase nume grele din politica, din care trei au fost acuzate tocmai de incompatibilitatea pe care parlamentarii vor sa o elimine.

Contactat de HotNews.ro, deputatul PSD de Sibiu, Gheroghe Roman, a declarat ca acuzatiile ANI de incompatibilitate sunt incorecte, ca legea trebuie clarificata si ca initiativa legislativa nu are legatura cu verificarile anuntate de ANI.

Vezi in text mizele de milioane de euro ale unei afaceri aparent banale: prezenta alesilor locali in conducerea unor companii de utilitati publice. Plus: Cazul Nicusor Constantinescu

Sase deputati PSD – Axente Ioan (Sibiu), Gheorghe Fraticiu (Sibiu), Roman Gheorghe (Sibiu), Marian Neacsu (Ialomita), Florin Iordache (Olt) si Covaci Dorel (Timisoara) – au depus in data de 8 aprilie la Camera Deputatilor o initiativa legislativa privind completarea si modificarea legii administratiei publice (215/2001).

Astfel, in proiectul de lege se arata ca la articolul 13 se introduc urmatoarele alineate:

  • „Primarii comunelor, oraselor, municipiilor precum si presedintii Consiliilor Judetene sunt reprezentantii de drept ai unitatilor administrativ – teritoriale in adunarea generala a asociatiilor respective; primarii si presedintii Consiliilor Judetene isi pot delega calitatea de reprezentant in adunarea generala a asociatiei prin dispozitie, orice alte dispozitii contrare in materie se abroga
  • „Consiliul de administratie exercita conducerea executiva a asociatiei de dezvoltare intercomunitara si este format din cel putin 5 membri alesi din cadrul membrilor adunarii generale a asociatiilor”.

Ce inseamna aceste noi prevedere? In primul rand, se consfinteste in clar faptul ca primarii si presedintii de Consilii Judetene sunt reprezentanti de drept in conducerea asa numitelor asociatii de dezvoltare intercomunitara. Ce reprezinta aceste asociatii?

  • Potrivit legii 215, asociatiile de dezvoltare intracomunitara sunt  „structurile de cooperare cu personalitate juridica, de drept privat, infiintate, in conditiile legii, de unitatile administrativ-teritoriale pentru realizarea in comun a unor proiecte de dezvoltare de interes zonal sau regional ori furnizarea in comun a unor servicii publice”.

Problema era ca, potrivit legii 161 din 2003 care introducea o serie de incompatibilitati, la capitolul alesi locali se arata ca acestia sunt, intre altele, incompatibili cu urmatoarele functii:

  • d) funcția de președinte, vicepreședinte, director general, director, manager, administrator, membru al consiliului de administrație ori cenzor sau orice funcție de conducere ori de execuție la societățile comerciale, inclusiv băncile sau alte instituții de credit, societățile de asigurare și cele financiare, la regiile autonome de interes național sau local, la companiile și societățile naționale, precum și la instituțiile publice.

Agentia Nationala de Integritate a declarat, miercuri, 24 aprilie, incompatibili un primar, pe Klaus Johannis, si doi presedinti de Consilii Judetene, pe Aristotel Cancescu si pe Nicusor Constantinescu, invocand exact articolul de mai sus din legea 161. Vezi detalii aici

Daca initiativa celor sase deputati PSD va trece de Parlament, atunci incompatibilitatea prevazuta de legea 161 este eliminata deoarece, pe langa consfintirea in clar a dreptului primarilor si presedintilor de Consilii Judetene de a face parte din conducerea serviciilor de utilitati publice, se arata ca „orice dispozitie contrara se abroga”.

Cum explica unul dintre initiatori nevoia primarilor sau presedintilor de CJ de a fi prezenti in SC Apa-Canal Sibiu sau RAJA Constanta, servicii de utilitati publice? De ce primarul sau seful de CJ trebuie sa fie prezent si nu e suficienta prezenta unui delegat? Ce-i asa de importat la o companie de apa-canal?

Oficial, parlamentarii justifica eliminarea incompatibilitatii invocand nevoia de a „apara interesele comunitatii”. Contactat de HotNews.ro, deputatul PSD Gheorghe Roman explica: „Avand in vedere faptul ca actul constitutiv si statutul asociatiilor de dezvolare intercomunitare sunt semnate de catre primari/presedintii CJ, in numele si pe seama unitatilor administrativ – teritoriale membre, este de la sine inteles ca acestia trebuie sa faca parte, daca doresc, din AGA la asociatiile de dezvoltare intercomunitara. In initiativa noastra am inserat si posibilitatea delegarii acestei calitati.

Aprecierea ANI, cu referire la starea de incompatibilitate este, din punctul meu de vedere, incorecta, avand in vedere ca asociatiiile de dezvoltare intercomunitare nu sunt asimilate societatilor comerciale. Acest lucru se poate vedea in Legea nr. 161/2003, la art. 87 care enumera starile de incompatibilitate ce ii pot privi pe primari si pe presedintii de CJ, si in care nu se regaseste statutul de reprezentant in AGA la asociatiile de dezvoltare intercomunitare.

Prin urmare, este necesara inserarea explicita in Legea nr. 51/2006 a faptului ca primarii/presedintii CJ sunt reprezentantii de drept ai unitatilor administrativ – teritoriale in cadrul AGA la asociatiile de dezvoltare intercomunitara, ei fiind cei care pot apara cel mai bine interesele unitatilor administrativ teritoriale. „

Gheorghe Roman, deputat PSD de Sibiu, sustine ca nu exista nici o legatura intre proiectul de lege si verificarile ANI, care il vizeaza si pe primarul Sibiului. „Initiativa legislativa a fost depusa inainte ca primarul Sibiului sa intre in atentia ANI”, explica deputatul PSD, Gheorghe Roman.

Totusi, trebuie precizat ca la data depunerii proiectului de lege (8 aprilie) toti cei sase politicieni verificati fusesera deja notificati de ANI, deci stiau ca sunt acuzati de incompatibilitate.

Dar e exista si o explicatie neoficiala a interesului major al alesilor locali pentru serviciile de utilitati publice, in cazul de fata compania de apa-canal: miza financiara uriasa. Aparent, o societate de apa – canal nu prezinta mare interes. La o privire mai atenta, identificam un interes major: bugetele administrate de aceste servicii sau proiectele angajate sunt de ordinul zecilor sau sutelor de milioane de euro. De pilda, RAJA Constanta a angajat in 2011 fonduri europene in valoare de 250 de milioane de euro (douasutecincizeci). Prezenta in consiliul de administratie al acestor companii inseamna acces la informatii si capacitatea de a influenta decizia distribuirii fondurilor.

Inca o dovada a mizei uriase este razboiul denunturilor de la Constanta. Presedintele Consiliului Judetean Constanta, Nicusor Constantinescu, a trimis in 2011, cand era in opozitie, o sesizare la ANI prin care cerea sa constate starea de incompatiblitate a sapte primari, acuzandu-i ca ocupa in mod ilegal functia de reprezentanti in consiliul de administratie RAJA Constanta, desi el insusi ocupase aceasta functie in perioada 2008 – 2009. Din acest motiv, presedintele CJ Constanta, Nicusor Constantinescu, a fost declarat, la randul sau, incompatibil de ANI.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro