Comisia Tehnica de Urbanism de pe langa Primaria Capitalei a decis mutarea Halei Matache, monument istoric. Strada Cameliei va deveni pietonala. Pentru reamenajarea zonei se va face concurs de arhitectura
Comisia Tehnica de Urbanism de pe langa Primaria Capitalei a dat, miercuri, unda verde Planului Urbanistic Zonal (PUZ) prin care Hala Matache este demontata si mutata mai in spate, sustin surse apropiate Comisiei. Proiectul a fost prezentat in partea publica a sedintei, iar decizia de avizare s-a luat cu usile inchise. Pe langa mutarea halei, PUZ-ul stabileste regimul de inaltime al cladirilor care se vor construi de-a lungul diametralei Buzesti Berzei Uranus, pe segmentul cuprins intre Calea Grivitei si bd. Dinicu Golescu si cum va arata noul drum. Potrivit Primariei Capitalei, Hala Matache trebuie mutata pentru a face loc Diametralei Buzesti Berzei Uranus.
Planul Urbanistic Zonal prezentat la Comisia Tehnica de Urbanism prevede urmatoarele:
– Hala Matache va fi demontata si mutata mai in spate, locatia exacta fiind decisa prin concurs de arhitectura;
– bd. Garii de Nord va avea multe parcari de-a lungul lui si va deveni sens unic, in tandem cu Calea Grivitei;
– de-a lungul Diametralei Buzesti Berzei Uranus, segmentul cuprins pe str. Berzei intre Calea Grivitei si bd. Dinicu Golescu, vor fi amenajate piste pentru biciclete;
– rondul de la intersectia str. Berzei cu Vulcanescu va fi micosrat si va fi amenajat mai mult spatiu verde;
– in rondul de la intersectia str. Berzei cu Vulcanescu este permisa construirea unor cladiri cu inaltimea maxima de25 de metri.
– pe str. Berzei intre bd. Dinicu Golescu si str.Maramures se pot construi cladiri cu o inaltime cuprinsa intre 11 si 21 m;
– intre strada Maramures si intersectia str. Berzei cu Vulcanescu se pot construi cladiri cu o inaltime cuprinsa intre 11 si 21 metri. La fel si portiunea cuprinsa intre aceasta intersectie si Hala Matache;
– in jurul Halei Matache si pe segmentul pana la intersectia cu Calea Grivitei se pot construi cladiri cu inaltimi cuprinse intre 8,80 si 21m;
– strada Cameliei va deveni pietonala;
Arhitectul sef al Capitalei, Gheorghe Patrascu, a declarat ca pentru stabilirea locatiei exacte unde va fi mutata Hala Matache si pentru amenajarea spatiului cuprins intre Calea Grivitei – str. Cameliei – str. Berzei se va face concurs public.
Reamintim ca, la inceputul lunii februarie, Comisia Nationala a Monumentelor Istorice a decis mutarea halei Matache cu circa 40 de metri mai in spate fata de pozitia actuala, au declarat surse apropiate Ministerului Culturii pentru HotNews.ro. ONG-urile din Platforma pentru orase durabile au protestat impotriva acestei decizii.
„Avand in vedere controversele din jurul acestui caz, organizatiile semnatare considera ca procesul prin care s-a ajuns la aceasta decizie a fost lipsit de transparenta. Pe ordinea de zi a comisie nu a figurat discutarea acestui aviz. Mai mult, premergator emiterii avizului, Comisia a dezbatut exclusiv asupra a trei variante de mutare a Halei, fara a lua in calcul optiunea mentinerii acesteia pe actualul amplasament, asa cum se prevede in documentatia de urbanism existenta. Solicitam Ministrului Culturii sa dea dovada de transparenta si sa demareze o procedura de consultare publica pe aceasta tema”, sustin ONG-urile.
Un grup de arhitecti voluntari a realizat un proiect prin care Diametrala Buzesti berzei Uranus se poate realiza fara demolarea halei, singurul compromis fiind mutarea trotuarului prin porticul halei. ONG-isti sustin ca in cazul in care hala va fi demolata si reconstruista, isi pierde valoarea.
Hala Matache este monument istoric fiind construita in 1887. Cladirea apartine Primariei Capitalei, fiind expropriata in urma cu cativa ani de municipalitate pentru construirea Diametralei Buzesti Berzei Uranus. Pana sa fie cumparata ade Primaria Capitalei, in cladire functiona o piata de carne. De cand a intrat in propriatatea Primariei Capitalei monumentul istoric este devastat de hotii de fier vechi, desi municipalitatea ar fi trebuit sa asigure paza cladirii. In urma protestelor ONG-urilor, in august 2011, Primaria Capitalei promitea ca Hala Matache nu va mai fi stramutata sau demolata, ci va ramane pe actuala locatie si va fi restaurata.
Diametrala Buzesti-Berzei-Uranus este unul dintre cele mai importante proiecte derulate de Primaria Capitalei. Drumul va face legatura intre Piata Victoriei si Gara Progresul, reprezentand o alternativa la Calea Victoriei si bd.Magheru pentru persoanele care doresc sa ajunga din Nordul Capitalei la iesirea din Bucuresti spre Giurgiu. Municipalitatea a impartit proiectul in trei etape:
– Piata Victoriei – Vasile Parvan;
– Vasile Parvan – Piata George Cosbuc;
– Piata George Cosbuc- Gara Progresul;
Pe total, pentru toate cele trei etape Consiliul General a aprobat in perioada 2006-2007, 365 milioane lei. Lucrarile la primul tronson al Diametralei au inceput in toamna anului 2010, costurile fiind estimate la 130 milioane lei. Constructor: firma Consitrans.
Pe 6 decembrie 2011, primarul General Sorin Oprescu a inaugurat portiunea cuprinsa intre Calea Plevnei si Bulevardul Stirbei Voda, circa 20% din primul tronson, promitand ca toata lucrarea va fi gata in martie 2012. De atunci, in mod oficial, municipalitatea nu a mai adus vorba despre subiect.