Sari direct la conținut

Comisia pentru administratie publica din Camera Deputatilor a propus respingerea unei Ordonante care introducea noi controventii in materie de urbanism/ USR: Cu PSD la putere se revine la  urbanismul derogatoriu

HotNews.ro
Publicitate stradala Bucuresti 14, Foto: Hotnews
Publicitate stradala Bucuresti 14, Foto: Hotnews

Comisia pentru administratie publica si amenajarea teritoriului din Camera Deputatilor a hotarat miercuri transmiterea catre plen a unui raport de respingere a OUG 100/2016, adoptata de catre guvernul Giolos, si care limita urbanismul derogatoriu, conflictul de interese in domeniul autorizarii constructiilor si introducea noi controventii, se arata intr-un comunicat emis de Uniunea Salvati Bucurestiul.

„Miercuri, 14 martie, Comisia pentru administratie publica si amenajarea teritoriului a Camerei Deputatilor, la propunerea MDRAPFE, a hotarat transmiterea catre plen a unui raport de respingere a OUG 100/2016 pentru modificarea si completarea Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul, precum si a Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii. Argumentul invocat pentru respingere a fost faptul ca s-au primit prea multe amendamente, care vadesc necesitatea rescrierii in intregime a celor doua legi. In acest sens, s-a decis ca MDRAPFE sa constituie un grup de lucru la care sa participe si deputati ai Comisiei pentru administratie. Grupul USR va propune in plen revenirea in comisii pentru un raport suplimentar. Camera Deputatilor este decizionala. Daca OUG100-2016 va fi totusi respinsa de Camera Deputatilor, camera decizionala, USR va cere presedintelui Romaniei Klaus Iohannis sa retrimita legea la Parlament”, se arata in comunicatul USR.

Roxana Wring, consilier general al Capitalei din partea USR este de parerea ca respingerea acestei ordonante va crea haos urbanistic.

„Ordonanta limiteaza urbanismul derogatoriu, incercind o echilibrare a interesului public si privat, impunand administratiei publice sa aiba o viziune de ansamblu. In Romania administratiile publice locale tolereaza si uneori chiar incurajeaza, cazul Bucurestiului, urbanismul derogatoriu. Prin urbanism derogatoriu se intelege planificarea urbana care se bazeaza pe exceptie de la lege, promovand cresterea haotica, nesustenabila a localitatilor.De ce se intampla acest lucru? Lipsa unei viziuni de dezvoltare a administratiei publice locale si interesul financiar al investitorilor privati in detrimentul interesului public. Legea 350/2001 a fost modificata in 2013, imediat ce Liviu Dragnea a ajuns ministrul MDRAP. Modificarile au readus urbanismul derogatoriu ca mijloc de planificare urbana. Prin adoptarea OUG 100/2016 se corectau cele mai grave aspecte ale acestei legi. Cu PSD la putere se revine la urbanismul derogatoriu. Legea astfel modificata permite investitorilor privati sa modifice Planul Urbanistic General, care are putere de lege la nivelul localitatilor, prin initierea unor Planuri urbanistice zonale private, o situatie unica in Europa”, a explicat Roxana Wring

Care este impactul respingerii OUG 100/2016, potrivit USR:

  •     Revenirea la planurile urbanistice zonale (PUZ) care reglementeaza o parcela

„OUG prevedea conditii pentru elaborarea PUZ-urilor astfel incat aceastea sa se realizeze pentru terenuri de peste 5.000 mp si care sa contina cel putin 3 drumuri publice. In Romania, majoritatea planurilor urbanistice sunt initiate de investitori privati. Acestea, de obicei, reglementeaza o parcela. Multe dintre aceste planuri urbanistice se refera la derogari semnificative (legea permite in cele mai multe cazuri derogari de pana la 20% din indicatorii urbanistici reglementati anterior ca maxim posibili). Astfel investitiile tind sa modifice punctual reglementarile de urbanism gandite la nivel global. Prin acumularea in timp a unor derogari, apar dezechilibre importante la nivelul asezarii umane (cel mai potrivit exemplu este Bucurestiul). PUZ-urile sunt adoptate de Consiliile Locale, au avizul arhitectului-sef si a diferitelor autoritati ale statului. Pe tot acest parcurs de aprobare ar trebui sa existe o echilibrare intre interesul privat si cel public. Desi sunt initiate de investitori privati, PUZ-urile, in final, devin ale administratiei publice. Este in interesul administratiei publice ca acestea documentatii sa aiba o viziune de ansamblu care sa poata fi implementa nu numai fara a conduce la dezechilibre in functionarea localitatii, ci concurand la urmarirea viziunii teritoriale a respectivei localitati”, se arata in comunicatul USR.

  •     Renuntarea la unele obligatii ale membrilor comisiilor de urbanism pentru evitarea conflictelor de interese

„OUG prevedea ca membrii comisiei tehnice de amenajare a teritoriului si urbanism sa semneze o declaratie pe propria raspundere prin care se obliga ca, pe perioada exercitarii mandatului, sa nu incheie sau sa nu execute contracte de achizitii publice cu autoritatea publica locala/judeteana din a carei comisie fac parte si sa se abtina de la vot in cazul documentatiilor supuse avizarii in cazul in care au participat la elaborarea lor”, se arata in comunicatul USR.

  •     Renuntarea la responsabilizarea consilierilor locali in aprobarea/ respingerea planurilor urbanistice

„Se instituia, prin prevederile OUG, un termen de maximum 45 de zile in care consiliul judetean/local/Consiliul General al Municipiului Bucuresti are obligatia sa emita o hotarare prin care aproba sau respinge o documentatie de amenajare a teritoriului sau de urbanism supusa atentiei lui. De asemenea, consilierii sunt obligati de OUG 100/2016 sa depuna in scris motivatia pentru votul exprimat prin care aproba/resping documentatiile de amenajare a teritoriului sau de urbanism”, se arata in comunicatul USR.

  •     Renuntarea la precizarea cu claritate a faptului ca Prefectul si ISC pot ataca in justitie documentatii de urbanism adoptate cu nerespectarea legii

„”Hotararea privind aprobarea unei documentatii de urbanism, adoptata cu incalcarea prevederilor legale, poate fi anulata de catre instantele de contencios administrativ, potrivit legii. Anularea hotararii poate fi ceruta, in conditiile legii, si de catre prefect sau de catre Inspectoratul de Stat in Constructii – I.S.C. in urma activitatii proprii de control” este articolul introdus de OUG care clarifica atributiile celor doua institutii”, se arata in comunicatul USR.

  •     Renuntarea la unele posibilitati de autorizare in situatia in care Planul Urbanistic General a fost suspendat/anulat in justitie

„OUG 100/2016 a stabilit ca, in cazul suspendarii/anularii in instanta a PUG-ului, se pot elibera autorizatii pentru lucrari de interventii in prima urgenta, lucrari de consolidare, restaurare, conservare, reparare a constructiilor, instalatiilor si cailor de comunicatii, fara modificarea caracteristicilor acestora si a indicatorilor urbanistici. In lipsa acestui articol, conservarea si restaurarea monumentele istorice este pusa in pericol”, se arata in comunicatul USR.

  •     Renuntarea la cresterea amenzilor si instituirea de amenzi pentru nerespectarea unor prevederi din lege

„Prin OUG 100/2016 a avut loc o crestere semnificativa a numarului contraventiilor si au fost prevazute cresteri ale amenzilor. Anterior OUG, o serie de obligatiile legale, pentru alte situatii decat cele incadrate ca infractiuni, nu aveau prevazute contraventii. Intre noile contraventii se numara: nerespectarea prevederilor privitoare la informarea si consultarea populatiei pentru aprobarea unei documentatii de urbanism; modificarea documentatiilor de amenajare a teritoriului si de urbanism in vigoare de catre autoritatile locale fara reluarea procedurii privitoare la avizarea si aprobarea acestora; initierea si aprobarea documentatiilor de urbanism care au ca scop intrarea in legalitate a unor constructii care nu au autorizatie de construire sau nu respecta prevederile autorizatiei de construire; neemiterea, in conditiile legii, a hotararii de aprobare sau respingere a documentatiei de urbanism; aprobarea unui plan urbanistic de detaliu cu derogari de la documentatiile de urbanism aprobate, cu nerespectarea conditiilor legii; nerealizarea demersurilor de elaborare sau actualizare a planului de amenajarea teritoriului judetean sau a planului urbanistic general; nerealizarea demersurilor de elaborarea a planurilor de urbanism zonale cu caracter obligatoriu prevazut de lege (intre acestea se numara si cele pentru zonele construite protejate); emiterea de autorizatii de construire/desfiintarea in regim de urgenta/in prima urgenta pentru alte cazuri decat cele prevazute de lege; neafisarea panoului investitiei (panoului de santier).

Contraventiile in urbanism, situate anterior in intervalul 1.000 – 10.000 lei, au crescut prin OUG 100/2016 la 10.000 – 50.000 lei. Contraventiile din domeniul autorizarii constructiilor au ramas in intervalul 1.000-100.000 lei, dar pragurile superioare ale majoritatii contraventiilor au crescut semnificativ”, se arata in comunicatul USR.

  • Renuntarea la digitizarea procesului de emitere a avizelor si eliberare a autorizatiilor de construire.

„OUG prevedea ca autoritatile publice sa creeze infrastructura care sa permita depunerea in format digital a documentatiilor si emiterea / eliberarea de acte utilizandu-se semnatura electronica”, se arata in comunicatul USR.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro