Sari direct la conținut

Cum a ajuns Sebesul orasul-cosmar pentru soferi: nod rutier fara centura, in asteptarea autostrazii care s-ar putea da in folosinta la finalul anului

HotNews.ro
Cozi de masini pe DN7, Foto: Agerpres
Cozi de masini pe DN7, Foto: Agerpres

Aflat la intersectia doua dintre cele mai importante drumuri din tara (DN1 si DN7) si fara a avea o sosea de centura, municipiul Sebes este de 20 de ani o sursa de nervi si batai de cap pentru soferii care vor sa-l traverseze, iar traficul a devenit un cosmar pentru localnici. S-au semnat petitii si s-au facut melodii hip-hop care cereau o sosea de centura, insa solutiile din partea autoritatilor au intarziat mereu sa vina. Dupa mult timp s-a trecut la realizarea unei autostrazi intre Orastie si Sibiu care sa serveasca si ca centura pentru Sebes, insa abia de cativa ani a inceput efectiv constructia, iar finalizarea ei in intregime ar putea intarzia. Totusi, primarul din Sebes da acum o veste buna: deschiderea tronsonului care ocoleste orasul ar putea avea loc chiar la finele anului 2012.

In Municipiul Sebes (judetul Alba) se intersecteaza doua dintre cele mai importante drumuri nationale din tara: DN1 (care vine dinspre Bucuresti si Brasov si merge spre Alba Iulia, Cluj-Napoca si Oradea) si DN7 (care vine dinspre Pitesti si merge spre Deva, Arad si Nadlac).

Trafic in Sebes - captura webcam

Trafic in Sebes – captura webcam

Foto: Hotnews

Astfel, in fiecare vara, si nu numai, Sebesul este paralizat de circulatia rutiera. Citeva zeci de mii de tiruri si automobile zilnic ajung sa circule bara la bara si sa sufoce orasul. Oricine care a avut de circulat pe DN7 sau DN1 prin Sebes a avut parte de nervi si batai de cap cu traficulc e traverseaza orasul.

In aproape orice moment al zilei, pe un webcam ce transmite imagini de pe strada principala din Sebes, se poate observa acelasi lucru: masini si tiruri bara la bara.

Autostrada care ocoleste Sebesul – discutata si planificata de opt ani. Termen de finalizare: 2013

De aproape opt ani s-a vorbit de Autostrada Orastie – Sibiu (parte a Coridorului IV Paneuropean) care sa serveasca si ca centura pentru municipiul Sebes, insa abia de cativa ani s-a trecut efectiv la constructia ei. Termenul de finalizare a autostrazii Orastie – Sibiu, dupa cum a aratat in 2011 HotNews.ro intr-o analiza a situatiei autostrazilor din Romania, este 2013.

Cu toate acestea, avand in vedere istoricul autostrazilor din Romania, inaugurate cu luni sau chiar ani intarziere, precum si decizia Guvernului din luna iunie de a taia din banii de investitii pentru a obtine excedent bugetar, tronsonul de autostrada risca sa nu fie finalizat la timp, iar situatia critica din Sebes sa se mai prelungeasca.

Primarul din Sebes: Autostrada care ocoleste orasul ar putea fi gata chiar de la finele anului

Primarul din Sebes, insa, sustine ca cel putin partea de autostrada care ocoleste orasul ar putea fi gata si data in folosinta mai repede.

„Se lucreaza de zor, 24 de ore din 24 la autostrada. Mai devreme de sfarsitul acestui an sau inceputul anului viitor nu avem nici o sansa sa circulam pe autostrada”, a declarat pentru HotNews.ro primarul din Sebes, Adrian Alexandru Dancila.

Traseul autostrazii care ocoleste Sebesul (cu galben)

Traseul autostrazii care ocoleste Sebesul (cu galben)

Foto: OpenStreetMap

“Cei care lucreaza la autostrada ne-au zis ca daca e o toamna lunga poate reusesc sa termine partea care ocoleste Sebes-ul, de la DN1 dinspre Sibiu spre DN7, spre Deva, si peste intersectia cu DN1 spre Cluj. Se lucreaza 24 din 24. Deocamdata nu stiu sa fie probleme de bani sau facturi neplatite”, a mai spus primarul.

Primarul din Sebes: Noi avem studiu de fezabilitate pentru o centura, dar nu avem finantare pentru ca se face autostrada

Intrebat daca, inainte de solutia autostrazii, autoritatile locale s-au gandit sa rezolve problema cu o sosea de centura, edilul din Sebes a declarat ca municipalitatea a realizat un studiu de fezabilitate, dar ca nu poate obtine finantare externa pentru o astfel de lucrare.

“Problema unei sosele de centura s-a luat in calcul, dar doar cu finantare din afara pentru ca primaria nu poate asigura asa ceva. Pentru ca era pe rol autostrada, nimeni nu finanteaza pe aceeasi ruta doua drumuri, si autostrada, si centura. Noi avem facut un studiu de fezabilitate pentru o sosea de centura separat de autostrada, dar aici e vorba de finantare de afara pe care nu ti-o da nimeni”, sustine primarul Dancila.

Edilul din Sebes sustine ca presiuni si sesizari la nivel central pentru a se rezolva problema traficului intens din oras s-au tot facut, dar rezultatele s-au lasat asteptate.

„Orasul are strazi inguste. Nu este nicio o varianta prin oras. Am incercat de toate” – primarul din Sebes

“De foarte multi ani am sesizat Ministerul Transporturilor, s-au facut demersuri si de catre fostii si actualii parlamentari, de catre administratia locala, dar niciodata pentru aceasta ruta nu au avut o solutie. Desi treaba cu autostrada e nascuta de vreo opt ani, de vreo trei ani de zile s-a schimbat solutia de vreo trei ori. Prioritare au fost intai centurile de la Pitesti si apoi de la Sibiu, inaintea Sebesului”, a declarat pentru HotNews.ro primarul Dancila.

“In interiorul orasului nu sunt alte solutii. Sebesul este un vechi burg si are strazi inguste. Nu ai nici o varianta prin oras. Am incercat de toate. Vara, traficul creste. Tot ce e camion greu ce vine de la Nadlac pe aici trece. Plus ca la ora actuala se lucreaza si la autostrada si trec si masinile constructorilor. Tranziteaza orasul si foarte multe masini mici. La inceputul lui august au trecut foarte multe masini de Italia, probabil romani plecati afara”, a mai spus edilul.

Cozi de masini pe DN7

Cozi de masini pe DN7

Foto: Agerpres

In plus, pentru a ingreuna traficul care tranziteaza orasul si mai mult, edilul arata ca sursa de blocaj si catre o linie de cale ferata strategica ce nu poate fi desfiintata.

“Problema este de demult, dar de la an la an s-a tot acutizat. Pe langa intersectia DN7 si DN1 si tot traficul ce aduc ele, mai este ceva. Mai este o linie ferata pe care nu o putem desfiinta pentru ca asa ceva se face doar cu aprobarea CSAT-ului. Am discutat cu cei de la Brasov care au aceasta linie in intretinere, am mai reparat-o si noi sa fie cat de cat dreapta, pe 21 vor veni cei de la Brasov sa vedem ce mai putem face urgent acestei linii ca sa nu mai incetineasca si ea traficul. Dar problema nu se rezolva asa. Acum fiind si vara si trafic foarte mult”, a spus primarul din Sebes.

Doi tineri din Sebes au facut o melodie hip-hop prin care cer o sosea de centura

De-a lungul timpului, de nervi nu s-au umplut doar soferii care au trecut prin Sebes, ci si localnicii care trebuie sa suporte claxoanele, injuraturile si traficul greu ce le strabate orasul.

In urma cu sapte luni, Pro TV publica un material despre cele 40.000 de masini catre tranziteaza Sebesul in fiecare zi si despre cum doi tineri din oras au facut o melodie hip-hop despre nevoia unei sosele de centura.

„O multime de oameni trec pe aici, zi de zi/ Da’ daca-ar fi dupa ei mai bine l-ar ocoli, stii? / Dar din pacate n-au alternative / Asa ca faceti centura! Mai vreti si-alte motive?”, suna versurile de refren ale melodiei realizate de cei doi sebesani.

Petitie pentru o centura inca din 2008. Ministerul Transporturilor anunta inceperea lucrarilor la autostrada in 2009

In 2008, pe site-ul PetitiiOnline.ro, un sebesan cerea realizarea unei sosele de centura „pentru ca toate tirurile sau vehiculele care tranziteaza aceasta zona sa nu mai fie nevoite sa stea ore intregi la intrarea in oras si tranzitarea lui”.

„Dorim o sosea de centura pentru ca traficul in oras este catastrofal; soseaua din centrul orasului este foarte denivelata si trebuie facut ceva in acest sens!”, se mai arata in petitia semnata de peste 1.000 de persoane.

Ca raspuns pentru unul din initiatorii petitiei, Ministerul Transportului anunta ca „Realizarea variantei de ocolire Sebeş este parte a viitorului contract de execuţie lucrări „Construire autostradă Orăştie – Sibiu, sector 2”, având o valoare totală estimată de 198.000.000 Euro şi o durată de execuţie de 36 luni. Semnarea contractului de execuţie este estimată pentru trimestrul IV 2009.”

Cu toate acestea, contractul de executie a fost semnat abia in 2011, cu termenul de finalizare 2013.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro