Sari direct la conținut

Crin Antonescu: Premierul Ponta l-a mandatat pe ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, sa se ocupe de autostrada Iasi – Tg. Mures, chiar daca autostrazile sunt in resortul altui ministru / Valoarea estimata a proiectului: 6,14 mld. euro

HotNews.ro
Traseul Autostrazii Tg. Mures - Iasi, Foto: Hotnews
Traseul Autostrazii Tg. Mures - Iasi, Foto: Hotnews

Premierul Victor Ponta l-a mandatat pe ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu (PNL), sa se ocupe de proiectul autostrazii Iasi – Targu Mures, chiar daca autostrazile sunt in portofoliul Ministerului Marilor Proiecte unde ministru este Dan Sova (PSD), a declarat miercuri la Iasi presedintele PNL, Crin Antonescu. In prezent, proiectarea autostrazii inca nu este finalizata, iar potrivit CNADNR, costurile estimate pentru constructia autostrazii de 289 km sunt foarte ridicate: intre 11 milioane de euro si 60 de milioane de euro pe kilometru.

„Sunt convins ca impreuna cu presedintele Consiliului Judetean Iasi vom realiza mare parte, daca nu toate proiectele pe care acesti oameni le au pentru Iasi. Vor prinde contur si se vor realiza proiectele in ceea ce priveste aeroportul, autostrada Iasi – Targu Mures, pentru care premierul Victor Ponta l-a mandatat pe ministrul Relu Fenechiu, chiar daca autostrazile sunt in resortul altui ministru”, a declarat Crin Antonescu la Iasi, potrivit Agerpres.

Reamintim ca in noul cabinet, Guvernul Ponta II, autostrazile trec din subordinea Ministerului Transporturilor, condus de liberalul Relu Fenechiu, in subordinea Ministerului Marilor Proiecte, condus de ministrul delegat Dan Sova de la PSD. In acest sens, si bugetele celor doua institutii au fost cuprinse separat in proiectul bugetului de stat.

Vezi mai multe detalii aici: Cum a crescut, dar de fapt a scazut bugetul alocat „Transporturilor” pentru 2013

Legat de declaratia lui Crin Antonescu, fostul ministru al Transoporturilor, Alexandru Nazare, se intreaba intr-o postare pe Facebook daca „autostrada care ar traversa Carpatii si care ar costa miliarde de euro nu este un mare proiect” si nu ar trebui sa intre in portofoliul social-democratului Dan Sova.

„Atributiile ministrilor se stabilesc in functie de capriciile fiecaruia? Sau poate avem de-a face cu un razboi rece intre PSD si PNL legat de cine controleaza mai multe resurse?”, se mai intreaba Nazare.

Autostrada Tg. Mures – Iasi: 289 km, valoare totala estimata de 6,14 miliarde de euro

In august 2012, primul tronson (92 km) al autostrazii care va lega Transilvania de Moldova, Targu Mures – Iasi (289 km) primea certificatul de urbanism de la Consiliul Judetean Mures pentru faza studiului de fezabilitate.

Tot atunci insa, CNADNR anunta ca proiectarea autostrazii inca nu este finalizata pentru ca se intarzie cu obtinerea Avizului de Mediu. In plus, CNADNR spune ca autostrada va strabate un traseu dificil, precum si numeroase arii protejate, si invoca costurile foarte ridicate estimate pentru constructia autostrazii: intre 11 milioane de euro si 60 de milioane de euro pe kilometru.

CNADNR anunta, printr-un comunicat, ca „Autostrada strabate un traseu dificil (deal si munte), ceea ce impune un volum mare al lucrarilor de arta (poduri, podete, viaducte etc.) si numeroase arii protejate (situri de importanta comunitara – SCI – si situri de protectie avifaunistica – SPA)”.

Compania preciza atunci ca „proiectarea nu este finalizata intrucat procedura de obtinere a Acordului de Mediu nu este finalizata. Incepand cu anul 2010, ariile protejate care au impact asupra traseului autostrazii au fost extinse, ceea ce determina reconsiderarea studiului de impact si reluarea procedurii de obtinere a Acordului”.

In plus, CNADNR invoca si costurile estimate foarte mari – intre 11 mil euro/km si 60 mil euro/km, „fapt sesizat si de Ministerul Finantelor Publice”.

„Astfel, in acest context, CNADNR-SA va contracta servicii de expertiza tehnica si financiara prin care se vor reanaliza solutiile tehnice adoptate si se vor face propuneri de reducere a costurilor. Dupa definitivarea traseului si fundamentarea costurilor de implementare, vor fi analizate potentialele surse de finantare, altele decat bugetul de stat”, mai preciza sursa citata.

Viitoarea autostrada va avea o lungime totala de 289 km si va fi impartita in trei tronsoane:

  • Targu Mures – Ditrau cu o lungime de 92,126 km, proiectant SC Search Corporation SRL;
  • Ditrau – Targu Neamt cu o lungime de 118,8 km, proiectant SC Iptana SA;
  • Targu Namt – Iasi cu o lungime de 78 km, proiectant SC Inocsa Ingenieria.

Potrivit informatiilor de pe site-ul CNADNR, valoarea estimata a proiectului este de 6,14 miliarde de euro.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro