Sari direct la conținut

Copiii revin în clase din 8 februarie. Sunt pregătite școlile? Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, la interviurile HotNews.ro: Copiii care au probleme de sănătate vor avea „înțelegere maximă” pentru continuarea învățământului online

HotNews.ro
Copiii revin în clase din 8 februarie. Sunt pregătite școlile? Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, la interviurile HotNews.ro: Copiii care au probleme de sănătate vor avea „înțelegere maximă” pentru continuarea învățământului online

Copiii care au probleme de sănătate vor avea „înțelegere maximă” pentru continuarea învățământului online, a declarat vineri seara ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, invitat la interviurile HotNews.ro, în contextul în care, dacă evoluția pandemiei de coronavirus se menține în coordonatele actuale, școlile vor începe în format fizic în data de 8 februarie.

„Cu siguranță, copiii care au probleme de sănătate vor face obiectul unor certificări medicale și vor avea înțelegere maximă pentru a urma în continuare procesul de învățământ online”, a precizat ministrul Educației.

Întrebat dacă această excepție este valabilă și pentru copiii care au părinți sau bunici cu probleme medicale și care locuiesc cu ei, Cîmpeanu a răspuns: „Vom vedea”.

„Pe motivație medicală, directă sau indirectă, este posibil, trebuie să fie luate în considerare acele situații. Pe baza propriei opțiuni, de a alege între online sau între predare clasică, așa cum înainte de luna martie 2020 nu exista această opțiune de alegere, așa cum toți au cerut reîntoarcerea la sistemul clasic de predare cu prezență fizică, probabil că va fi dificil să pui și această opțiune și decizia a fost luată prin consultare cu cadrele didactice, care în sistem hibrid, sistem care s-a dovedit neviabil, ineficient, sistem în care pui un profesor să predea în același timp de două ori, o dată fizic și o dată online, realitatea ne-a arătat că nu s-a făcut față, nu s-a predat bine, și poate că e mai puțin important cum s-a predat, dar realitatea ne arată că elevii nu au asimilat ceea ce trebuiau să asimileze, nu au dobândit competențe, nici în urma predării fizice, nici în urma predării online”, a explicat Sorin Cîmpeanu.

Cele mai importante declarații ale ministrului Educației:

Cum va funcționa școala din 8 februarie

  • Cele trei scenarii sunt verde, galben, roșu. În scenariul verde, toți elevii merg la școală. În scenariul galben, merg la școală, dacă acest trend se păstrează, grădinițele, învățământul primar și clasele terminale. În scenariul roșu merg la școală cei din învățământul primar și vor funcționa și grădinițele, până la incidența pragului de 6 la mie
  • Fără să-mi depășesc limitele de competență, o schimbare de la un scenariu la altul va trebui să fie confirmată printr-o păstrare a trendului timp de trei zile. Este timp, avem o dată de 2 februarie la care vom avea o analiză a evoluției epidemiologice
  • Universitățile, care au autonomie, au libertatea să decidă în ce mod își vor derula activitatea
  • O astfel de decizie poate fi luată doar în fâșia foarte îngustă între dreptul fundamental la educație și dreptul fundamental la sănătate. Ieri, decizia a fost luată prin consens. Noi, cei care am luat această decizie, ne asumăm această decizie
  • Am declarat din prima zi de mandat că voi fi cu mandatul pe masă. Îmi place această abordare că problemele se rezolvă prin tăieri de capete. Eu sunt cel mai ușor de desprins, am declarat din prima zi că mandatul este cu demisia pe masă
  • Pentru a fi ministru am renunțat la patru poziții, toate câștigate prin vot secret
  • Pentru grădinițe și învățământ online, partea de predare se face cel mai greu

Despre renunțarea la scenariul hibrid:

  • Copiii care au probleme de sănătate vor face obiectul unor certificări medicale și vor avea înțelegere maximă pentru continuarea învățământului online
  • Vom vedea pe motivație medicală, trebuie să fie luate în considerare toate situațiile. Sistemul hibrid s-a dovedit neviabil, ineficient
  • Realitatea a arătat că nu s-a făcut față, elevii nu au asimilat, nu au dobândit competențe. Când vrei să faci două lucruri în același timp riscul de a nu ieși nimic este foarte mare
  • Am un număr de peste 65.000 de elevi estimați în situație de risc de neîncheiere a situației în primul semestru
  • Predarea online generează pierderi substanțiale
  • Este vorba de pierderi suferite pe parcursul predării online și este logic că nu le poți recupera tot prin predare online, este nevoie de prezență fizică pentru aceste acțiuni remediale
  • Am emis un ordin prin care am extins la 8 săptămâni situația în care aceste situații pot fi încheiate, am micșorat numărul de note la minimum două
  • Scenariul roșu este segmentul cel mai dificil. Rămânând în online, nu se va putea face o recuperare eficientă a ceea ce s-a pierdut. Mizăm pe faptul că vor fi foarte puține școli. Chiar și în cele mai defavorabile scenarii, anul școlar trebuie să se încheie și examenele naționale susținute, chiar și cu organizarea de sesiuni suplimentare
  • Am fost întotdeauna adeptul unui număr de elevi mai mic pe clasă. Îmi declar public disponibilitatea de modificare a metodologiei pentru reducerea numărului de elevi în clase, începând din toamnă. În timpul anului nu există această posibilitate
  • De obicei școlile foarte aglomerate sunt în centre mari, aglomerate, unde riscul de a fi în scenariul roșu sau galben este mai mare, și atunci este posibilă spațierea
  • Nu avem suficient de mulți profesori, și nu toți profesorii sunt foarte buni. Discutăm de un tarif orar unic pe care să fie plătite cadrele didactice care fac ore suplimentare cu copii. Eu propun să fie plătite la maximul tarifului de plată cu ora pe care îl are un profesor cu 25 de ani de vechime. Acest tarif este de o sută de lei pe oră. Aceste acțiuni remediale cred că vor fi făcute în bună parte de profesori tineri, care au salarii mai mici, cred că este avantajos și motivant pentru că acțiunile remediale trebuie particularizate și profesionalizate. Am pierdut mult prin predarea online și trebuie recuperat. Voi iniția o OUG prin care aceste lucruri să fie propuse spre aprobare și sunt convins că vor putea fi aprobate. Există acoperirea financiară
  • Școlile de vară pot fi o măsură inclusă în pachetul de măsuri remediale, doar că vin după examenele naționale, ori noi avem nevoie de pregătire urgentă pentru a recupera înainte de examenele naționale.
  • Pachetul mediu va fi de 5 ore remediale pe săptămână, ar putea fi o oră în plus de luni până vineri. Programul va fi stabilit de profesor după ce a identificat pierderile, cu consultarea părinților. Este strict la latitudinea lor. Acolo unde pierderile au fost mai mari, e nevoie firesc de un număr mai mare decât pachetul mediu
  • Dacă există o dorință din partea elevilor, profesorilor și părinților, nu vine ministrul Educației să se opună pentru ore remediale sâmbăta
  • Suma propusă este de peste 70 de milioane de euro pentru aceste acțiuni remediale, identificați în momentul de față. Nu spun că nu vor fi mai mulți.

Despre programa școlară

  • Există un proiect de viziune numit România Educată, este proiectul care a beneficiat de cea mai largă consultare publică. Este o bază solidă de construcție a unor noi reglementări care să aducă învățământul românesc la un nivel de adecvare corespunzător secolului XXI. Când vorbesc de adecvare mă refer la adaptarea tinerei generații la joburile viitorului. Pentru asta este nevoie de viziune. Avem nevoie de coerență și competență, de un proces de consultare publică extins
  • Am lansat în dezbatere de îndată ce am preluat mandatul planurile cadru pentru liceu, în 5 ianuarie. Azi am fi putut închide consultarea. Am spus că nu trebuie să se întâmple asta, deși presiunea este destul de mare. Planurile cadru înseamnă lista de discipline și numărul de ore alocat. Toate aceste lucruri sunt în consultare.
  • Eu susțin introducerea educației financiare, este foarte importantă, dar sunt persoane din grupurile de experți care au elaborat aceste planuri cadru, și care acum se exprimă public că planurile cadru desființează geografia și istoria. Când ai fost corect, când ai validat aceste planuri sau când spui acum că le-ai citit pentru prima oară?
  • Important este să avem o variantă cât mai apropiată de așteptările societății. Este foarte posibil ca în septembrie elevii de clasa a 9-a să aibă din nou probleme cu manualele. După aprobarea planului, se stabilește programa, pe baza căruia se propun variante de manuale, se lansează o licitație, cu perioade de contestare și septembrie nu e departe
  • Vom încerca un proces cât mai rapid, dar fără a face rabat de la calitate
  • Nu cunosc vreun stat care să fi făcut vreo reformă eficientă în perioade de criză
  • Problemele din Educație ar trebui abordate în ordinea urgențelor, probleme curente, probleme cronice
  • Deoarece timpul nu mai are răbdare cu noi, suntem obligați practic să abordăm succesiv aceste probleme

Examenele naționale și Bacalaureat

  • Am căzut de acord că trebuie susținute la datele planificate, cu prezență fizică. Trebuie însă să adaptezi tematica examenului la realitățile anului școlar
  • Această adaptare se va face în urma unor simulări și evaluări. Dacă vom constata că pierderile sunt reclamate de un număr suficient de mare de elevi, putem renunța la subiecte din acele porțiuni ale materiei
  • Nu contează ce a predat profesorul în fața unui ecran, contează ce a asimilat elevul, și asta vom afla prin evaluări și simulări
  • Va trebui să realizăm cât mai repede pentru examenele naționale testele de antrenament
  • Convingerea mea este că aceste teste trebuie să vină cât mai repede. Dacă dai aceste teste mâine, s-ar putea să obții rezultate false
  • Am un reflex, de a mă pune în situația interlocutorului, a părintelui. Mie personal nu mi-ar conveni să aștept până în ultimul moment

Despre schimbarea inspectorilor și directorilor de școli

  • În 9 ianuarie au expirat mandatele pentru 4520 de directori. 796 de numiri au vizat persoane noi, fie directori, fie directori adjuncți
  • Am solicitat inspectoratele motivele pentru care au renunțat la directorii în funcție. Au fost diverse motivații, unii nu s-au mai înscris, până la deficiențe de management
  • Legea educației naționale dă dreptul inspectorului general să numească directori până la organizarea concursului, dar nu mai târziu de începerea anului școlar următor.
  • Pentru a organiza concursurile de director, trebuie mai întâi concursurile la nivelul inspectoratelor generale
  • Mandatele a peste 4000 de directori expiră în august. Atunci vom avea 9771 de directori și directori adjuncți. Ce ar însemna să nu avem concursuri organizate după criterii de performanță relevante și obiective, care să privilegieze competența în detrimentul politicului? În mod clar, concursurile vor trebui organizate
  • Pentru asta e nevoie să avem concursul în inspectorate
  • După 8 ani, în 2015 aveam 8 ani fără concursuri, am organizat aceste concursuri. În prima serie a concursurilor, 20 de candidați, inspectori generali în funcție, candidați unici, susținuți politic, s-au retras din examen. De ce credeți? Cred că am demonstrat că sunt suficient de determinat pentru a organiza aceste concursuri.
  • Pentru inspectorate, așteptăm primăvara
  • Pentru directori, vor trebui să fie examene prin car să-și demonstreze competența, din perspectiva cunoașterii legislației educației, economice
  • Dacă vor avea un cuvânt de spus și cadrele didactice, vom vedea. Dacă vom avea două persoane, spre exemplu, cu nota 9, poate diferențierea să o facă colectivul de cadre didactice titulare
  • După atâte transformări succesive a legii educației, uitasem de unde a plecat. Varianta inițială, a dl Funeriu, era mult mai bună decât ce este acum. Varianta originală promovată în legea educației de Daniel Funeriu era mai bună decât ce avem acum
  • Registrul unic al diplomelor de studiu

Care ar fi numărul optim de copii într-o clasă?

  • Cu cât numărul e mai mic, cu atât atenția e mai puternică și rezultatele sunt mai bune. 24 – 26 de copii în clasă e un număr maxim

Despre vaccinarea profesorilor

  • Am cerut tuturor școlilor să pună link către campania de vaccinare
  • Nu avem numărul celor care au spus explicit nu dorim să ne vaccinăm. La totalul angajaților din învățământ, procentul este oricum sub 50%
  • Cei 51% fie nu doresc, fie nu au răspuns. În a doua etapă, ne propunem să avem un răspuns diferențiat și să facem o campanie de informare corectă
  • Cred că, în momentul în care informația va fi mai bine cunoscută, se vor mai gândi să răspundă pozitiv și o bună parte din cei care nu au răspuns până acum
  • Orice cadru didactic vaccinat înseamnă o diminuare cât de mică a riscului de transmitere a acestui virus, inclusiv pentru familiile celor vaccinați
  • Este importantă decizia fiecăruia dintre angajații sistemului de educație

Despre testarea în masă în școli

  • Am discutat cu ministrul Sănătății, care a propus acest lucru, și evident că vom sprijini
  • În măsura în care vor avea nevoie de sprijinul nostru, o să se dezvolte ideea
  • A fost anunțată la nivel de intenție și acea intenție a fost foarte apreciată

Despre relația cu USR-PLUS în guvern

  • Foarte constructiv atât timp cât discuțiile se poartă cu argumente, cu dovezi, foarte constructiv
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro