Sari direct la conținut

Copilul vrea să stea toată vara în casă, pe electronice! Cum rupem cercul izolării digitale, fără a distruge relația cu adolescentul

HotNews.ro
Copilul vrea să stea toată vara în casă, pe electronice! Cum rupem cercul izolării digitale, fără a distruge relația cu adolescentul
Atunci când adolescentul ar sta toată ziua pe electronice, soluția nu este „confiscarea lor”, ci construirea unui program prin negociere/Foto: Shutterstock


A început vacanța de vară și mulți părinți de adolescenți se întreabă: de ce copilul nu vrea să iasă afară, să se vadă cu prietenii, să meargă în excursii? Cum de preferă să stea izolat în cameră, cu ochii în telefon sau pe jocuri? Când e doar o formă de relaxare și când vorbim de o problemă emoțională reală? Răspunde, cu exemple clare și soluții, dr. Laura Popescu, medic specialist psihiatrie pediatrică, Centrul MindCare.

„Mai bine lasă-mă în pace, sunt bine aici.” Replica asta, spusă cu voce joasă sau uneori ridicată, este familiară multor părinți de adolescenți. Vara e teoretic despre relaxare, explorare, prietenie. Dar pentru unii adolescenți, vacanța înseamnă retragere, ecrane, izolare în cameră și un refuz constant de a participa la viața de familie. Iar părintele se simte prins între vinovăție, neputință și dorința de a-și reconecta copilul cu lumea reală. Explicăm de ce se întâmplă asta și cum putem reacționa – empatic, echilibrat, dar și ferm – fără să rupem legătura cu copilul.

Când relaxarea digitală devine izolare periculoasă

Înainte de orice, iată un test pentru părinți. Bifați ce se potrivește copilului:

  • Nu mai iese din cameră decât când îi e foame (și uneori nici atunci)
  • Refuză orice ieșire, indiferent cât de cool pare
  • Se joacă 8 ore, dar spune că „abia a început”
  • Se înfurie dacă e întrerupt din scroll
  • Nu mai are contact vizual cu nimeni din casă

3 sau mai multe bifate? S-ar putea să nu fie doar o vacanță „relaxantă”…

Adolescenții din ziua de azi nu mai au granițe clare între relaxare și evadare. „Accesul la ecrane este inevitabil, mai ales în vacanță, dar părinții trebuie să fie atenți la semnele care indică dezechilibru”, avertizează dr. Laura Popescu, medic specialist psihiatrie pediatrică la centrul MindCare.

Printre semnalele de alarmă:

  • copilul evită complet prietenii, activitățile de altădată și interacțiunile cu familia;
  • se închide în cameră perioade lungi;
  • devine iritat când i se restricționează accesul la device-uri;
  • doarme prost sau mănâncă mai puțin.

Toate acestea indică nu o simplă „relaxare digitală”, ci posibile dificultăți emoționale sau chiar începutul unei dependențe.

„Creierul adolescentului funcționează pe principiul plăcerii, atras de gratificare imediată, fără controlul matur necesar să spună STOP”, explică dr. Popescu. Iar spațiul digital, cu feedback instant și socializare facilă, devine un adăpost perfect – mai ales pentru cei cu anxietate socială sau stimă de sine scăzută. Din păcate, acest refugiu virtual îi izolează și mai mult de realitate.

Negociere, nu interdicție: cum setăm un program echilibrat

Soluția nu este „confiscarea telefonului”, ci construirea unui program prin negociere. „Negocierea crește cooperarea”, spune dr. Popescu. Adolescentul trebuie implicat în stabilirea unui program zilnic în care să existe timp pentru device-uri, dar și pentru somn, sport, aer liber și viață de familie.

Discuțiile deschise sunt cheia: „Părinții pot exprima sincer ce simt și de ce îi preocupă timpul petrecut online, fără ton acuzator. Astfel se creează o conexiune, nu o ruptură”, spune medicul.

Este util să se stabilească dinainte reguli clare (de exemplu, un număr total de ore la ecrane, împărțite cum dorește copilul), dar și consecințe asumate de ambele părți. Important e ca părintele să respecte regulile stabilite, să nu le schimbe arbitrar, și să sprijine adolescentul când are tendința de a devia de la planul inițial.

Rutina, obiectivele și autonomia – fără presiune, cu sprijin

Mulți părinți se întreabă dacă nu pun o presiune în plus dacă îi cer adolescentului să-și organizeze singur timpul. „Este foarte util, atâta timp cât sprijinul nu se transformă în control”, spune medicul. Creierul adolescentului nu are încă matur dezvoltate abilitățile de planificare pe termen lung, dar le poate exersa prin antrenament blând.

Așadar, este benefic ca părintele să-l încurajeze să își organizeze ieșirile cu prietenii, timpul pentru hobby-uri, activitățile creative sau de învățare. Nu e nevoie de o agendă riguroasă, ci de susținere în a testa, greși, corecta. „Scopul nu e să-i faci program copilului, ci să-l ghidezi în a-l face singur și a învăța din propriile încercări.”

Prieteni pe ecran sau în viața reală? Socializarea față în față e esențială

Chiar dacă generația Z trăiește cu prietenii mai mult online, socializarea reală rămâne vitală. „Doar prin interacțiuni directe adolescenții învață empatia, reglarea emoțională și interpretarea limbajului nonverbal”, explică dr. Popescu.

Dacă adolescentul este reticent, părintele poate propune întâlniri treptate, în grupuri mici sau acasă. Cu răbdare, acest disconfort social poate scădea. Important e să nu acceptăm ca un „e ok, mă văd online cu ei” să devină singura formă de interacțiune – pentru că dezvoltarea socială se face în viața reală, cu tot cu stângăciile, frustrările și învățămintele ei.

Cum evităm conflictul și păstrăm legătura

Cea mai frecventă greșeală pe care o fac părinții? Interdicția bruscă. „Scoți ecranul, vine criza, apoi conflictul. Repetat zilnic, distruge relația părinte-copil”, avertizează medicul. Este nevoie de preaviz, de timp de tranziție și de respectarea regulilor deja negociate.

Alte greșeli frecvente: amenințări fără urmări („data viitoare îți iau telefonul!”) sau etichetări („ești dependent”, „nu mai știi să te porți cu oamenii”). Acestea alimentează rușinea și izolarea adolescentului.

În loc de critici, propune dialog. Pune întrebări, ascultă activ, arată interes pentru ce îl pasionează, chiar dacă pare banal pentru tine. În loc de „iar te joci toată ziua?”, încearcă „ce-ți place la jocul ăsta?”. Relația se construiește, nu se impune.

Puterea exemplului este esențială. Un părinte mereu pe telefon nu poate cere copilului să-l lase jos. „Un adult care își recunoaște vulnerabilitățile și își impune limite oferă un model autentic de echilibru”, conchide dr. Popescu.

Ce spune copilul. Ce vrea să spună, de fapt

Uneori, adolescentul pare să vorbească o limbă complet diferită de a noastră. Spune lucruri scurte, seci, aparent fără sens – și totuși, în spatele lor se ascund emoții și nevoi reale. Când nu vrea să iasă din cameră sau răspunde monosilabic, nu e (doar) sfidare. Este adesea o formă de protecție, de evitare, de comunicare indirectă. Ca să ne fie mai ușor să traducem limbajul adolescenților în vacanță, iată un dicționar de buzunar cu cele mai frecvente replici – și ce ar putea însemna ele, de fapt.

„Sunt ok…” înseamnă, de fapt: Mă simt deconectat, dar nu știu cum să zic”

„Lasă-mă în pace” înseamnă, de fapt: N-am chef de control, dar poate am nevoie de sprijin”

„Îmi place să stau în casă” înseamnă, de fapt: N-am chef de control, dar poate am nevoie de sprijin”

Plan realist de vacanță: cum îl scoateți din cameră fără lupte zilnice

Un plan de vacanță pentru adolescenți comozi trebuie să aibă realism, umor și un pic de strategie parentală. Și ca să nu mai auzim replici tipice vârstei adolescenților: „A refuzat să vină la mare. Cică WiFi-ul era prost anul trecut.” sau „Ne-a întrebat dacă la munte sunt prize la cort.” ori „I-am propus să ieșim în parc. Mi-a zis că n-are semnal acolo.” Să punem la cale un plan realist de vacanță pentru adolescenții care se refugiază în fața ecranelor. Iată trei idei atrăgătoare:

1. Ziua cu snacksuri: Dați-i ideea să-și invite un prieten acasă. Socializarea începe cu nachos. Pentru un adolescent reticent la interacțiuni față în față, primul pas nu trebuie să fie o tabără cu necunoscuți sau o zi întreagă la piscină cu rudele. Poate fi ceva mult mai simplu: o întâlnire pe teren propriu, în camera lui, cu cineva cunoscut, fără presiune, fără eticheta de „eveniment social”. Un prieten sau coleg de încredere, un film bun, o pungă de chipsuri și zero întrebări incomode din partea părinților pot face minuni.

Ce ajută? Să-i lăsați spațiu, dar să creați cadrul: „Dacă vrei, putem lua niște nachos, suc, ceva bun – și poți chema pe cineva pe la tine.” Nu e nevoie să vă transformați în organizator de petreceri. Doar să arătați disponibilitate și să încurajați ideea de a aduce lumea reală puțin mai aproape. Socializarea nu trebuie să fie spectaculoasă, ci firească. Iar în era post-pandemie și post-dispozitive, un prieten în carne și oase, pe canapea, poate fi mai valoros decât o mie de like-uri.

2. Ieșiri motivaționale: doar pentru ce-l atrage – escape room, gaming café, bătaie cu apă. Ceva ce simte „al lui”. Dacă vrei să-l scoți din casă, uită de propunerile generice precum „hai la plimbare” sau „ieșim la aer”. Adolescenții au nevoie de un motiv personal și relevant – ceva care să le stârnească interesul real, nu doar să bifeze o activitate „sănătoasă”. Escape room-urile, cafenelele tematice cu jocuri, turneele de gaming sau chiar o bătaie cu apă organizată ad-hoc în parc pot fi declanșatori eficienți.

Cheia este să nu porniți de la ce credeți voi că ar trebui să-i placă, ci de la ce știți deja că îl entuziasmează – chiar dacă voi nu înțelegi de ce. Îl fascinează jocurile cu VR? Poate fi o experiență în doi, cu voi ca parteneri. Îi place anime? Poate fi un festival tematic sau o librărie cu manga. Important e să simtă că acea ieșire nu e o obligație impusă, ci o extensie a lumii lui, adusă în afara ecranului. Așa începe re-conectarea: nu din ce vrem noi să fie, ci din ce e el deja.

3. Provocare digitală: o seară fără ecrane pe săptămână – pentru toți din familie. Se premiază cel mai creativ mod de a nu se plictisi. E poate cel mai greu pas și nu trebuie să vină primul. Dacă „ziua cu snacksuri” și „ieșirile motivaționale” încep să funcționeze și reușiți să reconstruiți puțin contactul cu adolescentul, puteți propune – ca joc, nu ca pedeapsă – o provocare digitală. O seară fără ecrane pentru toată familia. Inclusiv părinții. Da, și fără „doar un mail” sau „verific ceva rapid pe grup”.

Puteți transforma totul într-un concurs cu miză amuzantă: cine vine cu cea mai creativă activitate offline primește o recompensă aleasă de ceilalți (ex: nu face curat duminică, alege filmul de vineri, primește pizza extra la comandă). Boardgames, karaoke, jocuri absurde gen „Nu te supăra, frate – versiunea familiei 2025”, bricolaj, gătit rețete virale din memorie – orice e permis, cu o singură condiție: să nu implice vreun ecran.

Funcționează? Nu mereu. Dar e o șansă bună să descoperi că, dincolo de scroll, încă mai există curiozitate, umor și nevoia reală de a fi împreună. Dacă o ratați o dată, nu-i nimic. Data viitoare schimbați miza: cine se uită primul la ecran, spală vasele.

Nu toți adolescenții vor accepta asta din prima. Dar nici WiFi-ul nu merge mereu perfect. Reconfigurăm traseul împreună.

Abonați-vă la „Rațiunea, înapoi!”
Newsletterul săptămânal în care jurnalistul Gabriel Bejan explică cele mai importante evenimente din politică, economie și actualitate internațională.
Interviuri cu experți, reportaje exclusive și analize care pun lucrurile în perspectivă.
INTERVIURILE HotNews.ro