Consilierul prezidential Sebastian Lazaroiu despre sondajul INSOMAR in care Geoana il invinge pe Basescu in turul doi: Cadou de la Vantu
Consilierul prezidential, sociologul Sebastian Lazaroiu, sustine, intr-un inverviu pentru HotNews.ro, ca sondajul INSOMAR care arata ca Mircea Geoana il invinge pe Traian Basescu in turul doi este un „cadou de la Vantu” pentru ca liderul PSD ar fi creat, chiar in ochii propriului electorat, asteptarea unei scaderi de popularitate. Un alt sondaj, publicat la sfarsitul saptamanii de CSOP, arata ca Traian Basescu il invinge pe Mircea Geoana in turul doi, la diferenta de zece procente. Reprezentantii INSOMAR n-au putut fi contactati pentru a-si preciza, in paralel, punctul de vedere.
- Lazaroiu: Daca sondajele arata perspective bune militantii sunt mai activi si sponsorii mai generosi. Asta este adevarata miza a sondajelor mistificate
Rep: Cum se explica diferentele mari dintre sondajul CSOP, care da o diferenta de aproape zece procente intre Traian Basescu si Mircea Geoana in turul doi, si sondajul INSOMAR, care il da pe Mircea Geoana castigator la diferenta de un procent. Diferenta e mai mare decat suma marjelor de eroare. Cine greseste, cine manipuleaza?
Sebastian Lazaroiu: Eu am mai multe explicatii. Pe de o parte sunt constient ca sondajul CSOP, fiind un sondaj telefonic poate supraestima usor scorul lui Traian Basescu si subestima scorul lui Geoana. Asta e o hiba a sondajelor telefonice care prind categorii mai apropiate de nucleul considerat de centru dreapta. Pe de alta parte CSOP are un alt sondaj pe 18.000 de persoane care este mult mai aproape de realitate si arata o diferenta de aproximativ 5% in favoarea lui Basescu (versus Geoana).
De obicei, daca vrei sa vezi cine greseste, te uiti la mai multe sondaje realizate in aceeasi perioada. Cele mai multe sondaje realizate in perioade diferite arata ca Geoana in turul I nu depaseste 24% in primul tur si niciodata nu il bate pe Basescu in turul II. Singurul sondaj care il arata pe Geoana la peste 24% este cel al INSOMAR. Si nu e prima oara cand INSOMAR face asta. Este a doua oara. Poate fi o eroare, fara indoiala. Dar fiind a doua oara cand INSOMAR iese din „serie” inclin sa cred ca nu e o eroare tehnica.
Aici nu mi-e teama sa intru in discutia despre batalia politica pentru ca am mai multe informatii din aceasta zona. Marea problema a lui Geoana este nu ca e departe de Basescu in primul tur de scrutin, ci ca dupa 10 luni de la anuntarea intentiei de a candida este cu cel putin 9 puncte sub scorul partidului. Cu alte cuvinte candidatul nu poate convinge nici macar partizanii social-democrati.
Aceasta ii creeaza multiple probleme cu sponsorii, dar si cu colegii de partid. Sincer, ceea ce cred este ca dl. Vantu i-a facut un cadou d-lui Geoana prin sondajul INSOMAR. Sondajul INSOMAR apare intr-o perioada in care toata lumea comenteaza (critic sau doar ironic) incredibila inclinatie a lui Geoana de a se pune la remorca cuiva. In ianuarie 2009 voia sa fie secundul lui Basescu, acum se aseaza in trena lui Antonescu in comica alianta „pro-Johannis”. Fata de aceasta neinspirata pozitionare a lui Geoana s-a creat asteptarea unei scaderi inclusiv in ochii propriului electorat. Sprijinitorii d-lui Geoana au vrut sa corecteze o asemenea asteptare si asa s-a nascut sondajul INSOMAR.
