Cum de supraviețuiesc oamenii accidentelor aviatice în care aproape toți ceilalți mor? O mulțime de lucruri ajută la supraviețuire, printre care și norocul pur și simplu
Când zborul Jeju Air 2216 a aterizat pe un aeroport din Coreea de Sud, a derapat și a izbucnit în flăcări, părea imposibil ca vreunul dintre cei 181 de călători să fi supraviețuit. În mod miraculos, doi au făcut-o, dar cum?
Cei doi însoțitori de zbor care au supraviețuit accidentului Boeing 737-800 erau așezați chiar în spatele avionului – singura parte a aeronavei rămasă intactă, scrie Wall Street Journal.
Ele se află pe o listă foarte scurtă a supraviețuitorilor unor dezastre aeriene. În ultimele opt decenii au existat doar 17 accidente în care avioane care transportau 80 sau mai mulți ocupanți au lăsat în urmă un singur supraviețuitor sau cel mult doi, potrivit datelor colectate de Flight Safety Foundation, o organizație nonprofit internațională care oferă îndrumări în materie de siguranță a zborurilor.
Însoțitorii de bord Jeju Air, un bărbat de 33 de ani și o femeie de 25 de ani, care sunt internați în spital în Seul, s-au așezat pe scaunele din spate, la câțiva pași de locul unde coada avionului s-a rupt. Ambii sunt conștienți și comunicativi, au spus medicii lor.
Bărbatul a suferit fracturi osoase pe partea stângă a corpului și poartă un aparat pentru a limita mișcarea gâtului din cauza leziunilor coloanei vertebrale. Femeia și-a fracturat glezna dreaptă și a suferit și alte răni pe partea dreaptă a corpului. Ea și-a amintit că a auzit o bubuitură puternică, apoi fum care ieșea din avion.
„Există o mulțime de motive pentru care cineva poate supraviețui într-o situație din care pare imposibil să supraviețuiești”, a spus Barbara Dunn, președintele Societății Internaționale a Investigatorilor de Siguranță Aeriană. „În funcție de modul în care aterizează aeronava și de locul în care stă un pasager contează. Dacă aveți centura de siguranță pusă, aceasta limitează cantitatea de agitație prin care trece corpul.”
Cu câteva zile înainte de accidentul de la Jeju Air, 29 de persoane au supraviețuit prăbușirii unui zbor Azerbaijan Airlines în care au murit 38 de persoane în vestul Kazahstanului. Concluziile preliminare ale unei anchete din Azerbaidjan au spus că avionul a fost lovit de rachete rusești de apărare antiaeriană. Echipajul s-a luptat mai mult de o oră pentru a menține viteza și altitudinea constante înainte de a se prăbuși, scrie The Wall Street Journal.
Supraviețuitorii accidentului Azerbaijan Airlines din decembrie erau așezați în spatele avionului.
Siguranța locului în care sunt așezați ocupanții în timpul unui accident variază, iar unul dintre cei mai importanți factori este modul în care aeronava aterizează. Pasagerii din față, într-un accident al botului aeronavei va face să fie cei mai afectați.
„Mulți oameni cred că este mai sigur în spate decât în față”, a spus Dunn. „Nu neapărat. Depinde de cât de repede se întinde un incendiu la bord și mai ales, cât de repede poți ajunge la o ieșire”
În ianuarie 2024, Japan Airlines a reușit să evacueze sute de pasageri înainte ca Airbus-ului lor A350 să fie cuprins de flăcări după o coliziune cu un alt avion la aterizare.
Consiliul Național pentru Siguranța Transporturilor consideră că poți supraviețui unui accident dacă nu ești supus unor forțe G peste limita toilerată de corpul tău.
Forțele G sunt forțele gravitaționale care țin oamenii pe pământ. În viața de zi cu zi, oamenii sunt supuși la 1 G. Un roller coaster poate crea o forță de 2 sau 3 G.
În general, un om își poate pierde cunoștința la 4 G sau 5 G – deși supraviețuiește unor forțe mai mari, spune Lonnie G. Petersen, profesor de aeronautică și astronautică la Institutul de Tehnologie din Massachusetts. Efectul depinde de intensitatea forței, de direcția ei și de durata ei. „Am avut însă cazuri de oameni care au supraviețuit la ceea ce am numi accidente din care nu ai cum supraviețui, așa cum am avut, de asemenea, oameni care au murit în accidente aproape banale”
Luni, Coreea de Sud a prelungit închiderea Aeroportului Internațional Muan, unde a avut loc prăbușirea Jeju Air, cu încă o săptămână până pe 14 ianuarie. În weekend, autoritățile au finalizat o transcriere de aproximativ două ore a fișierului pe care se aflau discuțiile din cabina de pilotaj. Obiectivele cheie ale inspectorilor comuni SUA-Coreea de Sud sunt să afle de ce avionul a aterizat pe burtă fără trenul de aterizare, și dacă locația terasamentului a îndeplinit standardele internaționale.
Experții în siguranța aeriană au numit accidentul derutant. Poliția sud-coreeană a percheziționat birourile Jeju Air și aeroportul, cu un mandat de percheziție emis sub acuzația de neglijență profesională care a dus la moarte.
Pentru a înțelege ratele de supraviețuire a ocupanților în accidente grave, NTSB a examinat zborurile comerciale între 1983 și 2017. Accidentele grave au fost definite ca având un incendiu la bord, cel puțin o rănire gravă sau deces și aeronava avariată sau distrusă substanțial. Treizeci și cinci de accidente au îndeplinit aceste criterii.
Într-una, o fetiță de 4 ani a fost singura supraviețuitoare dintre cei 155 de pasageri de la bordul unui McDonald Douglas DC-9 care s-a prăbușit la scurt timp după decolare în Detroit în 1987.
Epava zborului 255 de la Northwest Airlines a fost împrăștiată pe o distanță de peste 3 km, iar toate scaunele pasagerilor au fost desprinse și împrăștiate pe șosea.
Copilul care a supraviețuit și care călătorise cu părinții și fratele lui, a fost găsit în epava aeronavei. Avusese locul 8F.
Puțin peste jumătate din cei 3.823 de ocupanți în accidentele studiate de NTSB au supraviețuit cu răni minore sau fără răni; 6,3% au suferit răni grave; 27% au murit în urma impactului; 4,1% au murit din cauza incendiului sau a fumului; iar aproximativ 10% au murit din alte cauze sau necunoscute.
În raportul său de accident Northwest 255, NTSB a spus că pasagerii și echipajul au murit în urma dezintegrării avionului în timpul impactului. A fost, a concluzionat raportul, un accident din care cu greu putea cineva supraviețui. Cu excepția unei combinații de circumstanțe care au cruțat totuși o viață.
„Uneori se întâmplă asemenea lucruri și este foarte greu de explicat”, a spus Brickhouse. „Urăsc să folosesc termenul, dar uneori e vorba pur și simplu de noroc.”