Sari direct la conținut

Companiile aeriene imploră UE să introducă pașapoarte de vaccinare anti-Covid – scrisoare oficială

HotNews.ro
Avioane pe aeroport, Foto: Jochen Tack / Alamy / Profimedia Images
Avioane pe aeroport, Foto: Jochen Tack / Alamy / Profimedia Images

Asociația Internațională de Transport Aerian (IATA) le-a cerut liderilor Uniunii Europene să adopte controversatele „pașapoarte de vaccinare” pentru a reporni călătoriile aeriene cu pasageri, potrivit unui document obținut pe surse de Euractiv.

Scrisoarea IATA cere implementarea de „restricții la graniță bazate pe dovezi” în întreaga Europă și îndeamnă țările membre UE să „se pună de acord asupra rolului crucial al soluțiilor digitale precum Permisul de Călătorii IATA”.

Scrisoarea este semnată de Rafael Schvartzman, vicepreședintele pentru Europa al IATA, și adresată lui Charles Michel, președintele Consiliului European. Documentul a fost trimis lui Michel înaintea unei întruniri virtuale a liderilor UE programată pentru joi, 25 februarie.

IATA susține în scrisoare că permisul său de călătorii va oferi „guvernelor și autorităților – dar și pasagerilor și echipajelor – încrederea necesară în ‘starea de sănătate’ a fiecărui pasager”.

Pașaportul digital de călătorie propus de IATA ar urma să conțină informații legate de vaccinarea călătorilor precum și rezultatele pentru teste Covid efectuate recent, permițând pasagerilor „să informeze rapid autoritățile țărilor în care vor să intre” cu privire la starea lor de sănătate, potrivit scrisorii.

IATA afirmă de asemenea că permisul va permite pasagerilor să fie informați rapid cu privire la cerințele de călătorie locale care se schimbă constant.

„Această soluție digitală poate verifica cadrul legal la plecare și jurisdicțiile la sosire (…) asigurându-se că pasagerii cunosc toate măsurile și condițiile care li se pot aplica”, afirmă scrisoarea.

Organizația mai afirmă că verificările stricte vor ajuta și la combaterea înșelătoriilor legate de certificatele de vaccinare false.

Consiliul European urmează să se întrunească joi pentru a evalua situația privind pandemia și să planifice următorii pași pentru programul de furnizare a vaccinurilor anti-Covid. Este așteptat ca liderii europeni să discute de asemenea despre restricțiile de călătorie în cele 27 de state membre ale UE.

Introducerea unui pașaport de călătorie unic la nivelul UE a fost propusă pentru prima dată de premierul elen Kyriakos Mitsotakis (FOTO: Flickr / European People’s Party)

Lipsă de consens

IATA, care reprezintă în jur de 290 de companii aeriene din întreaga lume, afirmă că restricțiile la graniță pot fi relaxate gradual prin evaluarea factorilor de sănătate relevanți pentru fiecare regiune precum procentul populației inoculate, rata contagierilor și rata deceselor cauzate de Covid.

Organizația cere statelor membre UE să adopte o abordare „rațională” privind ridicarea restricțiilor la graniță printr-un „echilibru realizabil între riscuri și sustenabilitatea financiară a oamenilor/companiilor”, potrivit scrisorii.

Adoptarea unor pașapoarte de vaccinare anti-Covid pentru reluarea călătoriilor s-a dovedit a fi un subiect extrem de controversat, țările UE nereușind să atingă un consens cu privire la idee.

Țările cu sectoare turistice importante precum Italia, Spania, Portugalia, Cipru sau Bulgaria tind să fie mai favorabile ideii propuse pentru prima dată în luna ianuarie de către premierul grec Kyriakos Mitsotaki.

Estonia, Finlanda, Danemarca, Suedia, Ungaria și Polonia susțin de asemenea introducerea pașapoartelor de vaccinare.

Franța a respins însă ideea, afirmând că discuția este prematură și că ea ar trebui abordată după ce un număr mai mare de europeni vor fi vaccinați împotriva coronavirusului.

Belgia, Olanda și țara noastră și-au exprimat de asemenea reticențele cu privire la propunere.

În Parlamentul European Partidul Popular European și Renew Europe sunt în favoarea pașapoartelor de vaccinare.

Perturbările aduse de pandemia de COVID-19 călătoriilor internaționale au zguduit industria aeriană, ducând la cel mai mic număr de pasageri de după 2019.

IATA estimează că traficul aerian de anul acesta va fi la jumătate față de nivelul din 2019.

Citește și:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro