Cum se pregătesc companiile nord-americane pentru consecințele taxelor impuse de Trump: „Toți directorii sunt nedumeriți de aceste accese de furie îndreptate împotriva aliaților noștri”

Pentru companiile nord-americane, momentul „să așteptăm și să vedem” privind taxele a luat sfârșit, scrie duminică Reuters.
Președintele SUA, Donald Trump, a impus o taxă de 25% pe bunurile din Canada și Mexic, împreună cu o taxă de 10% pentru importurile din China, în ceea ce ar putea fi primele etape ale unui război comercial pe scară largă, care ar putea crea noi bătăi de cap directorilor care se luptă de mai mulți ani cu creșterea costurilor.
Tarifele pe bunurile importate de la cei mai mari trei parteneri comerciali ai SUA ar putea afecta industriile, de la automobile la bunuri de consum și energie. Înainte de anunțul de sâmbătă, directorii executivi au putut să evite întrebările privind abordarea la adresa acestor taxe, iar mulți au vrut să evite antagonizarea Casei Albe a lui Trump după ce noul președinte și-a preluat funcția. Acest non-răspuns s-ar putea să nu mai fie astăzi posibil, notează Reuters.
„Toți directorii executivi sunt nedumeriți de aceste accese de furie non-strategice privind taxele, îndreptate împotriva aliaților noștri cei mai apropiați, în loc să fie îndreptate împotriva adversarilor”, a declarat Jeffrey Sonnenfeld, profesor la Yale School of Management din New Haven, Conn.
Numeroase companii globale vor raporta rezultatele lor financiare săptămâna viitoare, inclusiv Amazon, Ford Motor, Mondelez International și Owens-Illinois. Acestea se vor confrunta probabil cu o avalanșă de întrebări privind modul în care intenționează să atenueze aceste costuri.
Reuters a contactat numeroase companii, dar niciuna dintre acestea nu a dorit să comenteze în mod oficial tarifele impuse de Trump. Mai multe asociații industriale au reacționat, iar unele au fost mai critice decât altele.
Sindicatul U.S. Steelworkers, cel mai mare sindicat industrial din America de Nord, a criticat tarifele impuse Canadei de către Trump, invocând schimburile comerciale dintre cele două țări în valoare de aproximativ 1,3 trilioane de dolari.
„Aceste tarife nu afectează doar Canada. Ele amenință stabilitatea industriilor de pe ambele părți ale frontierei”, a declarat președintele sindicatului, David McCall.
Producătorii de automobile, precum General Motors și Toyota, și-ar putea transfera producția din fabricile străine în Statele Unite, în timp ce companii precum gigantul mondial al aluminiului Alcoa au sugerat redirecționarea transporturilor pentru a reduce povara taxelor.
Multe companii au accelerat livrările în trimestrul al patrulea, înainte de revenirea lui Trump la putere.
Compensarea tarifelor este mai dificilă pentru companiile mai mici, fără operațiuni globale, care au nevoie de piese străine. Numeroase companii aerospațiale și auto își desfășoară activitatea în apropierea graniței dintre SUA și Canada, în timp ce rafinăriile americane din Midwest se bazează în mare măsură pe țițeiul canadian.
Taxele sunt plătite de companiile importatoare, nu de națiunile străine, așa cum Trump susține frecvent în mod eronat. Săptămâna aceasta, el a recunoscut că tarifele vor provoca perturbări pe termen scurt, deoarece costurile sunt uneori transferate consumatorilor.
Trump a urmărit impunerea taxelor la import ca o modalitate de a forța companiile să se relocheze în Statele Unite. Dar acest lucru este frustrant pentru firmele care și-au mutat producția în Canada și Mexic ca răspuns la tarifele impuse Chinei de Trump în primul său mandat – și care acum urmează să fie lovite chiar și după „nearshoring”-ul mai aproape de casă. ”Nearshoring” este procesul prin care companiile relochează centrele de producţie din străinătate într-o tară mai apropiată de tara de origine a producătorului.
„Constructorii noștri americani de automobile (…) nu ar trebui să aibă competitivitatea subminată de taxe care vor crește costul de construcție a vehiculelor în Statele Unite și vor împiedica investițiile în forța de muncă americană”, a declarat Matt Blunt, președintele American Automotive Policy Council, care reprezintă Ford Motor, General Motors și Stellantis.
Studiile arată că tarifele mai mari duc de obicei la creșterea prețurilor de control, dar efectul exact este neclar. Experții au declarat pentru Reuters că întreprinderile ar putea absorbi parțial sau total povara fiscală.
Tom Madrecki, vicepreședinte al lanțului de aprovizionare la Consumer Brands Association, a declarat, într-un comunicat, că „industria bunurilor de consum ambalate susține o politică comercială strategică «America First» care protejează locurile de muncă americane și menține produsele alimentare, băuturile, produsele de uz casnic și de îngrijire personală la prețuri accesibile”. Cu toate acestea, el a mai spus că tarifele ar putea determina creșterea prețurilor și a îndemnat Mexicul și Canada să colaboreze cu președintele Trump.
„Americanii vor fi forțați să plătească prețuri mai mari pentru bunurile de zi cu zi”
Magazinele de mari dimensiuni precum Walmart și Target, care au luptat pentru a menține prețurile scăzute din cauza inflației, ar putea să nu fie în măsură să suporte costurile mai mari ale lanțului de aprovizionare.
Cele două companii nu au răspuns imediat solicitărilor de a oferi un punct de vedere, dar National Retail Federation (NRF), care reprezintă cei mai mari comercianți cu amănuntul din SUA, a declarat că administrația de la Casa Albă ar trebui să exploreze alte modalități de a-și atinge obiectivele politice.
„Atât timp cât aceste tarife universale sunt în vigoare, americanii vor fi forțați să plătească prețuri mai mari pentru bunurile de consum de zi cu zi”, a declarat David French, vicepreședinte executiv al NRF pentru relații guvernamentale.
Church & Dwight, care produce detergentul Arm & Hammer și prezervativele Trojan, a declarat că se va concentra pe producția locală și pe îmbunătățirea productivității pentru a compensa efectele taxelor.
„Acestea sunt situații volatile, așa că vom vedea cât va dura și ce se va întâmpla”, a declarat directorul financiar Rick Dierker al Church & Dwight vineri, în cadrul unei conferințe privind rezultatele financiare, adăugând că reprezentanții companiei au capacitatea de a „fi reactivi atunci când trebuie să fim”.
Donald Trump a impus sâmbătă taxe de import în comerțul cu Canada, Mexic și China, într-o mișcare care inaugurează o nouă eră a războaielor comerciale între SUA și trei dintre cei mai mari parteneri comerciali ai săi. Aceștia au reacționat spunând că vor stabili noi tarife pentru produsele americane, ca măsură de ripostă.