Eu nu spun ca e imposibil ca Geoana sa ia in primul tur 28%, dar cred ca mai are mult de munca si el si partidul pentru a obtine un asemenea scor. Cat despre sansele de a-l invinge pe Traian Basescu in turul doi indraznesc sa spun ca deocamdata aceste sanse nu se bazeaza decat pe o campanie mediatica isterica, intretinuta de doua posturi de nisa si doua trei-ziare fara credibilitate, impotriva lui Basescu. Ceea ce e foarte putin.
Rep: Cat pot influenta rezultatele alegerilor sondajele de opinie prezentate in pragul campaniei?
S.L.: Influenta sondajelor asupra electoratului este o iluzie, pe care chiar putini dintre politicieni o mai au. Cert este ca sondajele au o influenta asupra militantilor si sponsorilor.
Daca sondajele arata perspective bune militantii sunt mai activi si sponsorii mai generosi. Asta este adevarata miza a sondajelor mistificate. Sponsorii si militantii sunt mai sensibili la aceste barometre ale opiniei publice.
Rep: Cum comentati lipsa de incredere exprimata de mai multi cititori HotNews in cele doua sondaje si in cei care le realizeaza?
S.L.: Cand am hotarat sa plec de la CURS, in 2007, a fost si o anumita lehamite fata de presiunea pe care presa si comanditarii o puneau asupra sondajelor. Presa partizana si politicienii au avut grija timp de ani de zile sa distruga orice urma de credibilitate a sondajelor de opinie.
Breasla realizatorilor are vina ei. Pentru ca a ripostat firav. Marea greseala care s-a facut, dupa parerea mea, este ca aceasta comunitate a profesionistilor in sondaje de opinie a permis sa se dezvolte in jurul lor unor „paraziti” care nu sunt interesati decat de bani.
De asemenea au refuzat sa isi asume erorile si sa le recunoasca public. In ce ma priveste, tocmai pentru a nu pune in pericol credibilitatea sondajelor, cand am venit la Cotroceni am demisionat de la CURS si am cedat si pachetul de actiuni la acest institut. Tot din acest motiv nu ma voi mai intoarce niciodata in acest domeniu. Voi lucra cu sondaje si in viitor, dar nu ma voi reintoarce in randul celor care produc sondaje.
Comentariile cititorilor Hotnews.ro la articolul Batalia sondajelor: La alegerile prezidentiale, CSOP il da castigator pe Traian Basescu, iar INSOMAR pe Mircea Geoana
- alex.dumitrascu: Sub 1000 subiecti sondajele se supun teoriei esantioanelor mici. E o tampenie sa compari facatura CSOP (513) subiect nu poate fi comparata cu un sondaj, sondajele fiind peste 1000 si rezultatele lor fiind garantate cu marja de eroare si probabilitate (putem afirma cu probabilitate de x% va variabila este de y +- z%). Sub 1000 subiecti nu se pot face asemenea afirmatii. Excrocherie.
- Tudor Barladeanu: Manipularea cu ajutorul sondajelor inaintea unui eveniment de o asemenea importanta este „super-folosita”. Spre exemplu, se stie ca: 1. Directorul executiv al CSOP este domnul Andrei Musetescu, unul dintre consultantii PD-L in privinta strategiei de campanie. Cum tovarasul Traian Basescu si-l doreste foarte tare pe Mircea Geoana in turul al doilea, se pot explica foarte usor rezultatele ultimului sondaj CSOP. 2. CURS-ul este o companie aservita PD-ului ce a fost condusa pana in martie 2007 de catre actualul consilier prezidential Sebastian Lazaroiu. 3. Domnul VLADIMIR PASTI, unul dintre membri fondatori ai INSOMAR-ului şi primul director al acestuia, actualmente membru in Consiliul Director al Institutului, este un fost ideolog comunist, un fost profesor de socialism ştiinţific si apropiat colaborator al lui Ion Iliescu. El a şlefuit, în 2008, in calitate de consilier special de campanie, mesajele electorale ale candidatului Sorin Oprescu. Evident ca domnul Pasti ii va oferi sprijinul in continuare. De asemenea, este cunoscut faptul ca domnul Alin Teodorescu, unul dintre fondatorii IMAS-ului, este consilierului domnului Oprescu.