Contabilii cer abrogarea e-TVA: „Acest circ birocratic asfixiază antreprenorii, profesioniștii contabili și inovația”
Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) solicită abrogarea ordonanțelor de urgență publicate vineri, 21 iunie, în Monitorul oficial și inițierea unui dialog cu toate părțile interesate pentru identificarea de soluții fiscale sustenabile, se arată într-o postare pe Facebook a organizației, la care atașat o poză cu site-ul ANAF nefuncțional.
“Marele circ fiscal românesc, unde funcționarii de stat se joacă de-a v-ați ascunselea cu responsabilitățile lor (transferându-le tocmai contribuabililor, adică celor cale le finanțează și salariile), în timp ce mediul de afaceri este tratat ca un personaj principal suspect, într-o piesă intitulată „Toți sunt evazioniști”. Nu putem identifica adevărații evazioniști? Nicio problemă: mai bine presupunem că sunt toți! Facem reguli mai aspre pentru toți, ca să nu mai scape nimeni”, spune CECCAR.
Conform sursei citate, „nici nu mai contează că sistemul informatic abia funcționează, important este că regulile sunt acolo, „sculptate” în „piatra digitală a ministerului”.
„Acest circ birocratic se vrea a fi soluția pentru a umple vistieria statului, dar asfixiază antreprenorii, profesioniștii contabili și inovația. România nu are nevoie doar de instrumente digitale, ci de o mentalitate digitală la conducerea executivă a autorității care elaborează legislația fiscală”, se arată în document.
Reamintim că vineri seara a apărut în Monitorul oficial OUG 70/2024 (procedura pentru e-TVA), care nu a avut parte de o dezbatere publică reală, fiind adoptat în doar 2 zile de la prezentare.
(Un alt proiect adoptat a fost cel privind codurile QR pentru case de marcat – o cheltuială în plus pentru multe firme – și noutăți la e-Factura).
Cea mai nocivă OUG, conform experților, este e-TVA, motiv pentru care contabilii i-au lăsat peste 1.000 de mesaje ministrului Finanțelor, Marcel Boloș, în care i se explică faptul că OUG este greșită integral.
Pe înțelesul tuturor, ANAF colectează multe date (e-Factura, SAF-T, e-case de marcat etc.) dar nu are chiar tot, iar ceea ce are, uneori conține erori.
ANAF va transmite un decont precompletat. Documentul transmis către firmă va fi greșit. De ce? TVA la încasare nu se află în datele ANAF, la fel și cu bonurile pentru combustibil, ajustările de TVA etc.
Asta este marea problemă: când trimite decontul precompletat, contabilii au timp 5 zile să-și dea seama de ce datele de la ANAF sunt greșite, deși Fiscul va crede că sunt corecte.
Munca de verificare a fost mutată de la ANAF la contabili, în mod forțat.
Sursă foto: Dreamstime.com