Comisia Europeana, reticenta la realocarea banilor europeni de la autostrazi la micile lucrari pentru scoli si spitale. Miza politica PSD-PNL din spatele celor 250 de milioane de euro
Comisia Europeana are o anumita reticenta fata de cererea Ministerului Fondurilor Europene de a realoca bani europeni de la Programul Operational Sectorial Transport si POS Mediu catre lucrarile de mica anvergura pentru repararea unor scoli si spitale in Programul Operational Regional, au declarat, pentru HotNews.ro surse guvernamentale.
Potrivit acestora, la inceputul acestei saptamani, la Intalnirea anuala a reprezentantilor serviciilor Comisiei Eurpene cu sefii de autoritati de management din Romania, seful adjunct al Unitatii pentru Romania din cadrul Directoratului general politici regionale (DG REGIO) al CE, germanul Anton Schrag, a lasat sa se inteleaga ca Ministerul Fondurilor Europene trebuie sa regandeasca realocarile solicitate, de bani europeni de la Transporturi la Dezvoltare Regionala.
In acest context, ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici, a avut o disputa cu oficialul trimis de Comisia Europeana.
„Ministrul Teodorovici spus ca stie el ca sunt persoane in cadrul Autoritatii de management de la Transporturi care se opun realocarii”, au decalarat, pentru HotNews.ro, sursele.
Potrivit acstora, ministrul Teodorovici i-a atras lui Schrag atentia ca germanul are datoria sa discute direct doar cu Ministerul Fondurilor Europene si cu Autoritatea de Management pentru POR, de la Ministerul Dezvoltarii Regionale, nu si cu cei de la Autoritatea de Management din Ministerul Transporturilor.
In replica, seful adjunct al Unitatii pentru Romania, Anton Schrag, i-a spus ministrului Teodorovici ca, potrivit Regulamentului european 1.083/2006, Autoritatea de management de la Transporturi este direct responsabila de absorbtia fondurilor europene in acest program si, ca atare, serviciile Comisiei Europene tebuie sa discute direct cu aceasta chestiunile legate de banii pentru transporturi.
HotNews a incercat duminica sa ii contracteze telefonic atat pe ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici, cat si pe ministrul Transporturilor, Ramona Manescu, insa nu a fost posibil.
- Banii europeni de la Transporturi si mizele politice din spatele lor
La inceputul lunii noiembrie, ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici, anunta ca intentioneaza sa ceara Comisiei Europene permisiunea de a realoca 350 de milioane de euro din banii europeni alocati pentru Programul Operational Sectorial Transport si POS Mediu la Programul Operational Regional.
De la POS Mediu, gestionat de Ministerul Mediului, ar urma sa plece 100 de milioane de euro, implicatiile politice nefiind, insa, foarte contondente, avand in vedere ca Mediul este condus de social-democrata Rovana Plumb, subalterna si pe linie de partid a ministrului Dezvoltarii Regionale, Liviu Dragnea, vicepremier si presedinte executiv al PSD.
In schimb, mai mult ar urma sa aiba de suferit POS Transport, gestionat de Ministerul Transporturilor, condus de ministrul liberal Ramona Manescu.
De la Transporturi ar urma sa plece 250 de milioane de euro din bani europeni catre programul operational gestionat de Dragnea.
Impactul bugetar asupra POS Transport va fi insa si mai adanc, pentru ca, adaugand cheltuielile neeligibile si TVA-ul bugetate, suma care se va muta de la Transporturi la Dezvoltarea Regionala va ajunge la circa 370 de milioane de euro, au declarat, pentru HotNews.ro, alte surse guvernamentale.
Miza acestor discutii are reverberatii puternice in Guvernul Romaniei, unde rivalitatea dintre ministrii liberali si cei social-democrati se ascute.
Ministrul liberal al Transporturilor, Ramona Manescu, cunoscuta pentru relatia sa de amicitie cu familia premierului social-democrat Victor Ponta, ar fi fost, la inceput, de acord cu transferul de bani catre Dragnea, au aratat sursele.
Ulterior, insa, Ramona Manescu ar fi dat inapoi. Practic, prin trasnferul de bani de la POS Transport la POR au de suferit in primul rand investitiile in infrastructura rutiera, mai ales in partea vestica a tarii, precum si lucrarile de la Metroul Bucurestean – magistrala Drumul Taberei, cartier aflat in sectorul 6 al Capitalei, deci cu implicatii politice negative chiar asupra sotului ministrului Transporturilor, Rares Manescu, primarul sectorului 6.
De partea cealalata, viceprmierul Liviu Dragnea ar avea de castigat si mai multa sustinere din partea alesilor locali – banii de la transporturi se muta practic de la lucrari de anvergura mare, derulate de cateva companii puternice, majoritatea straine, la lucrari foarte mici, de renovare a unor scoli si spitale din teritoriu, efectuate de firme mici, locale.