Sari direct la conținut

Corespondenta de la Cannes: Noi cronici – nu prea bune – la "Aurora"; Reactiile la lista de semnaturi pentru Roman Polanski sunt si ele impartite  

HotNews.ro

In vreme ce dupa primele zile de festival inca n-a aparut in Competitia Oficiala nici un film remarcabil – desi potrivit cotatiilor din „Screeen Daily” filmul lui Mike Leigh, „Another Year”, ar fi cel mai bun de pana acum, presa straina continua sa scrie si despre filmele romanesti. Dupa o cronica elogioasa a filmului lui Radu Muntean („ar putea deveni in viitorul apropiat marea speranta a filmului romanesc”, comparat cu Godard din „Dispretul”) si o primire calda a filmului lui Cristi Puiu in cotidianul „Liberation” de ieri, doua publicatii de specialitate publica azi cronici la „Aurora”. Nu prea pozitive, insa.

In numarul sau de duminica, 16 mai, revista cu aparitii speciale in timpul festivalului, „Screen Daily”, publica sub semnatura lui Lee Marshall o cronica a filmului lui Cristi Puiu, amintind foarte apreciativ (ca si „Liberation”) de impresia pe care cineastul roman a lasat acum cinci ani la Cannes cu „Moartea domnului Lazarescu”. Ideea e aceeasi ca in „The Hollywood Reporter”(dupa cum vom vedea mai jos): „Lunga, lenta si impenetrabila acolo unde Moartea domnului Lazarescu era lung, lent si viu, a doua parte a seriei Sase povestiri de la marginea Bucurestiului urmareste un inginer metalurgist somer in ziua in care pleaca la ucis.

In ciuda unor momente de tensiune si a unui naturalism real-time cu nuante comice care au facut din Moartea domnului Lazarescu un film atat de revelator, acesta este un film lung si istovitor la sfarsitul caruia resimtim putina suparare pentru ca pune publicul sa fiarba la focul pliciselii pentru a-i livra un mesaj despre banalitatea crimelor si a ucigasilor.”

Revista mai remarca interpretarea pe care Cristi Puiu o da personajului principal: „Dificultatea de a-l citi pe Viorel e ceea ce face ca filmul sa fie in acelasi timp fascinant (in mici impulsuri) si frustrant.” Viorel este „ca Travis Bickle pe Valium”, mai scrie Lee Marshall, trimitandu-ne la personajul interpretat de Robert De Niro in „Taxi Driver”, continuand insa – „pana la urma, asta blocheaza filmul.” Finalul textului ridica totusi opera lui Puiu: „Moartea domnului Lazarescu era o impresionanta calatorie dantesca avand indiferenta orasului pe fundal: in Aurora, speranta si compasiunea chiar si in miezul degradarii sunt inlocuite de disperare constanta si de tristete.”

„The Hollywood Reporter”: „Tinerii cineasti romani se intrec intr-o competitie macho: cat de mult timp putem plictisi publicul inainte de a-i servi marfa?”

Pentru Peter Brunette de la „The Hollywood Reporter”, in film „nu se intampla nimic timp de trei ore, inaintea unei concluzii puternice”. Cronica nu e cu totul negativa – filmul lui Cristi Puiu ar fi „cu cel putin o ora prea lung”, iar motivatiile gesturilor eroului de neinteles pentru spectator -, dar criticul remarca in schimb finalul filmului. „Scena de sfarsit, plasata ca si in Politist, adjectiv intr-o sectie de politie, ofera o critica sociala subtila care e diminuata tocmai pentru ca ne-am dat atata osteneala gandindu-ne ce naiba s-a intamplat pana atunci.”

Altfel, cronica nu e vaduvita de ironie, Peter Brunette incepand prin a spune: „Se pare ca tinerii cineasti romani de azi se intrec intr-o competitie macho: cat de mult timp putem plictisi publicul inainte de a-i servi marfa? Cat de mult poate el suporta inainte de a iesi din sala? Trebuie spus insa imediat ca marfa e intotdeauna servita la sfarsitul celor mai bune dintre aceste filme, iar acest lucru se potriveste de minune si in cazul filmului Aurora. Dar prin ce trebuie sa trecem pentru a ajunge acolo?”

Pro sau contra eliberarii lui Roman Polanski?

Lista de semnaturi pentru eliberarea lui Roman Polanski, arestat la domiciliu in Elvetia, suscita la Cannes reactii amestecate. In vreme ce regizori ca Bertrand Tavernier, Olivier Assayas, Jean Luc Godard, Mathieu Amalric, Cristi Puiu au semnat, altii au refuzat s-o faca. Actorul american Michael Douglas a spus chiar public la conferinta de presa cu „Wall Street: Money Never Sleeps” ca fiecare trebuie sa plateasca pentru greselile pe care le face .

Revista „The Hollywood Reporter” citeaza in editia sa de duminica, 16 mai un purtator de cuvant anonim al Festivalului de la Cannes care spune ca festivalul nu poate da o opinie oficiala despre aceasta problema sau despre petitie, pentru ca rolul sau este acela de a-i celebra cineastii si filmele de pe Croazeta. Iar Roman Polanski nu are niciun film in festival (a avut la Berlin, in februarie.).

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro