Sari direct la conținut

Conflict în Biserică. Un nou derapaj al Arhiepiscopiei conduse de IPS Teodosie. Îl acuză pe Vasile Bănescu de „juisare intelectualist-utopică” și de „zel iacobin”

HotNews.ro
IPS Teodosie, Foto: Inquam Photos / Costin Dinca
IPS Teodosie, Foto: Inquam Photos / Costin Dinca

Arhiepiscopia Tomisului îi transmite o replică acidă purtătorului de cuvânt al Patriarhiei Române, Vasile Banescu, acuzându-l de „juisare intelectualist-utopică pe gama redusă a unei terminologii (inclusiv teologice) „de budoar””, care „este principala sursă de încurajare a ideologiilor cristofobe”. Asta după ce Bănescu a spus, fără a-i rosti numele, că IPS Teodosie ajută „consistent”, în „nebunia idolatrizării ignoranței” sale, pe cei care numesc în derâdere creștinismul drept „creștinopatie”.

  • „Talentatului scriitor Vasile Bănescu, purtător de cuvânt al Patriarhiei Române pe pagina personală de pe o rețea de socializare, căruia îi adresăm un sincer și tolerant „La mulți ani!”, îi transmitem că juisarea intelectualist-utopică pe gama redusă a unei terminologii (inclusiv teologice) „de budoar” este principala sursă de încurajare a ideologiilor cristofobe, având în subsidiar, desigur, și „ignoranța inclusiv teologică, trântită zgomotos pe taraba ritualismului religios”.
  • Această săritură donquijotescă, plină de zel iacobin (ilar și defazat istoric), la gâtul unui ierarh al Bisericii care își îndeplinește – cu inevitabilele limite personale, însă cu onestitate – datoria păstorească, pe linia trasată de Sfânta Scriptură, de Sfinții Părinți și de colecția canonică a Bisericii și care nu trimite pe nimeni în iad pentru că fumează, nici nu exclude din biserică „femeia cu fiziologie normală” (așa cum apare în „comunicatul” talentatului domn Bănescu), ci doar reamintește societății grăbite în care ne ducem viețile că Biserica are rânduieli care nu se pot schimba după capriciile modei, se dovedește, din nou și din nou, una nefericită, călcătoare, nepermis de des, a principiului: „Orice împărăţie care se dezbină în sine se pustieşte, orice cetate sau casă care se dezbină în sine nu va dăinui” (Matei 12, 25)”, arată un comunicat de presă al Arhiepiscopiei Tomisului.

De la ce a pornit conflictul

Arhiepiscopul Tomisului, IPS Teodosie, a spus săptămâna trecută la Radio Dobrogea că „femeile care sunt într-o perioadă de necurăţie” și fumătorii nu au voie să bea agheasmă de Bobotează.

Bănescu a reacționat aseară pe Facebook spunând că e ca si cum „cel luptat de o patimă nu ar avea nevoie de ajutorul lui Hristos și al nostru, ca și cum fiziologia ar fi sinonimă cu necurăția sau aghiasma cu Sfânta Împărtășanie”.

Purtătorul de cuvânt l-a criticat dur pe arhiepiscopul Tomisului.

„Cei care, afectați grav de ideologiile cristofobe, numesc în derâdere creștinismul, creștinopatie, primesc un nesperat și consistent ajutor de la cei care, în nebunia idolatrizării ignoranței lor inclusiv teologice, trântită zgomotos pe taraba ritualismului, îl trimit pe fumător în iad, pe femeia cu fiziologie normală afară din biserică și pe ambii cât mai departe de aghiasma mare și mică. Nespunând absolut nimic despre păcate cu adevărat strigătoare la cer”, a mai scris Bănescu pe Facebook.

În acest context, Arhiepiscopia Tomisului vine în comunicatul transmis miercuri și cu argumente de ordin științific împotriva fumatului.

  • „Înaltpreasfințitul Părinte Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, își menține cu fermitate atitudinea de militant anti-fumat, exprimându-se în spațiul împotriva acestui viciu, cauză principală a morții anuale a peste 7 milioane de persoane care fumează activ și a peste 1,3 milioane de persoane afectate indirect (prin „fumatul pasiv”)”, în timp ce comunicatul face trimitere la pagina Organizației Mondiale Sănătății.

Apoi, Arhiepiscopia subliniază că fumătorul se plasează ”în afara comuniunii cu Dumnezeu”, prin faptul că fumatul activ sau pasiv ucide.

  • „În perfectă consonanță cu îngrijorarea exprimată în toate forurile lumii față de creșterea alarmantă a numărului de victime ale acestui viciu, accepțiunea canonică și duhovnicească ortodoxă prevede că atât sinucigașul cât și persoana cauzatoare (cu voie sau fără de voie) a morții cuiva se îndepărtează de comuniunea cu Dumnezeu (comuniune exprimată vizibil în Ortodoxie, prin Taina Sfintei Împărtășanii, apoi prin consumul aghesmei și a anaforei). Prin urmare, fumătorul, care în mod voluntar își ucide lent organismul și în mod involuntar participă la uciderea semenului său prin exalarea fumului, se plasează pe el însuși înafara comuniunii cu Dumnezeu (care are loc în și prin Biserică)”, subliniază comunicatul.

Arhiepiscopia Tomisului a mai transmis că “nu încalcă dreptul nimănui de a-şi rândui cum ştie el mai bine viaţa, dar nu îşi poate compromite vocaţia misionară prin aşa-zisa «îndulcire a termenilor» atât de solicitată azi tocmai de cei ce nu doresc – de altfel – nici o comuniune cu Dumnezeu şi cu Biserica Sa” și că Arhiepiscopul Tomisului colaborează cu autorităţile locale la programe de conştientizare şi de combatere a fumatului şi traficului de droguri.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro